Varför Lindor?????

Kanske du skulle sitta av efter 30 år och begrunda bristen på blodtillförsel till hovarna på din häst.
Jag har rökt i 30 år, men bara för det faktum att jag fortfarande lever så påstår jag inte att det är bra för kroppen. Visst är det fantastiskt att man under så lång tid kan lära sej så lite?

va???
har alltid fått lära mig att när man lindar ökar men blodgenomströmningen,kommer inte de ner i hoven då borde ju benet bli som en ballong?

...vad jag gjort??? Ja du, en hel del. Men det är inte det som är det viktiga härm utan det man gör i vården och träningen av hästen.
För det första beror nästan allt på HUR du lindar. Många lindar inte över fästen på ligament och senor, då är det inte värt besväret anser jag. Visst kan man linda för att det är snyggt och i dressyren för att tränaren skall kunna se hästens steg och takt lite bättre(enl. min tränare).
Att linda varje dag, kan ju bero på att hästen får skavsår av skydd, vissa är VÄLDIGT känsliga. Har man testat det mesta kanske man ger upp och bandagerar istället. Vissa kan slå sig på ställen där skydden inte täckar, t.ex. väldigt högt upp på bakbenen(nästan hashöjd) som min ena gjorde innan hon lärt sig bära sig ordentligt.
Finns en massa giltiga och bra anledningar att linda. Som sagt, det sitter inga större muskler i skenbenen...
Min åsikt är, BEHÖVER man inte linda...är det bara slöseri med tid och tvättmedel.. :D

Du håller med svea som säger att lindor inte försvagar, sen säger du att det gör det?

Kan du förklara det för dina argument låter som bullshit.
Visa mig en utredning där hoven blivit dålig av lindor så ska jag tro på dig.

Till Svea säger jag :bow: även om jag tycker lindor är snyggt. :p

nu har jag ej läst några svarinlägg.
jag köpte en häst som hade reaktion på böjprov flera ggr i flera år pga gallor plus diverse hälta på böjprov.
jag lindade varje ridpass (utom om jag skulle rida ut där det var blött), jag lindade på nätter, bara om hästen gått för tränare- Vi tävlade aktivt. hade aldrig problem med hälta. vid nya böjprov var hästen UA med torra fina ben.
jag fick höra att det var tack vare att jag skött benen med lindor. Nu var hästen lite äldre och jo, det funkade fint.

min nuvarande häst lindar jag bara om jag vet med mig att jag ska kräva ett hårdare ridpass, voltarbete o dylikt. men det händer inte så ofta. annars rids han bara med benskydd.

Ursäkta men hur hårt lindar du eg om du lyckas strypa/minska blodtillförseln till hovarna? Då stasar du ju kärlen och då har du lindat ALLDELES för hårt???

Jag rider med skydd för det mesta, lindar till "fint" eller när jag känner mig extra pysslig, men precis som Svea så ORKAR jag inte linda för varje pass och använder därför skydd (fö är det så jädra jobbigt att tvätta lindor stup i kvarten med *s*)

Har inga stallindor heller, jag är för lat och ingen av hästarna är i behov av det.

Med tanke på att brukshästar som körs i skogsbuket bland rötter och grenar klarar sig utan lindor och benskydd, borde väl hästarna klarar sig utan på en ridbana med? :smirk:

De flesta har skydd för att förhindra att hästen skadar sig om den råkar slå på sig när vi ber den om något. Då minns den dessutom sin extra ansträngning som att det gjorde ont på benet = vill inte gärna försöka igen.

Dessutom så krävs den ingen samling och inga sidvärtsrörelser osv av hästar som går i skogen.

Ang lindor, har runt om vid dressyrträning för det hjälper tränaren, helt klart. Dessutom så ger det stöd (som när du själv lindar en fotled) och jag tycker det är fint. Lindar bak om hon sparkat sig i hagen, annars skydd bak (tät bak).

Det beror nog på hur bra benkoll de har ;)

Min valack var världens klumpigaste som ung. Gummiben med leder åt alla håll och noll koll på dem. Slog på sig själv vareviga dag under bus i hagen. Tala inte om broddsäsongen :crazy: Kunde vara rätt "fladdrig" med benen under ridning i trav och galopp med. Lite för mycket sprattelgubbe och för dålig koll helt enkelt.

Med åldern har det försvunnit, visst slår han sig själv ibland under väldigt vilt bus i hagen ibland men det är SÄLLSYNT.

I SKRITT (vilket är skogsarbetshästarnas gångart) har det aldrig varit problem.

Sen, anledningen att jag har skydd/lindor vid ridning är FÖREBYGGANDE. OM han skulle fladdra till och råka slå en skodd hov på andra benets sena så kan de innebära upp till ett års konvalescens. Konvalescens som båd ehan och jag gärna slipper, så därför har jag skydd som förhoppningsvis tar smällen istället för senan.

När vi rider "offroad", dvs rakt ut i skogen så har jag aldrig skydd (för stor risk de fastnar i grenar och stubbar och jox), men då går det å andra sidan i skritt eller långsam trav.

men när han var ung behöver han sina skydd, för jag hade valt att sko och han var alldeles för fladdrig med sina ben och för dålig koll på var han hade dem när han busade. Utan skor hade vi kunnat skippa skydden. Nu har jag dem som FÖREBYGGANDE, om han skulel skutta till och råka slå på sig själv så blir det inte värre än ett "bonk" om jag har tur. Utan skydd kanske det skulle inneburit en skadad sena. och det vilL JAG gärna slippa. (finns så mycket annat elände de kan hitta på).

Men, offroad rakt ut i skogen ala timmerhästarna är det oskyddat, samma sak i hagen (även med brodd)

Det beror nog på hur bra benkoll de har ;)

Min valack var världens klumpigaste som ung. Gummiben med leder åt alla håll och noll koll på dem. Slog på sig själv vareviga dag under bus i hagen. Tala inte om broddsäsongen :crazy: Kunde vara rätt "fladdrig" med benen under ridning i trav och galopp med. Lite för mycket sprattelgubbe och för dålig koll helt enkelt.

Med åldern har det försvunnit, visst slår han sig själv ibland under väldigt vilt bus i hagen ibland men det är SÄLLSYNT.

I SKRITT (vilket är skogsarbetshästarnas gångart) har det aldrig varit problem.

Sen, anledningen att jag har skydd/lindor vid ridning är FÖREBYGGANDE. OM han skulle fladdra till och råka slå en skodd hov på andra benets sena så kan de innebära upp till ett års konvalescens. Konvalescens som båd ehan och jag gärna slipper, så därför har jag skydd som förhoppningsvis tar smällen istället för senan.

När vi rider "offroad", dvs rakt ut i skogen så har jag aldrig skydd (för stor risk de fastnar i grenar och stubbar och jox), men då går det å andra sidan i skritt eller långsam trav.

men när han var ung behöver han sina skydd, för jag hade valt att sko och han var alldeles för fladdrig med sina ben och för dålig koll på var han hade dem när han busade. Utan skor hade vi kunnat skippa skydden. Nu har jag dem som FÖREBYGGANDE, om han skulel skutta till och råka slå på sig själv så blir det inte värre än ett "bonk" om jag har tur. Utan skydd kanske det skulle inneburit en skadad sena. och det vilL JAG gärna slippa. (finns så mycket annat elände de kan hitta på).

Men, offroad rakt ut i skogen ala timmerhästarna är det oskyddat, samma sak i hagen (även med brodd)

För att jag inte alltid har behövt linda henne hela tiden. Hon har tidigare med sparkat sig, så att hon har kunnat gå med vanliga låga strykkappor, men har börjat sparka högre upp så att hon måste ha höga skydd. Då märkte jag att hon blev av med sina gallor på bakbenen och hittills inte kommit tillbaka.

Varför inte benskydd?

Vaddå inte benskydd? Bara för man lindar så betyder det inte att man inte använder benskydd. Jag använder både och.

Lindningen ger bättre stöd än benskydd. Benskydd använder jag när jag är ute och rider eller när jag helt enkelt inte orkar linda.

Lindar alltid frambenen vid hoppning och har bakbensskydd på bakbenen.

Kram Favina :bump:

Jag lindar vid longering och dressyrträning. Alltså ca 2 ggn/veckan. Båda dessa aktiviteter sker i ridhus på mjukt underlag.
Är ganska noga med att ta reda på fakta OCH överväga noga innan jag använder mig av något nytt.
Därför är jag, för min del, 100% säker på att lindor (elactiska med pad, lindade på rätt sätt) inte skadar hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka