Varför kör alla för fort?

Bonita4

Trådstartare
Jag försöker alltid hålla mig till fartbegränsningen, men ligger man i 50 på 50-väg och 70 på 70-väg blir man ju betraktad som vägsnigel och omkörd.

Varför kör så himla många människor för fort..?

Sv: Varför kör alla för fort?

Första frågan är om du vet att du kör i 50 resp. 70 eller om du litar på din bils hastighetsmätare?

För egen del, dålig vana kör en bil där man lätt glömmer farten den är tyst bra väghållning tänker helt enkelt inte på farten om jag kör på välkända vägar. Vet att det är onödigt och att tidsvinsten på kortare sträckor blir minimal :o tänkte faktiskt på det häromdagen jag borde lätta på högerfot

Första frågan är om du vet att du kör i 50 resp. 70 eller om du litar på din bils hastighetsmätare?
Ibland undrar jag om alla i byn som ligger i närheten av stallet och brukar åka in mot staden jag bor i har missvisande hastighetsmätare. Hastigheten är nämligen 90 km/h men de som kör ligger och tuffar i 60-70.

Lägger man då till det faktum att det är totalt värdelöst och livsfarligt att köra om under i stort sett hela sträckan till stan, gör att jag mest känner så här: :banghead: och önskar att jag tog motorvägen i stället :p

I övrigt brukar jag själv köra lagligt (enligt min hastighetsmätare)

Eftersom alla personbilshastighetsmätare visar ca 10% för lite är problemet oftast att folk kör för sakta (=60-64 i en 70 zon om nålen ligger på 70).

Att dessutom sänka farten ytterligare när man kör förbi en hastighetskamera väcker enbart irritation hos oss som har korrekta mätare (lastbilar) när vi har ett pressat tidsschema.

Vi lever i ett samhälle där det är viktigt att spara tid och då tänker man att om man kör snabbare än vad hastigheten är så kommer man fram snabbare och på så sätt sparar man tid. En tanke som vissa bilister har.

Tio procent är att ta i på nya bilar, men några procent ja.

Till TS: För att man blir van att alla kör för fort och så dras man med. Jag kör oftast på farthållare dock, just för att inte haka på i farten.

Jag kör till 90% på farthållare och då hatar jag de där som tycker att de ligger exakt på tillåten sträcka men som i själva verket pendlar upp och ner.

30, 40 och 50 håller jag alltid. Men annars kör jag ofta lite för fort. Jag kör över 100 mil i veckan så jag blir lite fartblind.

Att dessutom sänka farten ytterligare när man kör förbi en hastighetskamera väcker enbart irritation hos oss som har korrekta mätare (lastbilar) när vi har ett pressat tidsschema.

Du vet väl att man får extrapoäng om man ligger under maxhast vid kameran? ;) :p

Just den saken tycker jag ändå har blivit bättre, de flesta håller den hastighet som gäller förbi kameran. Undantaget är några seniormedborgare men med tanke på hur de ligger efter vägen rent allmänt skulle de kanske inte ha något körkort.

Jag försöker hålla hastigheten och om jag kör lite fort så försöker jag att aldrig köra om de som håller hastigheten.

När jag jobbade som brevbärare så körde jag varje morgon på en 90 väg. Kom jag efter en viss bil så visste jag att första sträckan höll han kanske 75-80, och denna sträckan var den bästa om man skulle köra om. Längre fram på vägen höll bilen alltid 80-85 och det var svårt att köra om pga kurvor med skymd sikt samt fartkameror. Ibland kunde han pendla mellan 70 och 90. Lagom trött på den bilen..

Sen stör jag mej på alla som saktar ner när det är enfiligt och ökar när det blir tvåfiligt! Alltså att de kör först försakta och sedan kör de för fort.

Dålig vana. Jag kör tyvärr alltid för fort men jag brukar i alla fall försöka underlätta för andra i trafiken. Och jag gör aldrig idiotomkörningar.

Jag försöker alltid hålla mig till fartbegränsningen, men ligger man i 50 på 50-väg och 70 på 70-väg blir man ju betraktad som vägsnigel och omkörd.

Varför kör så himla många människor för fort..?

Många människor kör för fort (inkl jag) och en del kör för sakta.

Men kört över tillåten hastighet har man väl gjort i alla tider? Och folk klagade över detta redan på 70-talet. Jag har haft körkort sedan 1977 och jag kan inte se att hastighetsöverträdelserna blivit fler?

själv kör jag för fort för att det är så förbaskat kul :o
Det är kul att sladda också :o
(och hoppa i vattenpölar, med gummistövlar)

Jag kör oftast för fort..är hastigheten under 60 km/h så håller jag den då det är mycket hårdare straff/böter på lägre hastigheter. Annars ligger jag alltd 20-25 km/h snabbare än vad jag skall, 30 km/h över så ryker körkortet.
Vid fartkameror håller jag exakt den hastighet som angetts på skylt och irriterar mig något så vansinnigt på att de som ser en fartkamera får någon slags panik och halverar sin hastighet :banghead:

Och ja, jag är medveten om att det är korkat osv att köra för fort men det blir så ändå

Kl

Jag kör oftast lite för fort om väglaget och sikten tillåter... Men det sker alltid på 90/100/110-vägar. Jag håller alltid hastigheten f ö. Varför man kör för fort är svårt att svara på men en bra bil vill sträcka ut ibland...

Tja varför inte köra lite för fort? Eller ibland tom mycket för fort? Varför kör många för långsamt?

Jag kör nästan alltid enligt hastighetsbegränsningen, ibland långsammare om omständigheterna kräver det och vissa gånger kör jag mer än dubbelt så fort som man får.
Dock håller jag 30-40-50-60 allt som oftast.

Men 120 eller 260 på motorvägen rakt fram när det är folktomt känns som sak samma... Å då kommer jag ju fram mer än dubbelt så fort också.

Fast det resonemanget är lite konstigt, och jag vet att vi har haft det uppe förut. Men om det nu är så att ALLA bilars hastighetsmätare är lågt satta, så förstår jag inte vad problemet är? Om det står 50 på skylten och det står 50 på mätaren så spelar det väl ingen roll om man i verkligheten ligger på 48, om det ändå är lika för alla?

TS: Jag vet inte heller varför i princip alla håller högre hastighet än vad skyltarna säger. Tidsvinsten om man kör för fort är så liten att den är i princip försumbar. Och i regel får man ju anta att hastighetsbegränsningen är satt av någon anledning.

Jag uppskattar farthållaren på min nuvarande bil. Speciellt där det är 30,40....för där är det svåårt att hålla nog låg fart.
Jag försöker också att använda den mesta möjliga, annars vore det nog svårare att alltid vara laglydig. Min bil är rätt så pigg.....:o(235 hk)

Alla hastighetsmätare är lågt satta, men sen beror det på vilka däckdimensioner man kör med för tillfället. Byte mellan sommar och vinterdäck kan t ex ge effekt på hastighetsmätarens felmätning om man har olika däck.

Eftersom alla personbilshastighetsmätare visar ca 10% för lite är problemet oftast att folk kör för sakta (=60-64 i en 70 zon om nålen ligger på 70).

Jag kan förstå att de med pressat schema och exakta hastighetsmätare blir irriterade. Men jag kan faktiskt inte köra efter någon annans mätare. Jag måste köra efter den som sitter i den bil jag kör (nej jag saktar inte ner vid kameror om jag inte ligger väldigt mycket över förstås).

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama