Varför köpa häst utomlands

C

Ciazon

Jag är nyfiken på varför många numera köper häst utomlands tex i Tyskland eller Danmark, är det för att det är bättre hästar eller får man mer för pengarna? Eftersom den svenska kronan är ganska svag för tillfället borde det ju inte vara så förmånligt, men det kanske är mycket bättre än jag tror. Hur är det med skador på dessa hästar, finns det försäkringar som täcker om de har "medfödda" defekter som man kanske inte märker på en gång.

Jag känner en som har jobbat hos en av Tysklands främsta rytare, och vilka historier hon komm hem med.....
Kan säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa en häst som kommer från Tyskland, likaväl som att jag aldrig kommer att sälja någon häst dit.

Är man på jakt efter en svårklasshäst som faktiskt har presterat något på tävlingsbanorna är ju utbudet större där.

Men många gånger tror jag det är rent snobberi också. Bra anlag kan man ju köpa i Sverige också.

Personligen tror jag att det är det gamla klassiska ordspråket som gör sig gällande... att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet... I detta fallet Östersjön. Om det inte är en speciell ras man är ute efter eller ett speciellt blod... Så kan 99% hitta vad det söker innan för gränserna om de letar lite. Men det är klart... det låter ju inte lika pampigt som "Import"

I Tyskland finns det en hel del svårklashästar, som säljs ganska så billigt gentemot deras meriter.
Och det fins många anledningar till att priset inte är skyhögt.....

Jag trode ärligt talat att det inte skulle vara så dåligt hästvård i Tyskland, men fy skjutsingen vad fel jag hade!

Har också flera bekanta som har jobbat i Tyskland O Holland hos väldigt kända.. Ojoj säger jag bara :crazy:

Det är bara det att när jag var i Holland så såg jag inte så mkt hemskheter. Det vara bara nått litet jag reagerade på där jag var.
Men på ett annat ställe så låg där en järnbomm bland hinderna :crazy:, och de var mer hårda mot sina hästar.
Dock där jag var, hon tävlade inte så höga klaser, utan hon utbildade hästar och tävlade hästar för kunders räkning.

Men jag tror att det blir värre ju högre klasser ryttaren tävlar i!

Jag har faktiskt nyligen köpt en hollandsimport. Dock importerade jag den inte själv. Som jag förstod det på säljaren, som importerar för försäljjning i mindre skala, så finns det ett betydligt större utbud av ffa trevliga lätt o msv- hästar där, vilket pressar priserna.

Jag gav inte mer för min häst (hon låg snarare ganska bra till i pris) än vad man ger för ett svenskt halvblod i samma ålder m samma utb etc (hon är KWPN med full stam) o då har de ändå haft omkostnader för att importera henne OCH måste naturligtvis även göra förtjänst, annars är det ju ingen idé för dem att hålla på.

Så jag tror att mkt av svaret går att finna i priserna. Att det blev en import för mig var bara en slump, hittade en annons på en häst som lät trevlig.

Jag kan inte svara för alla andra. Men själv köper jag Tyska och hollänska hästar. (Främst från oldenburg)
Min anledning är att man kan få hästar som är tävlade msv klasser i hoppning med bra stam för mindre pengar än här i sverige. En svenskfödd häst kostar ibland upp till det dubbla och så mkt pengar har inte jag. Se rent generellt så är det så att den tyska aveln innan legat långt före den svenska. Och hade det inte varit för alla importerade hästar (hingstar) i svensk avel vet i 17 hur det hade sett ut. Vill ni ha exempel säg bara till..

Men det är just det jag menar, att man får passa sog för att hästarna är billigare, efter att ha hört historier från de som har jobbat där så förstår jag varför många av Msv/svår klassa hästarna är "billiga". Och gör man då inte en ordentligt veterinär undersökning så kan den "billiga" hästen bli väldigt dyr...

Var skötare åt en hoppryttare på hög nivå för ett par år sedan. Hon köpte då i princip bara hästar från Holland, ALLA gick sönder (spricka i kotan, mystisk blodsjukdom, etc etc). Den svenskuppfödda hon hade höll i ur och skur.

Jag köpte häst utomlands eftersom rasen inte finns i Sverige (Camarguehäst).

Ofta letar man sej utomlands for att man inte kan hitta vad man letar efter pa hemmaplan till ett vettigt pris. Sverige har hoga krav pa sin avel, pa forsakringar och vard. Dessutom kan man inte slappa unghastarna pa bete och glomma bort dem tills de ar redo att ridas in, da Sverige har lite tuffare vintrar an manga andra lander. Det ar darfor det blir lite dyrare att foda upp en hast i Sverige an vad det ar i manga andra lander.
Sedan beror det mycket pa hastkultur, vad man avlar pa och hur man utbildar sina hastar.

I Tyskland och Holland hittar du kvalitets hastar som ar utbildade bra i bade dressyr och hoppning till ett vettigt pris.
Pa Irland hittar du inga dressyrhastar, bara hopphastar i alla kategorier.
I Spanien hittar du inte alltfor manga hopphastar, men massor av dressyr hastar osv osv.

Manga har inte en budget som klarar av de svenska kraven, men utomlands har de tillgang till bra utbildade hastar till ett mindre pris.

Var skötare åt en hoppryttare på hög nivå för ett par år sedan. Hon köpte då i princip bara hästar från Holland, ALLA gick sönder (spricka i kotan, mystisk blodsjukdom, etc etc). Den svenskuppfödda hon hade höll i ur och skur.

Jag köpte häst utomlands eftersom rasen inte finns i Sverige (Camarguehäst).

Fast det känns väl mer som en slump tycker jag, för nog 17 slås även svenskfödda hästar tyvärr ut på löpamde band för förslitningsskador o annat elände?

Skall du köpa en välutbildad dressyrponny i Sverige så kostar den 80-100 000:-. Priserna har blivit så höga att vi ¨vanliga¨inte längre har råd att köpa ponny. Då måste man börja titta utanför gränserna. I Tyskland får du framför allt (oftast) en mycket väl grundriden ponny som kanske inte är tävlad så högt men som du kan börja arbeta med direckt. De ponnyn som vi tittat på i Sverige i prisnivån 40-50 000:- var du tvungen att först börja lära om grunderna på då de i princip bara var ihopdragna. Att muskla om en ponny tar sitt år innan du kan börja arbeta upp den i klasserna. Det behöver du inte med tyska ponnier.

Jag känner en som har jobbat hos en av Tysklands främsta rytare, och vilka historier hon komm hem med.....
Kan säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa en häst som kommer från Tyskland, likaväl som att jag aldrig kommer att sälja någon häst dit.

Berätta vad det är som händer där, så vi andra också får veta.

En bekant till mig har hästar i Belgien (bor där ett par år), och enl. henne (hon åker runt mycket till många olika stall då hon masserar hästar) är det generellt undermålig hästhållning i Belgien, mycket bättre i Holland och i Tyskland kan man hitta alla varianter. Hon menar att vi i Sverige mer ser hästen som en individ medan människorna i de länderna ser hästen som ett kreatur, och detta påverkar då hästhållningen.

Varför köpa häst utomlands - vänd på frågan - varför inte?

I och med EU har det blivit lika enkelt att importera en häst som att köpa den i Sverige.

Själv har jag köpt flera hästar i DK av den enkla anledningen att jag bor i Skåne, och ägnar mig åt islandshästar.

Även om jag bortser från att jag många gånger kan få tag på en häst billigare i DK så är Sverige ett avlångt land.
Att från Skåne åka till Sthlm ena gången, till Östersund en annan gång och Lysekil för att kika på tredje hästen osv är ju ett jäkla företag, tidsödande och kostsamt. Då har jag ändå bara kikat på några hästar i Sveriges nedre halva.

I DK kan jag inom litet område på t.ex Jylland hinna titta på och provrida ett tjugtal hästar på många olika ställen under en helg. Korta avstånd, hästtätt och betydligt närmare för mig här i Skåne. Samma gäller även Tyskland.

Många anledningar. Min anledning till att inte köpa häst i Sverige är att de svenska halvbloden har ett väldans tråkigt psyke och de är oftast ganska dåligt utbildade.
En tysk häst som går lätt A är oftast bättre än en svensk som går msv, bättre grundad, färre skador, bättre uppfostran etc.

Jag skulle gärna vilja veta hur det går till när man importerar en ponny från ett annat land. Finns det speciella försäljningsstall att vända sig till, och vad ska man tänka på? Blir nästan förskräckt när jag ser priserna på en någorlunda utbildad c eller d ponny i Sverige, vilka länder ligger bättre till prismässigt utan att för den skull missköta sina hästar? Har någon en www adress till ponnyförsäljningsstall utomlands så skulle jag bli glad...

Jag letade i över 6mån efter en efterträdare till min svårklasshäst som omkomm. Tittade på 20st hästar i sverige på mellan 60-250'kr, hittade ingen som passade mig rent känslomässigt.

Åkte över till England och hittade drömhästen direkt, en irländsk rödluva med supercharm :love:

Kan ju tillägga att jag tittade på runt 10st hästar där och hon var den första!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25