Varför köpa häst utomlands

Sv: Re: Varför köpa häst utomlands

juli skrev:
Skall du köpa en välutbildad dressyrponny i Sverige så kostar den 80-100 000:-. Priserna har blivit så höga att vi ¨vanliga¨inte längre har råd att köpa ponny.

80-100 000 för en välutbildad ponny? SKulle säga att priserna är högre, i alla fall om de presterat bra på nationella tävlingar och t ex SM. Men det beror ju på vad du menar med välutbildad. Menar du UTBILDAD Lätt A så har du rätt, även tävlad LA. Men SM-ponnyerna är nog dyrare, speciellt om de har bra gång och har gjort resultat.
Tror dock knappast du kommer billigare undan i t ex Tyskland, tyska ponnyer spelar i en helt annan division än de flesta svenska, de är ju "små stora hästar" med massor av gång och hög ridbarhet.

Sv: Varför köpa häst utomlands

Behöver ju inte vara att man söker billig häst...man kanske helt enkelt söker annat blod som inte finns här.

Splittan skrev:
Men det är just det jag menar, att man får passa sog för att hästarna är billigare, efter att ha hört historier från de som har jobbat där så förstår jag varför många av Msv/svår klassa hästarna är "billiga". Och gör man då inte en ordentligt veterinär undersökning så kan den "billiga" hästen bli väldigt dyr...

Varken tyskar eller holländare är dumma, de hästar som är väl utbildade och billiga har oftast tagits väldigt hårt och tidigt. Tyvärr slutar det ofta med förslitningsskador på tidig ålder.

Dom "riktigt" bra och välridna hästarna behåller dom själva eller säljer DYRT :angel: :angel:

Hejj (: jag undrar om någon vet nån hemsida till nått stall utomlands som säljer hästar ? :D
Maila eller adda min msn om ni vet : ) aannii92@hotmail.com

Jag känner en som har jobbat hos en av Tysklands främsta rytare, och vilka historier hon komm hem med.....
Kan säga att jag aldrig någonsin kommer att köpa en häst som kommer från Tyskland, likaväl som att jag aldrig kommer att sälja någon häst dit.

Vill bara påpeka att samma problem finns även här i Sverige. Om man vill se det eller inte.................

Vad är det dom gör i Tyskland??? :S
är det "alla tyskar" eller bara ett stall??

Köpte min nuvarande häst från Island.
Och ja, utbudet är ju större där. :D
Lite läskigt, jag hade ju aldrig träffat honom irl. :P

Jag bodde i Holland i 2 år och letade häst där. Utbudet är sååå mycket större än i Sverige och avstånden så små så det är praktiskt. Priserna är låga jämförelsevis och det finns väldigt bra hästar. Dessutom är det lätt att transportera inom EU.
Det blev aldrig nåt men jag skulle helt klart tänka mig. Ni kan kolla på www.sporthorses.nl så får ni en bild av hur mkt fina kusar det finns.

Jag har kontakt med en svensk tjej som har utbildnings och förstjäljningsstall i tyskland, hålle rjust på att köpa eponny av henne. fullt besiktigad av svensk veterinär (opartisk, det var vi som anliotade henne) och det var inga fel på den hästen..
Varför klankar alla ner på dem ?

Jag har kontakt med en svensk tjej som har utbildnings och förstjäljningsstall i tyskland, hålle rjust på att köpa eponny av henne. fullt besiktigad av svensk veterinär (opartisk, det var vi som anliotade henne) och det var inga fel på den hästen..
Varför klankar alla ner på dem ?

För att det finns många som inte gjort bra köp och att det automatiskt blir svårare att reklamera en imporerad häst. Speciellt om man inte innan köpet avtalat om vilket lands lagstiftning som ska gälla vid eventuell tvist.

jag letade mig utomlands för att jag ville få en häst med bra kvalité.
utbudet i sverige va dåligt. Men såklart...jag har ju en annorlunda ras också.

Har inte läst alla svår så någon kanske redan skrivit det.
Men jag var på avels-clinic i lördags och hon som höll clinicen berättaed om en anledning till att många tror att "hästar i tyskland är bättre".
(Jag har inte jättebra koll själv så vet ej hur det stämmer så har jag fel så nacka mig inte är ni snälla ;) hihi)

I sverige finns väldigt bra hästar, dock reggas "bara" 4000 nya föl per år i Sverige, och vi har ett förbund. I tyskland reggas 40 000 hästar per år. I ett förbund. Och dom har flera förbund!

Då hör ni själva, större antal hästar=större antal bra och dåliga hästar.

jovisst men jag tror också att tyskland, holland, belgien m.m där föds det flera hästar än i Sverige och därför tror jag att man kan göra "klipp" där nere lättare än här, just för att det föds mer, mer komkurrens och priserna pressas.
Jag tror varken uppfödare i sverige eller tyskland skulle sälja sitt toppföl eller topphäst för 50 000 kr, men som andra sagt, hästar upp till msv är billigare i europa än här. O hur många rider svår klass? (ganska många enligt buke förvisso :angel:)

exakt! Vi är lite naiva i Sverige och tror att alla ryttare sköter sina hästar perfekt. Jag kan berätta om både framgångsrika ponnyryttare o seniorer hur de sköter sina hästar...:cool:

jag köpte mitt sto från tyskland vintern 06. om jag skulle köpa samma häst fast i sverige så skulle jag få ge dubbelt så mycket... hon e helförsäkrad utan problem

Det var i o f just det jag skrev. Var kanske lite otydlig.
Om du har flera tusen mer hästar i ett land så ökar ju sonnolikheten att där finns många bra men också många dåliga. Och därmed ör det ju också lättare att hitta "rätt" häst.
Vad gäller priset så är det ingenting jag lägger mig i då jag inte har kunskap nog om det.

Spinner vidare: eftersom aveln på och av våra hästar idag är så bred, vi lånar ut hästar över gränserna och delar "blodet", så har vi i Sverige minst lika fina hästar som Tyskland, Danmark, Holland osv.

Jag har själv haft tre stycken holländare och en tysk.

Den första blev jättehalt efter exakt två veckor. Hade spatt, var bara att lämna tillbaka. Den andra hästen stod bara på bakbena, jag gav den väldigt lång tid (hästen var välriden och fin för övrigt), men beslutade mig för att lämna tillbaka även denna. Jag vill ha en häst som jag kan rida från stallplanen från utan att jag får en knock i huvudet. Provade allt och inget funkade. Dessutom sparkades och bet hästen, förmodligen för att den blivit dåligt behandlad.
Tredje hästen, en tysk hade något fel i ryggen, typ kissing spines. Fick skicka tillbaka den.
Fjärde hästen var en holländare 5 år gammal. Den hade mest fel av alla. Struppipare, kotledsinflammation diagonalt och nån mystisk hälta på det andra frambenet.

Sen gav jag upp det här med att köpa importen. Ringde min gamla tränare och fick komma och titta på ett svenskt halvblod. Hade aldrig varit skadad tidigare.
Jag har haft honom i tre år och han är hel och frisk fortfarande, och har hållt för både dressyr, hoppning och fälttävlan.
Dessvärre blev han halt i tisdags, blev jagad i hagen av en häst och sprang över en massa stenar... Men det är ju inte riktigt något man kan råför..

Summa kardemumma så har holländarna/tyskarna väldigt snygga och välridna hästar, dock ofta ihopdragna.
Men det är inte ofta man vet vad man får förräns man får hem dom. Tyvärr.
Så då betalar jag hellre några tusen mer för en häst från sverige.

Sen är det klart att man kan hitta hela hästar där nerifrån också..

Många anledningar. Min anledning till att inte köpa häst i Sverige är att de svenska halvbloden har ett väldans tråkigt psyke och de är oftast ganska dåligt utbildade.
En tysk häst som går lätt A är oftast bättre än en svensk som går msv, bättre grundad, färre skador, bättre uppfostran etc.

Exakt min erfarenhet med!

Sedan är ju en anledning också att sverige må vara översållat med halvblod men utbudet på andra raser är oftast ganska klent. Vill man då inte åka genom hela landet för att kolla på ett fåtal halvtaskiga exemplar så är det bättre att söka sej utomlands.

Tror det i dom flesta länder, inte bara holland och tyskland, används en del fuffens metoder bakom stängda dörrar. Vet att i tex österrike och italien är det mer regel än undantag med injektioner runt svansfästet så att svansen blir orörlig, blistring mm, mm.
Måste man vinna så måste man.
Sen att småtjejer sitter och piskar förtvivlat på sina ponnyer på framridningsbanor i sverige är väl helt ok el hur? Hopdragna hästar behöver jag inte ens nämna något om..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25