Varför kör alla för fort?

Sv: Varför kör alla för fort?

Felet i mätvärdet mellan en GPS och en hastighetsmätare är helt olika, eftersom man mäter helt olika saker. Bilen mäter hur många varv hjulen har snurrat (ganska momentant) och GPS:en mäter vart på jorden (position) bilen befann sig vid två tidpunkter och sedan räknar ut hur fort den måste ha rört sig.

...samtidigt som hastighetsmätaren tar för givet att den känner till exakt omkrets på hjulet. Det är därför det blir lite fel när man justerar lufttryck (lite skillnad) eller däcksdimension (mycket skillnad).

...samtidigt som hastighetsmätaren tar för givet att den känner till exakt omkrets på hjulet. Det är därför det blir lite fel när man justerar lufttryck (lite skillnad) eller däcksdimension (mycket skillnad).

Nja, det är just det man som ingenjör designar för att man med största däckdimension (i reg.bevis) ändå ska överskatta värdet. Antal varv per sekund (mäts typiskt med ABS-systemet i ca 1/48-dels varvs noggrannhet) och multipliceras med omkretsen (2*pi*r) och man sätter r i beräkningen så stort att alla typade däck hamnar under.

Som kuriosa kan nämnas att just detta samband även används av system i bilen för att upptäcka för lågt däcktryck/punka på däcket. Så det är alldeles korrekt att även lufttrycket påverkar den effektiva omkretsen.

KL

Jag tror att de som anser att de måste köra för fort och köra om alla på vägen, är samma människor som får ett hysteriskt sammanbrott av att stå i kö i mataffären.... ;) Ni vet, de som kryssar från kassa till kassa för att hitta den kön som rör sig fortast...

Jag försöker alltid hålla mig till fartbegränsningen, men ligger man i 50 på 50-väg och 70 på 70-väg blir man ju betraktad som vägsnigel och omkörd.

Varför kör så himla många människor för fort..?

Ekvationen är enkel. Att krocka med älgar eller viltsvin är farligt. Om en älg springer ut framför bilen när man kör i 70 km/h blir det en kraftig smäll.
Om du däremot hade kört i 120 km/h så hade älgen sprungit ut bakom bilen istället. Och kollisionen hade undvikits helt. :D

Nä, ni förstår nog att jag bara skojar... ;)

I den första instruktionsboken för körkort (England) så står det att man ska passera korsningarna i så hög fart som möjligt,,,allt för att minska exponeringstiden för tvärgående trafik. Detta ändrades då upplagan reviderades kort därpå....:D:D

Jo han är 143 cm men det verkar ändå säkrare att låta dom åka bak oavsett längd. :)

Att sitta i baksätet var alltid säkrast, förr.
Med dagens moderna bilar är det faktiskt säkrare att sitta i framsätet! Sitter du fram har du bältessträckare och en mängd airbags som skyddar vid frontalkrock/sidokrock. I bak har du endast sidoairbags i bästa fall och inga bältessträckare.

Minns inte exakt, men detta var med på nyheterna för något år sedan. Vågar inte säga vem det var som stod bakom undersökningen. Men vill minnas att det var Folksam eller något liknande.

Urgh... jag ogillar sådana människor, har själv lite svårt att förstå varför det är så svårt att vänta och inte stressa. Roligast är när den kön man själv stod i och som de stod i från början går fortast - skadeglädjen är den sanna glädjen. ;)

Tur för dig att du skojjar, men allvarligt så tror jag många glömmer bort "viltet" som finns vid sidan av vägen.

När jag själv hade sänkt farten och tutat på en älg som var på väg upp på vägen, så kommer bakomvarande trafik och kör om när jag bromsade och sen ska accelerera igen. Nä, folk över lag har för lite tålamod, mig inkluderat men försöker jobba på det aktivt. :P

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama