Sv: Varför "krullar" hästen ihop sig?
Hm jag hoppas att någon annan kan förklara detta, om det är en vettig förklaring =) Men kan ju alltid försöka skriva ner ungefär hur jag tänker och hur jag har fått lära mig:
Du kan nog se skillnaden på en häst med "krullad" hals och en häst i arbete om du tittar efter, då hästen i arbetet hamnar mer "på bakdelen", ryggen kommer upp och halsen blir liksom som ett böljande avslut på ryggraden. Hästen som bara krullar ihop sig har inte bakdelen under sig och ryggen är sänkt.
En teori kanske kan vara att hästen är van vid en ryttare som sågar och drar ihop halsen, och då har den lärt sig att om den krullar ihop halsen är ryttaren "nöjd" och den slipper undan arbete. Sen är det ju också så att en häst som krullar ihop nacken oftast är svårare att "komma åt" än en häst som går framför lod. Tygeltagen t.ex, blir relativt verkningslösa då hästen bara böjer in huvudet ännu mer, och för en oerfaren ryttare som inte kan rida med sätet tillräckligt bra kan få det svårt att påverka t.ex fart och takt, och att få stopp på hästen. Kommer ihåg en häst jag red för några år sen. Han krullade ihop sig bara man tog tyglarna försiktigt, och det enda sättet att få honom fram till handen var att driva fram honom så mycket det gick utan att han sprang iväg. Men efter halva ridpasset började han komma fram till handen och arbeta ordentligt. Detta var en häst som alltid sågades ihop av en annan ryttare, därav min teori om att "din" häst kan vara/varit utsatt för samma sak.