Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Jag är en sådan som vill att hästen respekterar min space när jag ber om det. Men vi står ofta och kliar varann, när jag börjar klia henne på manken kliar hon mig på armen eller benet, och hon vet att på mig kan man inte sätta tänderna och klia som på andra hästar så hon småkliar med sin mule. När jag slutar så slutar hon. Jag myser ofta med min häst i hagen, men när jag mockar, fyller vatten eller vill att hon ska arbeta eller göra något så visar jag att nu vill jag ha min yta för mig själv. Och sen välkommnar jag henne in när jag vill. :) och hon tar ändå initiativ och ber om att få mysa, även fast jag ibland visar att nu passar det inte. Så jag tror inte man förstör någon relation genom att sätta gränser på när det passar att mysa och inte :)

Men det är min åsikt! :)
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Hade en medryttarhäst som gjorde exakt likadant på mig förut, jag tyckte det var jättegulligt... Tills jag också insåg att det var en dominanshandling. :P
Detta eviga snack om dominans eller inte, jag har under mitt över 30-åriga "hästliv" nog gjort alla fel man kan göra med alla hästar jag både haft och haft hand om och resultatet har alltid blivit samma, hästarna har varit runt fötterna på mig, varit med överallt men aldrig ivägen och jag har bara behövt säga "är du snäll och flyttar lite på dig" så har dom flyttat sig direkt utan krångel. Den mjuka linjen funkar i alla lägen, hästarna är otroligt lyhörda och märker direkt hurdana vi människor är och att bli inbjuden till en "kramstund" är bland det finaste som finns, det bevisar att den hästen tagit just den människan till sitt hjärta.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 146
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland känns det som bästa alternativet. Eller kanske inte nödvändigtvis ett BRA alternativ, så "bästa" är väl att ta det lite för...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp