Det beror nog på hur bra benkoll de har
Min valack var världens klumpigaste som ung. Gummiben med leder åt alla håll och noll koll på dem. Slog på sig själv vareviga dag under bus i hagen. Tala inte om broddsäsongen

Kunde vara rätt "fladdrig" med benen under ridning i trav och galopp med. Lite för mycket sprattelgubbe och för dålig koll helt enkelt.
Med åldern har det försvunnit, visst slår han sig själv ibland under väldigt vilt bus i hagen ibland men det är SÄLLSYNT.
I SKRITT (vilket är skogsarbetshästarnas gångart) har det aldrig varit problem.
Sen, anledningen att jag har skydd/lindor vid ridning är FÖREBYGGANDE. OM han skulle fladdra till och råka slå en skodd hov på andra benets sena så kan de innebära upp till ett års konvalescens. Konvalescens som båd ehan och jag gärna slipper, så därför har jag skydd som förhoppningsvis tar smällen istället för senan.
När vi rider "offroad", dvs rakt ut i skogen så har jag aldrig skydd (för stor risk de fastnar i grenar och stubbar och jox), men då går det å andra sidan i skritt eller långsam trav.
men när han var ung behöver han sina skydd, för jag hade valt att sko och han var alldeles för fladdrig med sina ben och för dålig koll på var han hade dem när han busade. Utan skor hade vi kunnat skippa skydden. Nu har jag dem som FÖREBYGGANDE, om han skulel skutta till och råka slå på sig själv så blir det inte värre än ett "bonk" om jag har tur. Utan skydd kanske det skulle inneburit en skadad sena. och det vilL JAG gärna slippa. (finns så mycket annat elände de kan hitta på).
Men, offroad rakt ut i skogen ala timmerhästarna är det oskyddat, samma sak i hagen (även med brodd)