Sv: Varför kör alla för fort?
På vilket sätt drabbar det andra om man kör för fort, då? Jag kör ofta för fort. Ibland, när omständigheterna tillåter, ganska mycket för fort. Men att köra för fort är i sig inte synonymt med farliga omkörningar, inget användande av blinkers eller rövslickeri på bilen framför. Vad gäller sådant är jag t.ex. nog ganska extremt petig, om jag jämför med många andra bilister jag möter. Sen kan jag absolut se poängen med hastighetsbegränsningar, men att jag kör i 115 på en fin 100-väg med mitträcke och vilstängsel drabbar knappast någon annan.
Du är varmt välkommen att följa med mig på vajerräcke och metallräckesolyckor. Det är inte vacker. Ungefär 8 av 10 gånger så drabbas även motsatta sida.
Vajer fixar oftast inte mer än 120km/h. (Brys hur nära stolpen sätts. Tätare stolp => klarar högre hastighet)
Mina erfarenheter av vajer som drabbat motsatta sida:
- Bilen har blivit uppfångat av vajern och sedan fastnar bilen mitt på räcket. Och sedan blivit påkörd av en förare på andra sidan.
- Personbil (har även varit med om detta på lastbil) blir strimlad av vajer och stolp. Samt hamnar på motsatta sidas körbana.
- Vajern snärtade iväg och träffade en bil på motsatta sida. Föraren på motsatta sida omkom.
Blir det en olycka, blir allt stilla bakom. Oftast måste vajern klippas ifall bärgaren ska få plats. => Andra sidans trafik blir oftast stillastående för vi ska kunna jobba säkert. Alltså, bara för man var lite stressad eller gaskåt kostar det alla andra tid.
Händer det en olycka och det visar sig att du höll alldeles för hög hastighet, så kan faktiskt försäkringsbolaget endast ersätta dina skador på bilen.(om man har otur..) Räcke och bärgning får du själv betala. Laga ett räcke (med material, personal, transport ev. Tungt skydd) kostar ungefär 30 000 per 10 meter. Vid en vanlig singel olycka brukar vi få riva 30 meter stolp och vajer. Alltså 90 000kr bara för räcket ...
Där har du anledningen till varför det är 100km/h (Max 110km/h ifall där är måttligt med trafik) på vägar med vajerräcke. På motorvägar går det att användas ifall där är ett dike alt. Vajern är extra förstärkt och fixar ca 130km/h eller en rysligt tung lastbil. (Sån vajer sätts inte på 100 vägar, för det blir för dyrt.)
Metallräckesolyckor är inte heller roliga. Då bilen bara studsar och kan hamna lite överallt.. Smällen blir dessutom hårdare än med vajer. Dessa räcke är ännu dyrare att fixa. Ungefär 40 000kr per 10 meter.
Jag har även varit med om olyckor med viltstängsel. Bilen fortsatte igenom nätet och in i ett träd. Nätet följde med in i bilen och var inte långt ifrån förarens ansikte.
Räcken hjälper endast dig ifall rätt hastighet hålls.
Alla olyckor drabbar alltid någon annan än dig. Alltid. Det drabbar din familj. Den drabbar andra i trafiken. Det drabbar vårdpersonal som hade kunnat spenderat tid på annat. Det drabbar personen som ev. måste lämna ett dödsbesked. Det drabbar oss som måste återställa efteråt.
Känslan att vara på en "arbetsplats" där någon förlorade sitt liv är inte roligt över huvudtaget .
Man tjänar inte många minuter på att hålla 120km/h istället för 100km/h. Vi sparar tid och liv genom att hålla rätt hastighet. Så släpp gasen för tusan.