Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Inte otäckt men ibland blir hon lite hårdhänt :D alltså ibland gör det lite ont när hon "puffar" in en och jag vet inte om jag ska säga till henne eller om det är en "kompisförklaring" och den vill jag ju inte förstöra :D
Säg åt henne i vanlig samtalston "inte så hårt, du måste vara lite försiktig vännen." Hästar förstår mer än vi kan föreställa oss, det har jag fått många bevis på genom åren.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

så där gör min 06:a. Han älskar att lägga huvudet på min axel och så blundar han gärna, sedan smackar han med läpparna och kisar med ögonen och så drar han försiktigt sitt huvud mot mitt och försöker kramas. Han ser väldigt nöjd ut i dom lägerna. sitter jag på huk så kommer han och snosar och försöker krama och pussas också.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Är det en hingst så ska du passa dig lite den kan slå me frambenen. Men annars så brukar det inte vara någon fara o det e bara att gosa på.

Så kan alla hästar göra, det behöver inte vara en hingst. (Jag hade ett sto som var sån, fullkomligt livsfarlig att stå framför)

Min hingst vill också kramas eller gömma huvudet i famnen på en en stund, och det har jag ingenting alls emot. Blir det för mycket så säger jag ifrån genom att flytta undan hans huvud bara.

Mina hästar får dock inte klia sig på mig, eller fösa mig någonstans
då jag har mycket svårt med balansen och att kunna lita på att mina ben håller mig uppe pga sjukdom. De har lärt sig att jag själv kliver in och ställer mig nära när de ber om det istället.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

MacGyver, hingsten du pratade om som var så hemsk så den behövde två som ledde den på varsin sida, det var väl aldrig den illa beryktade Wall Street Banker? Vi har ett jättefint sto efter den, lite vass men trevlig ändå.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Min fd passhäst, en mkt framgångsrik montéhäst i Sverige lägger sitt enorma huvud på min axel varje gång jag tar av honom grimman för att ta på honom huvudlaget, jag låter honom ha huvudet där tills jag säger nej nu är det bra och tar på honom huvudlaget istället. Det är jordens snällaste hingst trots sin storlek, jag har aldrig känt att han skulle göra något sådant för dominans utan de känns mer som den sociala biten.

Min ena häst, en valack var likadan som hingst som han är nu som valack, även han lägger huvudet på min axel och han brukar även lägga pannan mot mig så man liksom kan krama om huvudet, hur mysigt som helst :love: Mitt ponnysto brukar göra så med men inte lika ofta .. hon är lite mer reservarad och det måste verkligen vara på hennes villkor.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Nej det var det inte, men ungefär likadan i sättet. Vad han hette kommer jag inte ihåg, jag körde ju massor med hästar kors och tvärs. Däremot har jag träffat ett sto efter W-S-B som var vassare än en rakkniv, men så inih. kul att retas med då hon tvärtände och hoppade jämfota med alla fyra samtidigt. :rofl:
Hon förväntade sig att bli retad och brydde sig ingen så såg hon till att åtminstonde någon fick en anledning till att mucka med henne så hon fick explodera. :rofl:
Hon var väldigt snäll och väldigt smart,,,,,,,,,och jättebusig och det var där det vassa satt på henne. Alla hästar är individer, glömmer man det så har man inte lärt sig nåt alls, det finns inga givna regler som passar alla.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

spännande frågeställning.
Jag tror att om man med sunt förnuft, lite granskande iaktagelse, och fingertoppkänsla kan man läsa av sin häst dess olika beteenden.
Om hästen lägger sitt huvud över axeln, andas lugnt, har ett avslappnat uttryck i ansikte och kroppen så njut. Jag tror att får din häst fortsätta att göra detta är det endast bra, ett av flera sätt för hästen att gå ner i varv.
Min häst är själv den tröttaste hästen som finns efter middagashöet/insläppet. Åhhhh kvällarna är till för att gosa, njuta och äta gott enligt henne. Så är hennes absoluta bästa kväll, då mår hon gott, kel och gos och nära kontakt med mitt ansikte. Då kan hon varva ner och göra saker som får mig att fundera i liknande banor som trådstartaren; vad menas med detta etc.
Jag försöker se hur hennes andning är och se hennes helhels intryck, det brukar ge indikator på hur hon kommer att agera närmsta sekundarna; fortsatt lugnt beteende.
Samma häst är helt explosiv på morgonen, och då skulle hon inte klara av att vara en "Färdinam" om ni förstår vad jag menar.
Säger Rialavargen som steg upp ur sägen vid halv sju och skall ut till ett -20gr kallt stall; jisses vad man står ut med för att få vara hästägare....
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

*kl*
Då måstd jag bara fråga, för har oxå fått för mig att det är dominans och inte bra.
Min häst lägger sitt huvud uppe på mitt huvud. Och sen kan han trycka ner det, eller liksom lägga tyngd där.
Hur ska jag tolka det?
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tillåter man hästarna att vara mera "på" och "ta för sig" så får man harmoniska trygga kompisar som inte krånglar utan bara är. Att vissa har för sig att man måste ha ett "spejs" och hästarna absolut inte får "sitta i knät" och att dom då "tar över" och blir "dominanta" är en vida spridd myt som orsakar så mycket frustration och så mycket elände för både djur och människor så jag gör allt för att slå hål på den myten. Hästarna är som oss, dom har samma känslor och behov, gillar närhet och att umgås med oss OM vi visar oss värdiga och dom blir en spegel av oss.


*Älska din häst och du får tusenfallt tillbaks.*

Ahh då har jag nog gett min nordis ohyggligt mycket kärlek :D
Hon är precis så go som många beskriver, lägger huvudet på axeln, slickar hela mitt ansikte rent varje morgon, tar gärna en extra dust med öronen, och vill gärna ha mig nära, nära.
Desvärre har jag också fått tusenfallt tillbaka.....:angel:

*skallfraktur, när hon körde upp sitt huvud med full kraft underifrån och tog med sig min näsa några millimeter uppåt...

* skadad knäskål när hon slog upp med frambenet i transporten...

*brutna tår då hon skyggade vid uppsittning...
*makens krossade tår...
*Dotterns krossade axel vid omkullridning......

*makens uppskrapade rumpa då han åkte efter henne i tömmarna, för att hindra henne att skena ut på riksvägen..... samt några krossade revben när han föll ur vagnen och in under den....

Och ja... vi har säker hästhantering och är nogranna, och hästen är världens snällaste, kärleksfullaste och mysigaste olycksfågel och drummel...:love::love:
Men kanske saknar vi just det där med "eget space" för vi själva tycker närheten är så mysig, och alla våra hästar är uppfostrade men just denna lilla olycksfågel lyckas alltid med allt.......
 
Senast ändrad:
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

*kl*
Då måstd jag bara fråga, för har oxå fått för mig att det är dominans och inte bra.
Min häst lägger sitt huvud uppe på mitt huvud. Och sen kan han trycka ner det, eller liksom lägga tyngd där.
Hur ska jag tolka det?

Aj, akta huvudet........ :crazy:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Hej,
min favorit häst på ridskolan (ponnyn avlivades för några veckor sedan) var bitig, sparkade, trängdes osv. Men jag älskade honom, han vara lurades för att små ungarna skulle hålla sig undan boxen. Men i alla fall han brukade ha sitt huvud mot min överkropp och så stod jag och kliade honom, han somnade nästan varje gång :)

En annan häst på en annan ridskola hade på sista tiden varit shit bitig och fått en massa hårda ord, slag osv. Jag stod och kliade honom, pratade lite med honom, efter 5 minuter så stod han tryckt emot mig med huvudet och stor njöt. Så att hästar söker närhet ser jag bara som en stor komplimang! :)

Man ska inte överanylsera allt hela tiden, ha roligt med din hästkompis istället ;)

Föresten: MacGyver, du borde verkligen ta och skriva en bok! Dina inlägg är roligast på hela Buke! :D
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Ahh då har jag nog gett min nordis ohyggligt mycket kärlek :D
Hon är precis så go som många beskriver, lägger huvudet på axeln, slickar hela mitt ansikte rent varje morgon, tar gärna en extra dust med öronen, och vill gärna ha mig nära, nära.
Desvärre har jag också fått tusenfallt tillbaka.....:angel:

*skallfraktur, när hon körde upp sitt huvud med full kraft underifrån och tog med sig min näsa några millimeter uppåt...

* skadad knäskål när hon slog upp med frambenet i transporten...

*brutna tår då hon skyggade vid uppsittning...
*makens krossade tår...
*Dotterns krossade axel vid omkullridning......

*makens uppskrapade rumpa då han åkte efter henne i tömmarna, för att hindra henne att skena ut på riksvägen..... samt några krossade revben när han föll ur vagnen och in under den....

Och ja... vi har säker hästhantering och är nogranna, och hästen är världens snällaste, kärleksfullaste och mysigaste olycksfågel och drummel...:love::love:
Men kanske saknar vi just det där med "eget space" för vi själva tycker närheten är så mysig, och alla våra hästar är uppfostrade men just denna lilla olycksfågel lyckas alltid med allt.......
Man har ett eget ansvar i att tänka säkert.
att sätta upp en flicka på en Nordsvensk kanske inte är så genomtänkt.

alla är individer o innan man känner dem får man se upp mer.

Jag har alltid gått precis bakom när jag har tömkört, men fick lära om när jag fick ett sto som slog några ggr i början. Jag menar att man inte kan ta saker för givna.

Olyckor kan även hända med en känd häst. inte för att hästen betér sig illa, utan för att man själv har slappnat av o inte är uppmärksam.

Att hålla rätt på sina tår ingår i egetansvaret.
Att inte stå precis framför hästen i trailern är dito.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

*kl*
Då måstd jag bara fråga, för har oxå fått för mig att det är dominans och inte bra.
Min häst lägger sitt huvud uppe på mitt huvud. Och sen kan han trycka ner det, eller liksom lägga tyngd där.
Hur ska jag tolka det?
Det brukar en stor hingst jag känner göra med mig, han ställer sig tätt bakom mig med lyftat huvud och sen sänker han ner det försiktigt så det hamnar på mitt huvud, mysputten. :p
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tack! :o

Ja jag kanske kommer till skott nångång med en bok. :laugh:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Kl

Var och provred en häst för några år sen och när jag och ägaren och min kompis sen stod och pratade i stallet la hästen mulen på min axel. Ägaren sa att det var sånt hon ville se.
En gång när jag skulle ta in min medryttarhäst från hagen la han sitt huvud på min axel och ena hagkompisen la sit huvud på den andra axeln. Medryttarhästen är hingst, men jag tolkade det ändå inte som dominans. Jag tog det som mysstund.
Men jag har läst i en bok som nån horsemanship-intruktör eller vad hon är, har skrivit, att det är ett tecken på dominans. Men det beror väl på när och hur. Vissa säger ju tex att det är dominans när hunden vill ligga i knät. Det gör min hund ofta, men det är ju för att vara nära och mysa.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Man har ett eget ansvar i att tänka säkert.
att sätta upp en flicka på en Nordsvensk kanske inte är så genomtänkt.

alla är individer o innan man känner dem får man se upp mer.

Jag har alltid gått precis bakom när jag har tömkört, men fick lära om när jag fick ett sto som slog några ggr i början. Jag menar att man inte kan ta saker för givna.

Olyckor kan även hända med en känd häst. inte för att hästen betér sig illa, utan för att man själv har slappnat av o inte är uppmärksam.

Att hålla rätt på sina tår ingår i egetansvaret.
Att inte stå precis framför hästen i trailern är dito.

Självklart är allt som har med hästar ett eget ansvar, just därför detta inlägg ;)
Men kan ändå undra över två saker... varför ska inte en dotter i övre tonåren med bra ridkunskaper kunna rida ett kallblod? Det hade inte spelat någon roll vem som red då hästen trampade fel och gick omkull....:crazy:
Och när man lastar en häst riktigt (dvs en häst som inte kan lasta sig själv vilket alltid är önskvärt men inte alltid fungerar,) så måste man under bommen och stå framför antingen den ena eller den andra hästen när man sätter fast dem. Jag är inte lika smal som en mellanvägg och har bara dörr på ena sidan...:angel:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tycker precis som många andra att det inte känns dominansrelaterat, en hel del av de hästar jag hade (haft rätt många) gjorde så som jag hade väldigt bra kontakt med, vissa inte
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Åh så gjorde mitt förra sto, helt underbart var det! :love:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

kl
Min gamling gör också så när jag ska börja borsta. Han gillar inte alls att bli borstad, och är ganska tjurig, så då vill han hellre gosa.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Ja, som frågan lyder? Han gör det när jag ska sätta på honom hans täcke eller tar av det när jag ska knäppa det fram och ställer mig framför honom. Han ska prompt lägga huvudet på min axel då och som liksom kramas och trycka sitt huvud så nära som går. Sen vill ha stå så så långe det går. Gulligt skulle man tycka men jag tror att han avsikter är allt annat än gulliga. Jag tror att det är ett dominansbeteende från hans sida. Vad tror ni? Risken är stor att han golvar mig en vacker dag med sin stora skalle:) Han är en väldigt snäll individ och surar aldrig vid hantering.

Hade en medryttarhäst som gjorde exakt likadant på mig förut, jag tyckte det var jättegulligt... Tills jag också insåg att det var en dominanshandling. :P
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 146
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland känns det som bästa alternativet. Eller kanske inte nödvändigtvis ett BRA alternativ, så "bästa" är väl att ta det lite för...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp