Varför kör alla för fort?

Sv: Varför kör alla för fort?

Varför kör så himla många människor för fort..?
Det tror jag finns många orsaker till.
När jag själv kör litet för fort är det för att komma fram - till jobbet eller hem - litet snabbare. Det sker då och då.
När jag kör mycket för fort är det för att det är kul. Det sker rätt sällan, och då med motorcykel och på platser och tider där det sannolikt bara är mig själv jag utsätter för ökad risk.

Frågan var "Vad händer om krockkudden utlöser när hunden sitter i framsätet?" Hur menar du att ditt svar skulle vara ett svar på den frågan? :crazy:

Jag läste fler frågor i samma inlägg. Sen svarade jag väl kortare än vad jag tänkte.

Tanken var alltså att antingen ha bälte eller bur (som ju inte är aktuellt för din) och koppla ur air-bagen eftersom det mest troligt slutar dåligt annars.

Det är lika som här i turisttrafiken .Som förra helgen när jag skulle iväg på möte och åkte i god tid men det slutade jag hamnade i bilkö hela vägen och första bilen körde 60-70 på 90 väg och det var en strid ström med bilar från andra hållet så ingen kunde köra om och det var 8 mil att åka . I går åkte jag hem från en ort 3 mil härifrån och då gick det 50-60 på 90 väg och samma visa där då skulle turisterna hem så det gick inte att köra om så man får räkna med dubbel åktid mot annars !

Hur vet du det?? Jag har ingen aning om min går för fort, för sakta eller som den ska, men skulle gärna vilja veta hur man tar reda på det. ;)

Jag har kollat med Gps .I regel visar dom för lite det är väl för om man byter däckdimension så man ska hålla sig inom lagens råmärken och ju fortare man kör desto mer fel visar mätaren enligt en polis jag känner

Fast varför måste man komma snabbare fram är det inte bättre att komma fram säkert?

Jag ser dagligen idiotomkörningar av folk som har super brådis, det mest ironiska är att de inte vinner något på det för oftast fastnar de bakom nästa bil och så kommer jag ikapp istället.
Sen finns det dom som kör om en som håller 80 km/h och sen när de väl kommit om så lägger de sig i en lägre hastighet t ex 70 km/h, det är något jag inte fattar vitsen av riktigt..

Jag funderar ofta på det, då när jag är på jobbet följer jag hastigheterna och lagarna, men så fort jag sätter mig i personbilen så tänjer man lite på gränserna, ogillar förstås det och har många gånger funderat på varför. Är det bara för att jag inte har någon färdskrivare i bilen som avslöjar hur fort jag kört eller är det något annat som ligger bakom?

Folk som kör för långsamt är också en trafikfara och de borde släppa förbi bilarna bakom, som jag vet en del traktorer och andra långsamtgående fordon gör ibland när köerna bakom bara växer (sen finns det dom som skiter fullständigt i det också).

Bästa är att alltid vara ute i god tid så man har tid med oförutsedda situationer och slippa känna stressen, som kan leda till dåliga val och omkörningar ibland.
För mig i jobbet så brukar jag tänka att jag faktiskt har betalt om jag hamnar i en kö, men visst sjutton vill man om ändå. Det är inte kul att ligga bakom och mala, så ibland önskar jag att man fick putta på bilen framför, hahahaha.

När det gäller hastighetsmätare så har vi alltid låtit testa våra bilar. Makens förra bil visade exakt rätt, medan min förra visade 10 % lägre än verklig hastighet. Då gällde det att tänka till om jag av någon anledning lånade hans bil - så jag inte körde för fort av misstag.

Då har ni monterat olagliga däck på bilen, dvs däck/fälg som inte finns med i registreringsbeviset. Bilen är typad för däck och får aldrig någonsin ge ett hastighetsmätarutslag som är högre än den riktiga farten. Därför ligger man väl tilltaget på rätt sida gränsen med "normal"-dimensioner på däck, det ser tillverkaren till.

(Alternativt har ni fel på hastighetsmätaren.)

Och för att svara andra: Det är procentuellt mer den visar, inte konstant i km/h, med lite enkel matematik kan man visa varför.

Det bästa är att alltid köra efter mätaren (såvida inte det är så att bilen går fortare än den visar, om nu det är möjligt..), då åker man aldrig dit när det kommer fartkamera eller farbror blå är ute med laserpistolen. :p

Det bästa är att alltid köra efter mätaren (såvida inte det är så att bilen går fortare än den visar, om nu det är möjligt..), då åker man aldrig dit när det kommer fartkamera eller farbror blå är ute med laserpistolen. :p

Det är som sagt möjligt - men inte om man håller sig till de däckdimensioner som bilen är typad för i registreringsbeviset.

Rättar mig själv - reglerna har ändrats. Det är inte alltid olagligt, bara orekommenderat och olämpligt.

http://www.teknikensvarld.se/2013/03/22/38983/far-jag-byta-dackdimension/

Senast ändrad:

Och för att svara andra: Det är procentuellt mer den visar, inte konstant i km/h, med lite enkel matematik kan man visa varför.

Oh ja, t ex min bil visar rätt hastighet upp till ca 70 km/h, sen börjar den "fela" lite och ju fortare man kör desto mer "felar" den om man jämför med vad gps visar och vad som står på mätarn.

Oh ja, t ex min bil visar rätt hastighet upp till ca 70 km/h, sen börjar den "fela" lite och ju fortare man kör desto mer "felar" den om man jämför med vad gps visar och vad som står på mätarn.

Vanliga billiga GPS:er (som i telefoner och enkla navigatorer som inte är fabriksmonterade) visar dessutom inte speciellt bra mätvärden på hastighet vid låga hastigheter. Det kan man också visa med lite matematik... :)

Vill inte påstå att vi har en "vanlig" billig gps, den används till allt, sjön, gå i skogen osv. Så de värden den visar stämmer med verkligheten.

Du måste gilla matematik förresten, eftersom jag sett dig nämna det två gånger eller har jag fel? :confused:

Du måste gilla matematik förresten, eftersom jag sett dig nämna det två gånger eller har jag fel? :confused:

Det stämmer - det är roligare att veta, förstå och kunna bevisa hur det hänger ihop än att bara spekulera och gå på vad man hört ryktesvägen.

mellan 5 och 10% för mycket visar mätaren i de flesta bilar jag kört de senaste åren, enligt GPS:n.

Men jag räknar inte utan låser CC;n när GPS;n visar 95 på 90väg...
På traktorn har jag en dimension förstora bakdäck, Så när mätaren visar 40 så går det 50km/h..

Senast ändrad:

Räknar inte GPS;n ut en genomsnitts fart under en given tidsperiod?
Så kör du i 5 minuter under en jämn fart så är nog även de enklare rätt exakta.
I alla fall i förhållande till bilens hastighetsmätare...

GPS:er får positionsangivelser varje sekund på +/- ca 10 m. Sedan finns det olika sätt att hantera den osäkerheten. (Relativt sett brukar inte osäkerheten vara så stor dock.)

Om du rör dig med 20m/s (72km/h) kan GPS:en i värsta fall ange 0km/h - om den använder endast 2 värden.

Men du har alldeles rätt - om man åker i jämn fart och GPS:en medelvärdesbildar/minsta kvadratanpassar punkterna får man bra MEDEL-värden även i låg hastighet. Värdet halkar efter eftersom det lågpassfiltreras ganska hårt.

Lantmäteriet brukar ställa upp GPS:er och mäta ett helt dygn på samma stolpe och då får man 86400 positionsinmätningar att medelvärdesbilda för denna punkt. Då kommer man ned på under centimeter-nivå om man inte har otur med signalreflektioner.

Felet i mätvärdet mellan en GPS och en hastighetsmätare är helt olika, eftersom man mäter helt olika saker. Bilen mäter hur många varv hjulen har snurrat (ganska momentant) och GPS:en mäter vart på jorden (position) bilen befann sig vid två tidpunkter och sedan räknar ut hur fort den måste ha rört sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern