varför leker hundar? :) snabba svar!

BulletForMyValentine

Trådstartare
håller på med ett arbete nu om hundens kroppspråk och beteende och vill ha med en del om varför hundar leker och busar:)
men till problemet : jag hittar verkligen ingen info om just varför hundarna leker:bump:

hoppas på att ni kan förklara/ ge tips på olika sidor osv:idea:

//B

Sv: varför leker hundar? :) snabba svar!

It has been suggested that play is a necessary part of growing up for all young social animals and that without it they may not develop to their full potential. This does not appear to be the case, as animals deprived of play for reasons of sickness or ill health grow up to be behaviorally indistinguishable from their play-satiated peers. This is not to say that "players" may not develop more rapidly than their play-deprived peers, just that the end result often turns out to be more or less the same.

If play is not absolutely imperative for normal development to develop, what good is it? Well, play is a role-playing rehearsal for adult behaviors and as such will prepare a youngster for what lies ahead. During play, pups exercise their bodies and minds, making them healthier and smarter for it. In nature, this may give players the edge over their unrehearsed counterparts who may be still struggling to learn the Ps and Qs of canine etiquette or the rudiments of the chase. Note that different types of play unfold in parallel with sensitive periods of learning, so that play learning is most efficient. Mouthiness is first seen at 3 weeks of age, right after the transitional period. Then come play solicitation, play fighting, scruff holding, deference, and finally sexual play.

All these forms of play start in the socialization period between 3 and 6 weeks of age and they intensify as the pup approaches adolescence. Object play, chewing and chasing objects, occurs a little later, becoming most intense after about 16 to 20 weeks of age.

http://www.petplace.com/dogs/how-dogs-play/page1.aspx

*tillägger

Lek, bland alla djur är vldigt viktigt för att just knyta sociala band i synnerhet bland flockdjur, för att instinktivt göra ett liv i grupp och i nära relation till andra individer positivt. Lek skapar samarbete, samarbetsglädje i synnerhet!

Det är även en form av stimulans.

Leken är en för valpen förberedning på att bli vuxen. Valpen övar på olika situationer som den kan tänkas möta som vuxen. Precis som barn som leker roll-lekar. De kopierar de vuxna. så gör de flesta djur.
Jag är säker på att lek för den vuxna hunden är ett sätt att "möta" andra hundar. Ett socialt kitt som håller samman gruppen, om än att den bara hållit ihop några minuter.

Valpar leker av den anledning som tidigare nämnts.

Vuxna hundar leker också med "kompisar från förr", hundar som de redan har en relation med.

Två vuxna hundar som träffas på en cykelväg leker sällan, är det två vuxna hanar blir frågan: "Vem är starkast, vem parar en tik om hon gick förbi just nu?"
En tik och hane blir mer:
Hanen: -Får jag para dig?
Tiken: -Nepp
Hanen:- Men om vi leker en stund då?
Hanen: -Får jag para nu då?
Tiken: -Nepp

Ta gärna en repa till rastgården på Humlan i Sthlm, där sitter ett knippe tikar med röven nergrävd i leran för att inte bli våldtagna. Gärna men glada tillrop från nån husse/matte:
-Vad du är trååååkig Sessan, lek med pojkarna nu!

Två tikar blir mer: "Vems valpar är det som blir till, dina eller mina?"

Mer om detta finns att läsa i Memea Molins "Hundmöten"

Min hane leker i princip med alla hundar, ovasett kön. Han bjuder alltid in till lek. Endast en gång har ett hundmöte slutat i gräl och då har den andra hunden kommit springande mot oss och därefter bitit min hund. Min hund är faktiskt lite känd för att få två gamla "surkärringar" att leka, om än på deras villkor och under ganska kort tid, men ändå lek. I vårt område är det kanske två/tre hundar som han inte kommer överens med, och därmed ingen lek, och jag håller därmed avstånd till dem.
Han har inga som helst problem att leka med andra hanar. Fast visst är det en hane som signalerar att lek är inte på tal så då blir det ingen lek. Men min hund brukar göra lekinviter ganska tidigt i hundmötet och därmed blir det ofta lek då.

Lek är en mycket spännande fenomen. Samt lustfylld även för oss människor när vi leker med våra hundar.

Mina två leker tex bara inne. Min lilla vet att han har övertaget inomhus och ställer gärna till på brottningslekar. Men bara om han vinner så att säga. Utomhus så vet han att den stora hunden har övertaget och vill väldigt sällan leka. Möjligen jaktlek och det tycker den stora är rätt trist om man inte får brottas när man kommit ikapp varandra. De roar sig mest på egen hand om de är lösa, om de inte är understimulerade och rastlösa.

Sedan ett par månader tillbaka har vi en annan liten hanhund som vi umgås ofta med. Hundarna accepterar varandra, kan ligga bredvid varandra men leker inte speciellt ihop. Ibland händer det lite jaktlek, men de är rätt nöjda med att bara vara och gör det rätt avslappnat.

För ett tag sedan så skulle vi umgås med ytterligare en person med två hundar,med tanke om att det ska bli regelbundet ugånge så det är bra om hundarna i alla fall accepterar varandra, efter en gemensam promenad så släppte vi ihop tre av dem (ej min stora) min lilla, vännens hund som min känner och den nya, en ganska kaxig hane. Efter att ha bekantat sig med min så struntar den kaxiga hanen och min i varandra mycket tydligt/demonstrativt. "Du är du och jag är jag. Skiter vi i varandra behöver vi inte slåss" medan läget är mer spännt mellan mina två vänners hundar. Det som är intressant är att när de två står och mäter sig så kutar min dit och gör lekinviter. Det är direkt kopplat till de mer spända tillfällerna När de andra inte spänner sig så återgår han till vad han gillar att göra när han är lös.

Det hade varit intressant att filma hela processen från vi först träffades, promenaden, när de var lösa och promenaden hem. Ritualer och sådant som gemensamt nosandet på fläckar, demonstrativt ignoerering ect var så oerhört tydligt.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka