För det första så finns det, om jag inte är totalt ute och cyklar, inga muskler nedanför knäet utan bara senor.
För det andra så är kraften så stor varje gång hästen sätter ner en hov att muskler och senor får jobba ordentligt ändå.
För det tredje så har ju hästarna bara på dessa lindor vid arbete. De som har lindor i hagen har inte hårda stödbandage, utan stallindor som ska värma och skydda från slag. Senor, ligament och muskler tränas ju även i hagen.
Så just de skäl som du anger köper inte jag vad gäller att undvika lindor.
Personligen tror jag att det är onödigt med stödjande bandage i vardagligt arbete på friska hästar. Jag tror att det finns en risk att de stör och irriterar när hästen rör sig, och att det kan bli för varmt.
Att människor väljer att skydda sina hästars ben mot yttre våld går däremot inte att säga något om, även om jag själv föredrar benskydd till sådant eftersom jag upplever det som säkrare och tror att det är bekvämare för hästen.
Däremot förstår jag inte hur folk IDS hålla på med detta ständiga lindande, tvättande, trasslande och rullande. Jag förstår inte heller hur man kan tycka det är snyggt. Å andra sidan så har jag själv i min gröna ungdom under en kort period använt ridlindor en del, så nån gång måste väl jag också tyckt att det var snyggt... Men egentligen är det ju bisarrt med sjukvårdsmateriel som modeattiraljer