Varför kör alla för fort?

Sv: Varför kör alla för fort?

Jag är heller sällan så stressad när jag kör att det verkligen hänger på minuten att sig fram, men ofta när jag kör om bilar, även om de vid stunden för omkörningen ligger runt tillåten maxhastighet, handlar det om att jag bara inte ORKAR ligga och pendla upp och ner (under begränsningen) i hastighet och tvärnita framför ev. kameror. Jag pendlar ganska många mil varje dag, har trots allt tider att passa, vill ta mig fram bekvämt och håller farthållaren för typ det bästa med min bil, och då är det tämligen värdelöst att hamna bakom folk som sitter i sina bilar och dagdrömmer och trycker ner gaspedalen mest bara när de råkar komma ihåg att göra det.

Enkla lösningar på dina problem är att håll avstånd, då behöver du inte bromsa in för att bilen framför bromsar in för en kamera, kör i bättre tid till dit du ska så behöver du inte spara dom få minuter du kör ikapp.

Det går utmärkt att ta sig fram bekvämt i rätt hastighet, hinner du inte med det du ska göra på en dag om du inte kör för fort så får du nog omprioritera i livet litegrann. Lösningen är inte att trycka på gasen.
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Fast det resonemanget är lite konstigt, och jag vet att vi har haft det uppe förut. Men om det nu är så att ALLA bilars hastighetsmätare är lågt satta, så förstår jag inte vad problemet är? Om det står 50 på skylten och det står 50 på mätaren så spelar det väl ingen roll om man i verkligheten ligger på 48, om det ändå är lika för alla?

TS: Jag vet inte heller varför i princip alla håller högre hastighet än vad skyltarna säger. Tidsvinsten om man kör för fort är så liten att den är i princip försumbar. Och i regel får man ju anta att hastighetsbegränsningen är satt av någon anledning.

Word.

Själv blir jag betydligt mer förbannad på idioterna som inte håller avstånden. Det är mitt och mina hundars liv de riskerar när de inte ens håller två meter till min baklucka. Dessutom på vägar där det kan komma vilt.:rage::rage::arghh:
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Ohh! En fråga till dig, hoppas du har lust att svara, du verkar ju ha lite koll.

Min hund är ofta med i bilen, hon är väldigt nervös i bil och kräktes mkt pga detta i början. Det har hon nu lagt av med, men jag kan inte sätta henne i bur bak, för då skulle hon bli nervös och kräkas igen. Och hon är den stressiga typen, så hon skulle vara full med kräks, samt givetvis hela buren...

Hon sitter nu i passagerarsätet, men det finns ju krockkudde på den sidan med. Frågan är alltså, vad händer med hunden om jag krockar och den krockkudden löser ut?
Är det värt att lägga ner måååånga timmar till att få henne trygg i en bur? Hon hatar burar, vägrar gå in i dem så bara det är ett helt projekt, att dessutom vara i bur i bilen som oxå är läskig är nog hennes definition på döden ;)

KL

Jag kör i regel under hastighetsbegränsningen, ibland något snabbare, men det är inte ofta. Jag ser alltid till att hålla riktigt bra avstånd till bilen framför. Kör jag häst och släp så är jag nog den mest irriterande föraren i trafiken, riktigt riktigt försiktigt och långsamt går det :D
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Det var inte ett svar på frågan.

Jag är mkt väl medveten om vad som är säkrast, nämligen buren. Men i dagsläget är det djurplågeri att tvinga henne att åka i bur, eller att ens sätta henne i bur inomhus.
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Ohh! En fråga till dig, hoppas du har lust att svara, du verkar ju ha lite koll.

Min hund är ofta med i bilen, hon är väldigt nervös i bil och kräktes mkt pga detta i början. Det har hon nu lagt av med, men jag kan inte sätta henne i bur bak, för då skulle hon bli nervös och kräkas igen. Och hon är den stressiga typen, så hon skulle vara full med kräks, samt givetvis hela buren...

Hon sitter nu i passagerarsätet, men det finns ju krockkudde på den sidan med. Frågan är alltså, vad händer med hunden om jag krockar och den krockkudden löser ut?
Är det värt att lägga ner måååånga timmar till att få henne trygg i en bur? Hon hatar burar, vägrar gå in i dem så bara det är ett helt projekt, att dessutom vara i bur i bilen som oxå är läskig är nog hennes definition på döden ;)

Burar egentligen det bästa alternativet IFALL det är en krocktestad bur. Alltså antingen Mim-burarna eller Artflex bur. Såkallade gallerburar/utställningsburar är nästan värre än att ha hunden lös, då vid en olycka så blir buren som en rävsax. :arghh: Plastburar kan ge skärskador. Tygburar gör ingen nytta öht.

Men sidoairbags är inte lika "laddade" som dom i ratten eller passagerare fram. För en väldigt liten hund kan säkert smällen innebära döden. Fördelen att placera hunden i mitten i baksätet (med ett kort bälte) är att där är inga airbag, men hunden kan bli iväg snärtade i en jävla fart, det kan göra mer skador än en airbag.

Väger hunden mindre än 8kg. Placera den i mitten. Kort bälte! Sätt gärna en bit skumgummimadrass mellan förare och passageraresätet. Se till att den sitter fast. Bältet ska aldrig vara längre än sätets djup. Just för att hunden inte ska kunna hänga sig vid fot utrymmet. Skulle ni smälla så slungas hunden inte emot ett hårt armstöd iallafall!

Väger hunden mer än 8kg. Placera den då bakom passageraresätet. De flesta olyckor sker på vänster sidan, har man tur så kommer hunden undan värsta smällen där. Kort bälte!

Komihåg att använda en krocktestad sele! Använd inte bilens egna bälte och dra det igenom öglan på selen, då hunden även kan bli hängd pga detta när bältespännaren går igång. Köp såntdär Koppelbälte som sätts fast bälteslåset.
Kolla så bältet inte är förlångt så hunden hängs ifall den ramlar av sätet.

Hoppas jag var till någon hjälp iallafall! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kör alla för fort?

Det är inte så ofta jag blir omkörd av en vägsnigel på ett vansinnigt ställe.

Inte brukar de ligga och trycka i bakluckan heller.

Fast då är ju problemet folk som gör idiotomkörningar eller lägger sig nära och trycker i bakluckan, inte hastigheten i sig (även om jag inte är dummare än att jag förstår att vägsniglar inte gör idiotomkörningar - eftersom de inte kör om alls).

Vad gäller avståndet är ju de nästan värst som lägger sig riktigt nära och sedan tycker att de ligger ju jäkligt bra där bakom. Varför köra om - eller för den delen öka avståndet - liksom?


Som jag skrev förstår jag absolut poängen med hastighetsbegränsningar, så du behöver inte knäppa mig på näsan. Jag tänker heller inte gå i någon våldsam försvarsställning för fortkörning, men vill ju mena att det är inte riktigt så enkelt som fortkörning = olyckor. Jag har körkort, jag vet vilka risker man har att göra med när man kör bil, men anpassar man ändå hastigheten efter omständigheterna kan man påverka (läs: minska) risken för olyckor även om man kör för fort ibland. Men som sagt, jag är inte den som tänker starta kampanj för fortkörning.

Enkla lösningar på dina problem är att håll avstånd, då behöver du inte bromsa in för att bilen framför bromsar in för en kamera, kör i bättre tid till dit du ska så behöver du inte spara dom få minuter du kör ikapp.

Det går utmärkt att ta sig fram bekvämt i rätt hastighet, hinner du inte med det du ska göra på en dag om du inte kör för fort så får du nog omprioritera i livet litegrann. Lösningen är inte att trycka på gasen.

Som jag har funderat - och så får jag lösningen på Livets Problem på buke. Tack. :)
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Det är en ganska liten hund, men hon är rejält byggd, tänk typ jack russel :) Ca 5-6 kilo.

Jag får åka iväg och kolla efter sådant bälte du pratar om, och sätta henne fram. Enkelt att koppla loss henne om hon behöver kräkas. Hon är ju lärd att man ska hoppa ner från sätet då och kräkas på golvet, himla praktiskt faktiskt.

Det känns inte som att sidoairbagen borde vara något problem för henne, jag tänkte mer på den som kommer framifrån, men den kanske främst blåses upp högre upp än vad hon befinner sig?

Jag har henne ju helst fram eftersom hon kräks i bilen... Det är ju inte jätte kul att behöva duscha hund och torka säte. Mkt enklare om man bara behöver duscha av mattan med en vattenslang i 5 sek ;)

Tack för hjälpen! :D
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Tillägg: Självklart måste bältet anpassas hur stor hunden är. Eventuellt måste bältet göras längre än sätets djup, men då får man se till att hunden inte heller hängs. Stora hundar bör placeras i bur i bakluckan.

Men att tänka på är att en hund som alltid ligger ner under resan klarar sig oftast bättre! :) Hunden får absolut INTE hänga på dörren för att titta ut genom fönstret.
Därför är det viktigt att hunden lär sig att i bilen ligger vi och sover. :D
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Den biten funkar faktiskt jätte bra så länge vi åker.... Men däremot när vi stannar till, så ska hon upp o glo. Måttligt road av det är jag vid korsningar, eftersom det ju oftast är en hyffsad stor risksituation...
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Ska hunden placeras fram bör du koppla bort passagerareairbagen. :) Den kommer med en jävla laddning!
Annars får du ha henne i baksätet och köpa klädselskydd! :D

http://m.youtube.com/watch?v=W5IYHxGVelk <- detta kanske vore ett alternativ för er? :D Har dock ingen aning om dom testats.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kör alla för fort?

Att dessutom sänka farten ytterligare när man kör förbi en hastighetskamera väcker enbart irritation hos oss som har korrekta mätare (lastbilar) när vi har ett pressat tidsschema.

Det här ska jag ärligt erkänna att jag gör mig skyldig till ibland. Sen man la till 60 och 80 så har det stundtals känts som ett lotteri vilken hastighet det är på vissa sträckor. När man hamnar på en väg där hastigheten ändras flera gånger/mil så blir förvirringen till slut total så jag kan mycket väl sakta ner till 60 på en 90 sträcka för säkerhetskull eftersom jag inte vet om jag råkade missa sista skylten (jag har en viss sträcka på en stor väg i åtanke).
 
Sv: Varför kör alla för fort?

Du är varmt välkommen att följa med mig på vajerräcke och metallräckesolyckor. Det är inte vacker. Ungefär 8 av 10 gånger så drabbas även motsatta sida.

Vajer fixar oftast inte mer än 120km/h. (Brys hur nära stolpen sätts. Tätare stolp => klarar högre hastighet)
Mina erfarenheter av vajer som drabbat motsatta sida:

- Bilen har blivit uppfångat av vajern och sedan fastnar bilen mitt på räcket. Och sedan blivit påkörd av en förare på andra sidan.
- Personbil (har även varit med om detta på lastbil) blir strimlad av vajer och stolp. Samt hamnar på motsatta sidas körbana.
- Vajern snärtade iväg och träffade en bil på motsatta sida. Föraren på motsatta sida omkom.

Blir det en olycka, blir allt stilla bakom. Oftast måste vajern klippas ifall bärgaren ska få plats. => Andra sidans trafik blir oftast stillastående för vi ska kunna jobba säkert. Alltså, bara för man var lite stressad eller gaskåt kostar det alla andra tid.

Händer det en olycka och det visar sig att du höll alldeles för hög hastighet, så kan faktiskt försäkringsbolaget endast ersätta dina skador på bilen.(om man har otur..) Räcke och bärgning får du själv betala. Laga ett räcke (med material, personal, transport ev. Tungt skydd) kostar ungefär 30 000 per 10 meter. Vid en vanlig singel olycka brukar vi få riva 30 meter stolp och vajer. Alltså 90 000kr bara för räcket ...

Där har du anledningen till varför det är 100km/h (Max 110km/h ifall där är måttligt med trafik) på vägar med vajerräcke. På motorvägar går det att användas ifall där är ett dike alt. Vajern är extra förstärkt och fixar ca 130km/h eller en rysligt tung lastbil. (Sån vajer sätts inte på 100 vägar, för det blir för dyrt.)

Metallräckesolyckor är inte heller roliga. Då bilen bara studsar och kan hamna lite överallt.. Smällen blir dessutom hårdare än med vajer. Dessa räcke är ännu dyrare att fixa. Ungefär 40 000kr per 10 meter.

Jag har även varit med om olyckor med viltstängsel. Bilen fortsatte igenom nätet och in i ett träd. Nätet följde med in i bilen och var inte långt ifrån förarens ansikte.

Räcken hjälper endast dig ifall rätt hastighet hålls.

Alla olyckor drabbar alltid någon annan än dig. Alltid. Det drabbar din familj. Den drabbar andra i trafiken. Det drabbar vårdpersonal som hade kunnat spenderat tid på annat. Det drabbar personen som ev. måste lämna ett dödsbesked. Det drabbar oss som måste återställa efteråt.
Känslan att vara på en "arbetsplats" där någon förlorade sitt liv är inte roligt över huvudtaget .

Man tjänar inte många minuter på att hålla 120km/h istället för 100km/h. Vi sparar tid och liv genom att hålla rätt hastighet. Så släpp gasen för tusan. :banghead:

:bow::bow::bow:
 
Sv: Varför kör alla för fort?

För att de har så himla bråttom att ta livet av sig typ.

Jag är yrkeschaufför och stöter dagligen på folk som kör för fort eller gör rent ut sagt idiotiska omkörningar för att de ska vinna några sekunder. Så min slutsats är att de har bråttom till döden... :/
 
Sv: Varför kör alla för fort?

WORD! Antingen kör man om eller så håller man rejält avstånd :mad: Jag vill inte ha någon som hänger i häcken på mig vilket gör att om jag måste bromsa rejält så har jag den i bakluckan :meh:

Usch, sånt stör jag mig på allra mest. Bilar som ska ligga i häcken på en, har de aldrig fått höra talas om 3-sekunders regeln. Jag fick häromdan tvärnita med lastbilen för ett rådjur, hade varit lagom kul om det legat en bil för nära bakom och kört in i mig..

Hellre då att de kör om och försvinner så man slipper dom och jag slipper bli inblandad..

Mötte i fredags en lastbil med släp som skulle köra om en epa-taktor i en sväng(?!) när det kommer en fin raksträcka efter svängen, tur för den lastbilen att jag redan sänkt farten då jag skulle svänga mitt i svängen.. annars hade vi smällt lastbil mot lastbil... inte bara personbilar som har bråttom tyvärr... tror fan vi lever i ett tidspressat samhälle eller nått.. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp