Varför lägger han huvudet på mitt huvud?

Martina_m

Trådstartare
Min häst lägger gärna sitt huvud på mina axlar eller uppe på mitt huvud och trycker ner det.

Varför gör han så?

Är det någon dominans grej?

Vad ska jag göra åt det?

Sv: Varför lägger han huvudet på mitt huvud?

Jag kan ju inte riktigt svara på varför han gör så, men något jag "lärde" mig som liten var att om hästen la upp huvudet på ens axel så var det för att den tyckte om en/trivdes...
En del av mina tidigare ponnyer gjorde det när man borstade dem tex...
Det kanske är nåt liknande som när hästarna lägger upp huvudet på varandras ryggar och liksom vilar huvudet där.

Även jag har tolkat, som mooi, att det är något positivt. Har inte pratat med någon sakkunnig i ämnet men jag tror att hästen känner tillit till dig som person när den vilar sitt huvud på dig. Själv tycker jag det är jättemysigt :love:

jag har läst någonstans(tror det var i dansa med hästar) att när hästen iaf lägger upp huvudet över axeln så "bekräftar" den sin position typ. hästar brukar ju göra så, att stå med huvudet över varrandras ryggar

Okej, så det är något positivt då?
Men han lägger hellre sitt huvud uppe på mitt, än på min axel. Men det är ändå samma sak kanske?

Haha, jag tar bara för givet att det är något negativt ;) Han är så hingstig och jättehög i rang och jag har jobbat hårt för att visa att det är jag som är ledaren.

Det kanske beror lite på hur han lägger upp huvudet, avslappnat eller vaket?

Jag har varit med om hästar som tiggt kel genom att lägga huvudet på axeln och sedan blundat, slappnat av.

Jag tittade lite i Ulla S bok "Hästens beteenden", den är iof rätt gammal...
Där står ordet buffar i samma mening som dominans. Så här står det om ett experiment med hingstar, där dom försöker tyda dominans tecken= "Fler tryckte sitt huvud under käkarna på grannen och fick på så sätt upp honom ur havrehinken". Jag tolkar det som att om du vill vara mer dominant än din hingst kan du helt enkelt lyfta bort hans huvud när han lägger det på ditt?

Svårt att tolka när man inte har sett det hända helt enkelt:)

nej det var typ att den visar att dn är högre i rang än människan. måste dubbelkolla sen så jag inte läst fel bara för det;)

Det känns som en dominansgrej från hans sida. Lite som bus och att han vill leka när han trycker huvudet uppe på mitt!

Om han vill gosa kommer han med huvudet i famnen så jag kan krama om honom, aldrig uppe på mitt huvud.

Min häst lägger gärna sitt huvud på mina axlar eller uppe på mitt huvud och trycker ner det.

Varför gör han så?

Vad ska jag göra åt det?

Han har hittet ett bra stallet att vila huvud.
Just stand there lika a fence post now that he´s found a good use for you ;)
Az

Varför gör han så?

Vad ska jag göra åt det?

För mig är det positivt. Ungefär som när hästkompisar i hagen vilar huvudet mot kompisens rygg. Min häst gör det när jag borstar och pysslar och när vi myser.

Det känns som en dominans grej från hans sida. Lite som bus och att han vill leka när han trycker huvudet uppe på mitt!

Om han vill gosa kommer han med huvudet i famnen så jag kan krama om honom, aldrig uppe på mitt huvud.

Men då vet du ju egentligen svaret själv:)

Lösningen kanske är att du för bort hans huvud när han försöker lägga det på ditt, helt odramatiskt.

Det är en dominanshandling, det betyder att hans respekt för din som ranghög är noll.

Vi hade en gammhäst som gjorde så. Uppfattade det aldrig som dominans, eller nått sånt. Däremot att han tyckte det var skönt för musklerna.

När han stod uppbunden på stallgången så backade han gärna och lixom hängde med huvudet i kedjorna. Nästan som stretching. Det kändes som det var likadant när han la huvudet på vår axel också. :)

Beteendet gjorde varken till eller från i vår relation till honom, i alla fall. :) Det var rätt trevligt. Även om jag tror att det var lite som Arizona skrev, han hittade på ett sätt att ha användning av oss! ;)

Norrland

Det är en dominanshandling, det betyder att hans respekt för din som ranghög är noll.

Jag är igen Horse Wisper NH typ, och att tolka dessa betyenda kan vara svor att avläsa.
Vet bara av egen häntering av mina att det kan vara ett join-up eller en trygghets position:
Änsikt-änsikt bröst-bröst under hans häls är join up, "come into my space".
Stå han på min rygg sid med huvud över min äxel är det trygghet, "here I feel safe, Az is between me and danger"

Jag har minna fundering ängåenda våra position i hästerna Räng Ödning!
Vi har igen, vi är inte häster, vi liva inte med dom, vi dyker upp för att ger dom mat, bytä sig konstig och ibland plåga dom.
Dom har lärt sig att respektera oss 2-bent och änpassa sig eller helt skita i oss.

WE ARE AS GOD´S TOO THEM. IF WE WANT THEIR RESPEKT WE HAVE TOO ACT LIKE A GOD!
Az

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 029
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar