Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Men man måste ju ha extra koll när man har hingstar. Jag vet också att det finns snälla hingstar men jag har varit med om att folk har trott att det e bara att gosa på och har sedan blivit ner sparkade.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Nej, han är inte hingst utan en nioårig islandsvalack. En sävlig "farbror" med mustasch som gillar mat och vila :)
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Åh, så gör mitt sto också. Så otroligt mysigt när hon vill kramas! Jag blir varm i hela hjärtat, hon får kramas hur mycket hon vill.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Min gammelpålla gjorde sådär. Hon var världens snällaste, med ett förflutet som misshandlad häst.
Hon kunde gosa hur länge som helst.
En sommardag när hon gick på gräsmattan så satte jag ut solstolen, vickade den bakåt och skulle sola.
Då ställer hon sig bakom den och hänger med huvudet över mig, precis som med ett föl....lite senare utökade hon det till att hon vilade sin haka i mitt öga....gulligt, men speciellt brun blev jag nog inte.
Folk som passerade trodde nog inte att någon av oss var riktigt klok. Tvivlar på att de ö h t såg mitt ansikte.
Så stod hon i flera timmar och jag slöade.

Har många minnen av den hästen! När hon kom var hon så rädd, men när hon lärt sig att lita på oss stängde hon gärna in oss i spiltan med sitt huvud när vi tänkte gå. ....gosa meera...
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Då var det nog tur att varken hingsten eller jag visste om vad som gällde. ;)


Apropå hingstar så körde jag upp en avelshingst till dalarna när jag körde hästar åt folk och just den här var ökänd för att gärna ge sig på människor och försöka döda dom så dom hade alltid varit 2 som hanterade den. Vi hamnade i värsta snöstormen och att försöka köra ända fram till stallet,,,,,,,,,nää, ingen bra ide alls och stallägaren stod inplogad 2 mil därifrån så jag fällde ner luckan, lossade hingsten och så promenerade vi till stallet i snöstormen. Efter fika i sadelkammaren så lånade jag 3 tjocka nytvättade "polartäcken", knallade in till hingsten, bäddade i ett hörn i boxen och sov över hos honom. Stallägaren trodde inte sina ögon på morgonen, en som SOVIT hos hingsten och dessutom ÖVERLEVT. :eek: Hingsten och jag hade det hur mysigt som helst där. :p

När jag ska träffa okända hästar vill jag inte veta ett dugg om dom, dom talar själva om vem dom är och hur dom är.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Du Rie, det är såna hästar som gör djupaste avtrycken i våran själ. Jag har ju berättat om min älskade Madam, som aldrig sa nej till varken bus eller kel och som ansågs som farlig, så farlig att hon blev "deporterad" hit. 17 år med en själsfrände sätter djupa spår i själen.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Jaaa....

Tur att jag fick behålla henne länge, hon var hos mig drygt 23 år och blev 28.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Har lärt mig att huvudet över den andre är ett tecken på dominans. Och det tror jag kan stämma i en del situationer. tex vid ihopsläpp och med två ranghöga hästar och de försöker flytta varandra och gärna hoppar upp mot nacken på den andra (men då handlar det ju inte om nått gosande).

I andra fall har jag sett hästar som jag vet inte är speciellt högrangade och står och hänger på den ledande hästen och h*n verkar inte ens bry sig. Det ser då mer ut som ett kompisgäng. Lite som med människor som gärna sitter på varandra och har armen om den andra. Inte som att det skulle ha med en viss rang att göra, utan bara "vi är polare". I trygga flockar vet alla sin plats och då kan ju gärna den som är lägre i rang göra ngt som i andra flockar skulle uppfattas som en uppmaning. Med en trygg flockledare är det mer tillåtet att äta ur samma hög osv, tkr det är viktigt att hästarna trivs ihop och att lägga huvudet över den andra kan ibland vara ett tecken på det om båda är med på det :).
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Bara att lägga huvudet på axeln är inget signifikativt för den där sk dominansen.

Det är ett mer avancerat kroppsspråk som hör till.

Flockar hit o dit...
de flesta är konstruerade skapar osämja. Även kamp över för lite mat.
I en flock med ston o dess avkommor där råder för det mesta frid- familjemedlemmar.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

men om hästen lägger huvudet på axeln, flyttar det sen ner längs ryggen och liksom "fångar" en och drar in en mot bringan/bogen då?
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Ja och det är just det jag försökte förklara om du läser :). Att komma på den andra, över den andra under meningsskillnader är ett sätt att försöka komma först, men det kan oxå bara vara allmänt gruffs, lek. Och en avslappnad mule över en annans häst rygg kan vara ett tecken på att de trivs ihop. Låter varandra få ta lite plats. Man märker ju om båda är med lr om det handlar om nått annat. Människan: Ta bara skillnaden mellan en vänsklaplig klapp på ryggen och ett slag, eller en varm och mysig kram lr en distanstagande påtvingad. Bara för att visa att samma handlig kan betyda olika saker. Och jag håller inte med om att i de flesta flockar så är det osämja, även om det inte förekommer alltför sällan. Och inte heller är det alltid frid och fröjd med flera ston och dess småglin. Och ja flockar hit och dit.. för att det är intressant och vi lär oss mer om DJURET hästen, men självklart går det inte riktigt att jämföra med helt naturliga flockar, med oändliga marker att vistas på. Man får försöka göra det så naturligt som det går, efter förutsättningarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Kom ihåg en annan sak gammelpållan gillade att göra.
När jag ledde henne så gick hon gärna bakom och satte nosen i ryggen på mig och gick så. Efter ett tag hade läpparna glidit isär så hon gick då istället med tänderna mot min ryggrad, vilket ju inte var så skönt när man gick - dunk, dunk.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

En av hästarna jag hade hand om när jag jobbade i USA gick alltid tätt bakom mig med mulen i min nacke när jag mockade hans box (hingst). Tränaren sa att jag skulle vara på min vakt för att han kunde bitas, men jag tyckte verkligen inte att det kändes så. Han var en hingst utan flock (och utan umgänge med andra hästar.....) så jag tror att han sökte närhet på det sättet. Han la aldrig ens örat bakåt så jag tror verkligen inte att han försökte dominera mig.

Saknar den hästen :cry: Ville rädda honom hem till sverige :love:

Det är mina tankar och erfarenheter.
Elanor! Ser att du verkar vara western ryttare! När, var och hur länge jobbade du i USA? Funderar själv och det är kul att höra om andras erfarenheter
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Min pålla, som från början vaktade maten med sitt liv, tyckte det var skitkul när vi kampades om ett äpple i krubban (hon såg ut som en säl med öronen nere på halsen men ögonen sa nåt helt annat) och när jag lyckades sno äpplet så satsade hon på att sno det ur munnen på mig. :D Hon hade ju inga händer så jag körde på lika villkor. :p När jag matade henne med morötter (ja, jag handmatade henne varje kväll) :o så kunde hon "råka" ta ett finger istället och släppa, nänä, var husse så puckad så han hade fingrarna i närheten så fick han skylla sig själv :devil: tyckte hon och låtsades inte förstå nånting när jag ville ha tillbaks fingret. :crazy: :D

Det finns så mycket att berätta så skulle jag skriva om alla våra galenskaper så skulle bukes server gå ner för räkning.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

men om hästen lägger huvudet på axeln, flyttar det sen ner längs ryggen och liksom "fångar" en och drar in en mot bringan/bogen då?
Tycker du att det är otäckt?

Det är det som jag menar att stoet behandlar en som sitt föl- tar in en till bringan, men varsamt. Är de knuffliga får man säga till att köra den lite mjukare metoden.

Hästar måste bara lära sig att vi inte kan behandlas som andra hästar o inte tål sparkar.

Det lär de sig via spontana små utrop (aj!) o man behöver inte ta till våld eller hot. Hästar varnar nästan alltid- eller pip, ett öra eller en antydan till lyft fot.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

MacGyver, jag måste bara säga att du har alltid så dråpliga och härliga anekdoter att berätta :D En frisk fläkt bland allt snusförnuft :angel:

Apropå trådens ämne: jag tror inte heller att man nödvändigtvis behöver haka upp sig alltför mycket på vedertaget hästbeteende, utan att man hellre ska se till hästen som individ. För de är ju individer, precis som vi.

I största allmänhet vill jag att hästen ska visa respekt - respekt innebär inte för mig att den måste stå i givakt och nåde den om den rör en fena... Jag vill däremot inte att den springer runt i boxen när jag ska ta av/ta på täcke, att den trycker upp mig mot väggen vid fodring, eller att den knuffar hårt på mig/använder mig som klistolpe. En häst är inte dum: den vet var jag är någonstans, och att bara springa på mig är ju taskigt och ingenting jag accepterar.

Jag tror faktiskt att detta med magkänsla är en bra grej även med hästar ;)

Jag var en gång medryttare på en sån där häst som ofta lade till med en show i boxen, med bakåtstrukna öron och gallerbitande. Han skulle dock aldrig drömma om att faktiskt bitas. Om han någon gång faktiskt råkade snudda med munnen på mig så flög han upp i boxväggen, direkt medveten om att han gått över gränsen. Han var liksom kaxig och strykrädd på samma gång. Sa man bara "nej" i normal samtalston så slutade han omedelbart.
Väldigt märklig häst, måste jag säga. Men det var så han fungerade, fick jag i sinom tid lära mig. Han kunde även trycka upp bakdelen mot mig. Jag blev skitskraj i början och trodde att han skulle sparka :o
Då visade det sig att han ville bli kliad på insidan av låret..
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tycker du att det är otäckt?

Det är det som jag menar att stoet behandlar en som sitt föl- tar in en till bringan, men varsamt. Är de knuffliga får man säga till att köra den lite mjukare metoden.

Hästar måste bara lära sig att vi inte kan behandlas som andra hästar o inte tål sparkar.

Det lär de sig via spontana små utrop (aj!) o man behöver inte ta till våld eller hot. Hästar varnar nästan alltid- eller pip, ett öra eller en antydan till lyft fot.

Inte otäckt men ibland blir hon lite hårdhänt :D alltså ibland gör det lite ont när hon "puffar" in en och jag vet inte om jag ska säga till henne eller om det är en "kompisförklaring" och den vill jag ju inte förstöra :D
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Jag funderar faktiskt på det.

Hier: Jag slutade hantera hästar enligt regelbokens stycke 1A när jag fick hem en unghäst som bara skulle stå hos mig tillfälligt när hennes nya matte byggde stall i en annan del av landet men blev kvar ett år (myndigheterna krånglade) och det var märrarnas märr x 4 ungefär, dubbelt upp av extra allt kan man säga. Lynnig, asocial, illa behandlad där hon kom ifrån men hon visade sig vara en riktig guldklimp. På den tiden var jag bara ridskoleryttare och hade noll hästkunskap men hon lärde mig att strukna öron, klapprande tänder, ett "bett" i arslet eller ett vevande ben absolut inte behövde betyda risk för liv och lem. Hon utmanade mig och "sa" "kom igen nu, gör nåt för jag vill busa med dig kompis", det var där nånstans jag tappade respekten och ifrågasatte vad jag egentligen lärt mig om hästar på ridskolan och fick facit: Inte-Ett-Skit! Sen den tiden går jag bara på magkänsla och den har aldrig svikit mig.

Vad det blev av märren? Ridskolehäst på en ponnyridskola, hon var ungarnas favvishäst som dom nästan slogs om att få ha och det var alltid 3-4 ungar i hennes box samtidigt och nån jycke, ju fler därinne dess bättre trivdes hon. Hon var ju van att få vara överallt så glömde dom stänga boxdörren så kunde dom hitta henne inne i huset liggande på mattan framför soffan i rummet med hundarna som sängkamrater. :p

Hier skrev:
Han kunde även trycka upp bakdelen mot mig. Jag blev skitskraj i början och trodde att han skulle sparka
Då visade det sig att han ville bli kliad på insidan av låret..
Det där är ett jättevanligt beteende, Madam, min sista häst, lyfte benet uppåt-utåt när hon ville ha juvret kliat och satte jag mig på huk så ställde hon benet på mitt lår som stöd. Satt jag på något lågt så ställde hon sig mitt över mig med benen brett isär så jag skulle se ordentligt. :D

En annan kul grej hon gjorde var att satt jag på marken så kom hon och ställde sig bakom mig så jag skulle ha hennes ben som ryggstöd, antingen bakbenen eller frambenen. :p
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 146
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland känns det som bästa alternativet. Eller kanske inte nödvändigtvis ett BRA alternativ, så "bästa" är väl att ta det lite för...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp