Varför Lindor?????

Pallas_Athena

Trådstartare
Varför lindar ni era hästar när ni ska rida?
förstår ni inte att ni bara förstör hästens ben ni som lindar varje dag.
det saknas muskler för att hålla upp senor och annat när ni stöttar med lindor.
är det bara för att det ska vara fint?
varför inte benskydd?
vill gärna ha synpunkter på detta o se vad andra tycker :confused:

Jag lindar min gamla(22 år) på vintern.
Jag använder stickade lindor som ger ett bättre stöd när det är halt och knaggligt när man rider.
Annars använder jag senskydd.
Dock använde jag neoprendamasker på vintern när hon var yngre.
Både jag, hovslagare och veterinär tycker hon rör sej ledigare med lindor än med neoprendamasker.
Därför lindar jag på vintern.

Jag tror absolut inte att benen blir försvagade av lindor!! Då lindar man fel! Å andra sidan så använder jag inte lindor på hästar som inte har problem med benen, förutom när dom ska gå på jobbigt underlag, eller vid ovana underlag. Därför att det är jobbigt att linda, det håller med en häst som måste lindas.

Dom som "alltid" lindar är oftast dressyrryttare, och dom brukar ha fleecebandage, och dom ger inte mer stöd än vanliga skydd. Men det är snyggt och skyddar.

Min 23åring har lindor fram i hagen för skydd och lite stöd, och stalllindor runt om på vintern, på sommaren klarar han sig oftast utan.

Efter 30 år på hästryggen och mångårig erfarenhet av tävlingshästar, tycker jag att din åsikt tyder på okunskap om ämnet. Ta reda på fakta innan du förkastar något! :mad:
Man lindar för att skydda och ibland stödja upp en led/senfäste, speciellt viktigt på trav/galopp/hopp/dressyrhästar som belastar dessa ställen på ett helt annat sätt än an vanlig skogs/hobby häst!
Utrustning efter behov, man skall aldrig förkasta metoder innan man tagit reda på fakta. Speciellt inte väl beprövade sådana. Det skulle krävas MYCKET för att ge sådan avlastning att man "förstör muskler" på en häst. Inte tror du väl att 5-600 kg kan bäras upp helt uteslutande av en benlinda?

Nog från mig/Peregrin ;)

Jag har lindor bak under benskydden eftersom att jag måste ha höga benskydd för hon sparkar sönder sitt vänstra bakben, och lindorna under benskydden eftersom att benskydden skaver annars, och jag vill inte ha bara lindor för dom är för mjuka och jag är rädd attt dom går upp när hon är ute i hagen(lugn? vad är det här är det full rulle som gäller alltid) . Hon står med detta på bakbenen dygnet runt provade att lämna henne naken på bakbenen i tre timmar i boxen härom veckan, så klart när jag kommer sedan har hon sparkat ett sår på sitt bakben, därför får dom sitta så ett tag till. Och jag har tack vare detta också blivit av med gallorna som haft på bak sedan hon blev inriden ytterligare en fördel med lindor.

Jag lindar när jag ska rida på väldigt mjukt underlag. Annars har jag vanliga senskydd.
Man lindar ju för att ge stöd och för att hästen inte ska överlasta sig.
Förstår inte hur man skulle kunna förstöra hästens ben genom att linda.
Men visst tycker jag att det ser snyggt ut med lindor. (dock inte när jag lindat.. :p)

men vem säger att det stämmer för att du skriver det???
ja vet ju inte vad du gjort på hästryggen i 30 år?? :)

ja men nu skriver du precis som om man gör det ibland lindar bara.
men ja undrar på dom som har hela tiden och varje dag dom rider.

kan föstår dom som har en skada eller ska rida på knökligt underlag m.m

Att lindning ska skada är nonsen. Så länge du vet vad du gör och varför så kan ingen skada ske.
Jag har jobbat hos en av sveriges bästa dressyr ryttare, det ger mig inget bättre argument, men jag som lindat 10 hästar om dagen i 1 år för hårt arbete samt stora tävlingar borde väl sett alla skador som kan uppkomma. De hästarna om några borde definitivt påverkas av lindning om den skulle vara negativ. Med tanke på hur hårt de tränas (olika åldrar) så är de bra på att avgöra om lindning är bra eller dåligt.

Vi hade en prao som lindade, utanpå såg det bra ut, men när hästen lindades av var det veck på lindan som resulterade i att hästen började bli svullen.

Det finns många faktorer som man ska tänka på när man lindar. Kan man inte linda ska ma inte göra, det kan ge allvarliga skador.

Men att bara klanka ner på folk som lindar är bra modigt- Och DUMT! :mad:

Hur kan du märka att gallorna går ner när hon är lindad ständigt :confused:

Lindar bara vid behov, inte i vanliga fall. Vid skada och när extra stöd behövs. När jag vill öka blodgenomströmning, våtvarmt omslag.

Ursäkta??

Jag klankar INTE ner på de som lindar. Som jag skrev så lindar jag själv vid ridning speciellt vid hårade dressyrpass och vid mjukare/knöckligare underlag. Sen att det inte alltid ser så snyggt ut när jag lindat är en annan historia men det fyller sin funktion och sitter bra på.

Kanske tolkade dig lite fel nu. Var kanske inte till mig du skrev det sista och i sådana fall ber jag om ursäkt.

ja lindar bara ibland - eller inte ofta alls eftersom ponnyn hatar dej (hon hatar allt på bakbenen) men hade hon inte varit sådan hade jag lindat oftare. ALLTING (eller nästan) man gör med hästen kan den ta skada av om man gör fel..

Jag använder oftast benskydd men ibland lindar jag beroende på vad för jobb hästen skall gå, dessutom så har en av hästarna fått skav så jag måste ha lindor bak. Visst kan benlindning vara värre än vad det gör nytta, rent av skadligt men då lindar man på fel sätt.

Lindar min häst vid all ridning numera, detta gör jag både för stödet som lindorna ger och för att lindorna värmer kotleden som han han haft inflammationer i tidigare. Tidigare använde jag bara vanliga benskydd vid ridning (eftersom han slår sig och är rätt så "klumpig" med sina ben).

Jag har även stallbandage (fleecelindor med Back-on-track paddar) på nätterna för att han har dålig blodcirkulation när han inte rör sig och lindorna förhindrar att han får gallor.

För det första så finns det, om jag inte är totalt ute och cyklar, inga muskler nedanför knäet utan bara senor.

För det andra så är kraften så stor varje gång hästen sätter ner en hov att muskler och senor får jobba ordentligt ändå.

För det tredje så har ju hästarna bara på dessa lindor vid arbete. De som har lindor i hagen har inte hårda stödbandage, utan stallindor som ska värma och skydda från slag. Senor, ligament och muskler tränas ju även i hagen.

Så just de skäl som du anger köper inte jag vad gäller att undvika lindor.

Personligen tror jag att det är onödigt med stödjande bandage i vardagligt arbete på friska hästar. Jag tror att det finns en risk att de stör och irriterar när hästen rör sig, och att det kan bli för varmt.

Att människor väljer att skydda sina hästars ben mot yttre våld går däremot inte att säga något om, även om jag själv föredrar benskydd till sådant eftersom jag upplever det som säkrare och tror att det är bekvämare för hästen.

Däremot förstår jag inte hur folk IDS hålla på med detta ständiga lindande, tvättande, trasslande och rullande. Jag förstår inte heller hur man kan tycka det är snyggt. Å andra sidan så har jag själv i min gröna ungdom under en kort period använt ridlindor en del, så nån gång måste väl jag också tyckt att det var snyggt... Men egentligen är det ju bisarrt med sjukvårdsmateriel som modeattiraljer :p

Håller med fullt ut! En sak till: Lindorna hämmar blodtillförseln till hästens viktigaste kroppsdelar, hovarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka