Varför "krullar" hästen ihop sig?

O

OsCoxae

Det finns en häst på min ridskola som kröker sig något enormt i nacken så fort ryttaren har suttit upp och går sedan så under hela lektionen. Jag förstår ju att det inte handlar om någon rätt form för han kan ju knappast ha hunnit börja arbeta med ryggen och fått bakbenen under sig innan en minut har gått på lektionen ;)
Hästen kan ha full frihet med långa tyglar, men krullar ändå ihop sig.
Vad får ni för tankar, vad kan hans beteende bero på?

Sv: Varför "krullar" hästen ihop sig?

Gör hästen så även på långa tyglar? Har aldrig hört talas om det faktiskt. Men däremot kan många hästar krulla ihop sig under arbete pga att ryttaren är för hård i handen. Har även sett en del unghästar krulla även fast ryttaren rider med mjuk hand, och då har jag uppfattat det som att hästen hästen inte orkar ordentligt / inte har tillräcklig styrka för det krävda arbetet. Men det är bara min egen teori :)

Ja, på hellånga tyglar också. När lektionen är slut kan han ibland länga halsen, men under lång tygel i början på lektionen så kröker han in huvudet.
Det kanske har att göra med att han inte har tillräcklig styrka då...? Vill du förklara lite hur hästen slipper undan arbetet med ryggen (om det är det den slipper) genom att kröka på nacken...? Jag har hört att det kan vara så innan, men har aldrig riktigt förstått hur det hör ihop. För hästen kröker ju också på nacken när den faktiskt jobbar med "bakvagnen" ;) Så min fråga är väl, lite mer konkret skrivet; hur kan hästen både slippa undan arbete + i själva verket arbeta, genom att kröka på nacken? (Jag vet ju att nackkrökningen vid "riktig form" är sekundär, men annars förstår jag inte riktigt skillnaden :)...)

Vi har en häst på min ridskola som oxå krullar ihop sig när han går på halvlånga tyglar. Inte när han har helt långa tyglar men typ om man släpper efter lite grann. Men han går inte heller i nån ärlig form då eftersom han i princip går långsammare o långsammare tills han i princip står till. Han slutar så fort man driver på honom. Tyvärr har jag inget svar på varför han gör så, men det finns i alla fall hästar som gör det. :grin:

Den kanske är rädd om munnen och inte litar på ryttarens händer/stöd. Innan man lär sig rida så finns ju risken att man sågar ner hästen "på tygeln" och inte rider fram hästen till handen. Tills slut så knäpper hästen av. Den skulle nog behöva ridas ett tag av en duktig ryttare som "visade den vägen". Den kanske är för känslig för att gå som ridskolehäst? Öm i ryggen?

Jag rider ett sto som krullade ihop sig jättemycket när hon var brunstig förra året. Får se hur hon blir i år.

Hm jag hoppas att någon annan kan förklara detta, om det är en vettig förklaring =) Men kan ju alltid försöka skriva ner ungefär hur jag tänker och hur jag har fått lära mig:
Du kan nog se skillnaden på en häst med "krullad" hals och en häst i arbete om du tittar efter, då hästen i arbetet hamnar mer "på bakdelen", ryggen kommer upp och halsen blir liksom som ett böljande avslut på ryggraden. Hästen som bara krullar ihop sig har inte bakdelen under sig och ryggen är sänkt.
En teori kanske kan vara att hästen är van vid en ryttare som sågar och drar ihop halsen, och då har den lärt sig att om den krullar ihop halsen är ryttaren "nöjd" och den slipper undan arbete. Sen är det ju också så att en häst som krullar ihop nacken oftast är svårare att "komma åt" än en häst som går framför lod. Tygeltagen t.ex, blir relativt verkningslösa då hästen bara böjer in huvudet ännu mer, och för en oerfaren ryttare som inte kan rida med sätet tillräckligt bra kan få det svårt att påverka t.ex fart och takt, och att få stopp på hästen. Kommer ihåg en häst jag red för några år sen. Han krullade ihop sig bara man tog tyglarna försiktigt, och det enda sättet att få honom fram till handen var att driva fram honom så mycket det gick utan att han sprang iväg. Men efter halva ridpasset började han komma fram till handen och arbeta ordentligt. Detta var en häst som alltid sågades ihop av en annan ryttare, därav min teori om att "din" häst kan vara/varit utsatt för samma sak.

Min häst gör också sådär, märkte det sista gången ja red. Jag hade halvlånga tyglar å hon började dra ihop sej å kröka å sakta ner. Men hon går stadigt i form när man jobbar med henne men ja tycker det är drygt att hon inte kan gå på långtygel vid uppvärmning:crazy:

En häst som lärt sig att smita undan genom att böja på nacken, natingen genom att den gått med inspänningar eller att någon sågat ner hästen...

Låter somom den har blivit sågad i munnen, mycket. Och undviker detta genom att redan från början kröka överdrivet på nacken, ingen drar ju i munnen på en häst som går så?

Antagligen är den väldigt spänd i manken.. då gör dom så. Mycket ledande tygeltag och framåt, framåt, framåt samtidigt. Långa, flytande skänkelvikningar kan också locka fram näsan. Extremt viktigt att få den framåt/nedåt.

Hästen kan ha full frihet med långa tyglar, men krullar ändå ihop sig.
Vad får ni för tankar, vad kan hans beteende bero på?

Hästen har som de andra skriver troligtvis haft dåliga erfarenheter och gör på detta sätt för att undvika smärta. Orsaken skriver flera kan vara att den blivit sågad i munnen, men det behöver inte alls vara så. En häst som rids på vanligt tvådelat bett kan då man rider med FÖR LÅG hand få "spetsen" på bettet upptryckt i gommen samtidigt som den nyper till om tungan. Det gör jäkligt ont och även hästar som rids på en lätt (men LÅG) hand krullar gärna ihop sig och undviker att ta stöd på bettet. Låg hand är nedanför manken, ofta ser man ryttare rida med händerna på låret eller ända ner mot knäet.

Att denna stackars häst går ihopkrullad även på lång tygel innebär inget annat än att den förväntar sig att det ska göra ont, och förebygger detta genom att krulla ihop sig, så slipper den smärtan.

Tack alla för era svar. Vi får hoppas att beteendet avtar när han blir riden på ett bättre sätt. Han är ny på ridskolan och lärarna är nog noga med att han rids av rätt ryttare såhär i början. Förhoppningsvis kan han slappna av när han märker att det inte måste göra ont. Kanske kan en del av spänningarna bara bero på att han inte riktigt känner sig trygg i miljön än.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 288
Senast: Fiador
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat