Varför kör alla för fort?

Sv: Varför kör alla för fort?

Jag kör nog lite för fort vid hastigheter över 70,:o använder också farthållare och har hamnat bakom bekanta som påstår att dom hållit jämn fart men inte enligt min farthållare då för jag får då bromsa emellanåt och rätt som det är så sticker dom iväg bara för att jag ska komma ikapp efter ngn km. :meh:
Dessa blåser jag om även om jag då måste köra för fort vilket då får dom att tycka att jag kör alldeles för fort. :p

Det jag retar mej på är de som kastar sej ut framför kommande trafik så jag måste tvärnita för att dom sen snigelköra 10 km under tillåten hastighet.:banghead:

Och, i en bilkö är det är bil nr två som orsakar själva kön.:cautious: Om den inte kan/vill/törs köra om ska den ligga så långt bakom att bil nr tre kan köra om ist.

Och, i en bilkö är det är bil nr två som orsakar själva kön.:cautious: Om den inte kan/vill/törs köra om ska den ligga så långt bakom att bil nr tre kan köra om ist.

WORD! Antingen kör man om eller så håller man rejält avstånd :mad: Jag vill inte ha någon som hänger i häcken på mig vilket gör att om jag måste bromsa rejält så har jag den i bakluckan :meh:

Det var ju riktigt kul den dagen jag kom ikapp fem hästtransporter på rad. Alla körde långsamt och ansvarsfullt med den dyrbara lasten men ingen tänkte på att det var omöjligt att köra om (även på de fina sträckorna) då alla låg så tätt efter varann. :cautious:

Nej jag kör inte för fort, inte ofta iaf. Kanske 10 km/h över på 80 eller 90-väg ibland om den är väldigt rak och fin. Jag har sett hur folk ser ut som krockat och jag vill gärna inte råka ut för samma sak, så jag håller mig till hastigheterna som står och försöker utöver det att anpassa hastigheten efter väglaget, vilket ibland gör att jag kör långsammare än det som står.

Usch, ja, jag håller med... Det ALLRA värsta jag kan tänka mig är att orsaka en olycka och att någon annan blir skadad/dör pga att jag har varit vårdslös. Mycket, mycket bättre att låta bilfärden ta några minuter längre, och att ta det lugnt!

Jag önskar jag kunde köra i 70 på vår 70-väg. Men där är bara rookies som försöker med det. Hålor djupa som vulkankratrar, feldoserade kurvor, tjälgegga och ett o annat vilt. Just nu är väl lagom marschfart 40. Och då får man ända sakta ner rejält för att välja minsta hålet när det inte går att köra mellan kratrarna.
På 80-vägen petar jag i farthållaren och jag upplever att dom flesta andra gör detsamma.

kl

Numera håller jag hastigheten hyfsat. Äldre och visare kanske? Eller fått böter för hastighetsöverträdelser några ggr för mycket, plus återkallat kk vid ett tillfälle :o

Lite OT:
Undrar varför det är så många bilar som saknar blinkers nuförtiden?;)
Det borde ju ingå när man köper bil, inte vara ett tillval :crazy:

Jag kör 100 mil till och från jobbet + det jag hinner med på jobbet under en normal arbetsvecka och än har jag inte blivit fartblind.

*kl

Jag irriterar mig mest på de som ligger för nära. Det är livsfarligt. Igår lade jag mig bakom en långtradare på behagligt avstånd (det hade rymts minst två till mellan oss) men första bilen efter mig ligger så jag inte ser hennes halvljus. I 90 knyck på motorvägen som är snorhal och där få körde snabbare än 100 pga omständigheterna. Jag hade ju bara behövt släppa gasen så hade hon fastnat på dragkroken :mad: Till slut kör hon om och lägger sig sedan med samma avstånd till långtradaren, efter att först nästan ha klippt min framskärm när hon återvände till höger fil.

Det är tur att jag inte är så nervöst lagd...

Jag irriterar mig mest på de som ligger för nära. Det är livsfarligt. Igår lade jag mig bakom en långtradare på behagligt avstånd (det hade rymts minst två till mellan oss) men första bilen efter mig ligger så jag inte ser hennes halvljus. I 90 knyck på motorvägen som är snorhal och där få körde snabbare än 100 pga omständigheterna. Jag hade ju bara behövt släppa gasen så hade hon fastnat på dragkroken :mad: Till slut kör hon om och lägger sig sedan med samma avstånd till långtradaren, efter att först nästan ha klippt min framskärm när hon återvände till höger fil.

Det är tur att jag inte är så nervöst lagd...

Jag hatar också "rövslickare". Speciellt när man har hunden i bagageluckan.. :meh: Har haft två stycken som krokat fast sig i min dragkroken senaste 2åren. Blir man trött eller ? :rage:

Min lösning => Är det mörkt och personen ligger mycket nära, så åker dimljusen på bak. De flesta tror att man panikbromsar och dom ökar avståndet.
Är det dagtid och det fin & ren bil bakom, så får dom spolarvätska ifrån min smutsiga bil på sig.

Jag försöker alltid hålla mig till fartbegränsningen, men ligger man i 50 på 50-väg och 70 på 70-väg blir man ju betraktad som vägsnigel och omkörd.

Varför kör så himla många människor för fort..?

den största orsaken är att när du enligt din mätare kör 90 så ligger den verkliga hastigheten på straxt över 80.
det vet de flesta om så de kör med 10% påslag på sin mätare...

Jag kör iprincip aldrig över angiven hastighet. Det finns en anledning till just den hastigheten ska vara på den vägen.. Vägen kanske inte är tillräckligt bred eller rak för 90km/h där av att dom satt 70km/h. Kanske finns det ett dagis eller äldre boende i närheten så dom satt 30km/h. Boende i samhällen vill minska bullret i från vägen, därför är där 60km/h. Bara att acceptera.

Dessutom jobbar jag i ett yrke där vi återställer efter olyckor mm.
En bil som missbedömt hastigheten i en kurva på en 70km/h väg är inte vacker när den snurrat av vägen i 100km/h.. :(

Väst av allt tycker jag är föräldrar som har sina barn i bilen, kör fort som fan på motorvägen OCH pratar i telefon. :rage: Eller människor som sitter med hunden i knäet och kör. Det blir INGET kvar av hunden när airbagen slår ut.. (Yes, varit på såna ärende med..)

Så snälla, håll hastigheten, håll avstånd, pilla inte på telefonen, blinka i god tid, håll koll fram/bak/sidorna och visa varandra hänsyn. Chansa inte! Det är bättre att komma sent än aldrig. Så slipper kanske iallafall jag rensa på en dödsolycka mindre. :(

Senast ändrad:

Jag kör iprincip aldrig över angiven hastighet. Det finns en anledning till just den hastigheten ska vara på den vägen.. Vägen kanske inte är tillräckligt bred eller rak för 90km/h där av att dom satt 70km/h. Kanske finns det ett dagis eller äldre boende i närheten så dom satt 30km/h. Boende i samhällen vill minska bullret i från vägen, därför är där 60km/h. Bara att acceptera.

Dessutom jobbar jag i ett yrke där vi återställer efter olyckor mm.
En bil som missbedömt hastigheten i en kurva på en 70km/h väg är inte vacker när den snurrat av vägen i 100km/h.. :(

Väst av allt tycker jag är föräldrar som har sina barn i bilen, kör fort som fan på motorvägen OCH pratar i telefon. :rage: Eller människor som sitter med hunden i knäet och kör. Det blir INGET kvar av hunden när airbagen slår ut.. (Yes, varit på såna ärende med..)

Så snälla, håll hastigheten, håll avstånd, pilla inte på telefonen, blinka i god tid, håll koll fram/bak/sidorna och visa varandra hänsyn. Så slipper kanske iallafall jag rensa på en dödsolycka mindre. :(

När jag en tidig sommarmorgon passerar Gränna på motorvägen och det står 110 på skylten därute så visar mätaren där inne på någonstans mellan 130 och 140 km/h förutsatt att det är torrt och god sikt, för jag är ju i stort sett ensam i båda körfälten...

sen, oavsett att det står 90 på skylten på riksvägen hemma så håller jag nog inte mer än 70 för jag vet hur mycket vilt vi har här.Man anpassar sig efter förhållandena alltså...

KL

Man kan ju ladda ner nån app (kanske kostar lite) och kolla hastigheten med den. GPSen visar 10 km differens på min kompis bil, bilen säger 80 när den säger 90.

Jadu, det undrar jag med, i alla fall när de inte är ensamma på vägen. Även varför man ej använder blinkers och kör om på farliga ställen. Mitt svar är att folk är lata, stressade eller idioter, eller alltihop. Nu är det ju så att jag kan ligga 5-10 km för fort ibland i högre hastigheter så jag är inte perfekt heller.

Jag kör iprincip aldrig över angiven hastighet. Det finns en anledning till just den hastigheten ska vara på den vägen..

Bra formulerat - så resonerar jag också!

När det gäller hastighetsmätare så har vi alltid låtit testa våra bilar. Makens förra bil visade exakt rätt, medan min förra visade 10 % lägre än verklig hastighet. Då gällde det att tänka till om jag av någon anledning lånade hans bil - så jag inte körde för fort av misstag.

Min nuvarande bil visar 10 km/h lägre än verklig hastighet så snart man kommit över 60 km/h. Det är alltså lika stor avvikelse oavsett hastighet, inte procentuellt. Men eftersom jag har en ständig tävling mot mig själv i ecodrivning så brukar jag gå efter vad mätaren visar om det är lite trafik - d v s jag kör 10 km/h under hastighetsgränsen - för då blir förbrukningen och därmed också utsläppen lägre!

KL

Jag tycker att det blivit allt "hårdare" i trafiken under åren, och att jag själv blivit "fegare" med åren. Numera så håller jag oftast hastighetsgränserna.

På min, nästan nya bil, så diffar faktiskt inte hastighetsmätaren. Vi hade en nåt jippo i tätorten i samband med öppnandet av ny vägstracka, där man med hjälp av polisen kunde testa....

De smala, kurviga, håliga och viltrika landsvägarna i min närhet är oftast skyltade med "70" km/t. Funktionellt så kan man ju köra 70, eller t.o.m. mer på dem, vid sommarväglag (utom i värsta serpentinerna), men inte vid risk för halka, eller om man möter en timmerbil bakom kröken, för då måste man styra ner i diket eller krocka...

Jag blir vansinnigt irriterad när jag hamnar bakom någon som kör 40-50 km/t, mitt i vägen, och effektivt hindrar allt vad omkörning heter på de få raksträckor där det är möjligt.

Jag brukar alltid släppa förbi bilar som hinner ikapp mig på landsväg, t.ex. när det är moddigt och halkigt (eller när jag kör med släp), och jag är mer försiktig än den som kommer bakifrån.
Det går oftast lätt att göra, genom att endera blinka höger och radikalt minska farten på en raksträcka, eller genom att stanna till på en busshållplats helt kort.

Varför kan inte fler göra som mig? Alltså släppa förbi? På glest trafikerade landsvägar blir ju både jag och den förbisläppte glada...

På vilket sätt drabbar det andra om man kör för fort, då? Jag kör ofta för fort. Ibland, när omständigheterna tillåter, ganska mycket för fort. Men att köra för fort är i sig inte synonymt med farliga omkörningar, inget användande av blinkers eller rövslickeri på bilen framför. Vad gäller sådant är jag t.ex. nog ganska extremt petig, om jag jämför med många andra bilister jag möter. Sen kan jag absolut se poängen med hastighetsbegränsningar, men att jag kör i 115 på en fin 100-väg med mitträcke och vilstängsel drabbar knappast någon annan.

Jag är heller sällan så stressad när jag kör att det verkligen hänger på minuten att sig fram, men ofta när jag kör om bilar, även om de vid stunden för omkörningen ligger runt tillåten maxhastighet, handlar det om att jag bara inte ORKAR ligga och pendla upp och ner (under begränsningen) i hastighet och tvärnita framför ev. kameror. Jag pendlar ganska många mil varje dag, har trots allt tider att passa, vill ta mig fram bekvämt och håller farthållaren för typ det bästa med min bil, och då är det tämligen värdelöst att hamna bakom folk som sitter i sina bilar och dagdrömmer och trycker ner gaspedalen mest bara när de råkar komma ihåg att göra det.

Eftersom alla personbilshastighetsmätare visar ca 10% för lite är problemet oftast att folk kör för sakta (=60-64 i en 70 zon om nålen ligger på 70).

Jag är skeptisk till om detta stämmer. Det jag hittar när jag letar är att alla hastighetsmätare visserligen visar glädjesiffror(av naturliga skäl, annars är risken att de visar för låg hastighet under vissa omständigheter - och det är inte tillåtet) men att det handlade om UPP TILL 10 km i timmen som de visade fel.

Dessutom är angiven hastighetsgräns just maxhastighet, så att kräva att alla testar sina hastighetsmätare så att de ska kunna ligga exakt på angiven hastighetsgräns känns lite overkill.

Mycket viktigare att folk, som lilsis skriver, lär sig att hålla avstånd.

Det är inte så ofta jag blir omkörd av en vägsnigel på ett vansinnigt ställe.

Inte brukar de ligga och trycka i bakluckan heller.

På vilket sätt drabbar det andra om man kör för fort, då? Jag kör ofta för fort. Ibland, när omständigheterna tillåter, ganska mycket för fort. Men att köra för fort är i sig inte synonymt med farliga omkörningar, inget användande av blinkers eller rövslickeri på bilen framför. Vad gäller sådant är jag t.ex. nog ganska extremt petig, om jag jämför med många andra bilister jag möter. Sen kan jag absolut se poängen med hastighetsbegränsningar, men att jag kör i 115 på en fin 100-väg med mitträcke och vilstängsel drabbar knappast någon annan.

Du är varmt välkommen att följa med mig på vajerräcke och metallräckesolyckor. Det är inte vacker. Ungefär 8 av 10 gånger så drabbas även motsatta sida.

Vajer fixar oftast inte mer än 120km/h. (Brys hur nära stolpen sätts. Tätare stolp => klarar högre hastighet)
Mina erfarenheter av vajer som drabbat motsatta sida:

- Bilen har blivit uppfångat av vajern och sedan fastnar bilen mitt på räcket. Och sedan blivit påkörd av en förare på andra sidan.
- Personbil (har även varit med om detta på lastbil) blir strimlad av vajer och stolp. Samt hamnar på motsatta sidas körbana.
- Vajern snärtade iväg och träffade en bil på motsatta sida. Föraren på motsatta sida omkom.

Blir det en olycka, blir allt stilla bakom. Oftast måste vajern klippas ifall bärgaren ska få plats. => Andra sidans trafik blir oftast stillastående för vi ska kunna jobba säkert. Alltså, bara för man var lite stressad eller gaskåt kostar det alla andra tid.

Händer det en olycka och det visar sig att du höll alldeles för hög hastighet, så kan faktiskt försäkringsbolaget endast ersätta dina skador på bilen.(om man har otur..) Räcke och bärgning får du själv betala. Laga ett räcke (med material, personal, transport ev. Tungt skydd) kostar ungefär 30 000 per 10 meter. Vid en vanlig singel olycka brukar vi få riva 30 meter stolp och vajer. Alltså 90 000kr bara för räcket ...

Där har du anledningen till varför det är 100km/h (Max 110km/h ifall där är måttligt med trafik) på vägar med vajerräcke. På motorvägar går det att användas ifall där är ett dike alt. Vajern är extra förstärkt och fixar ca 130km/h eller en rysligt tung lastbil. (Sån vajer sätts inte på 100 vägar, för det blir för dyrt.)

Metallräckesolyckor är inte heller roliga. Då bilen bara studsar och kan hamna lite överallt.. Smällen blir dessutom hårdare än med vajer. Dessa räcke är ännu dyrare att fixa. Ungefär 40 000kr per 10 meter.

Jag har även varit med om olyckor med viltstängsel. Bilen fortsatte igenom nätet och in i ett träd. Nätet följde med in i bilen och var inte långt ifrån förarens ansikte.

Räcken hjälper endast dig ifall rätt hastighet hålls.

Alla olyckor drabbar alltid någon annan än dig. Alltid. Det drabbar din familj. Den drabbar andra i trafiken. Det drabbar vårdpersonal som hade kunnat spenderat tid på annat. Det drabbar personen som ev. måste lämna ett dödsbesked. Det drabbar oss som måste återställa efteråt.
Känslan att vara på en "arbetsplats" där någon förlorade sitt liv är inte roligt över huvudtaget .

Man tjänar inte många minuter på att hålla 120km/h istället för 100km/h. Vi sparar tid och liv genom att hålla rätt hastighet. Så släpp gasen för tusan. :banghead:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30