Varför knäcka hästen???

M

My Beauty

Jag har fått ett intryck att det är många islandhästryttare som knäcker sina hästar i form.
Har jag sett rätt eller har jag bara haft otur att se detta hos olika ryttare?

Sv: Varför knäcka hästen???

Förklara dig bättre?
Knäcka hästen i form?? :confused:

vad menar du med knäcka då? antar att du menar att hästen knäcker efter tredje kotan..Jag tror faktiskt inte att detta sker oftare hos islandsryttare än tregångsryttare. Ska jag va ärligt, så har jag faktiskt sett många fler tregångsryttare, spec ponnyryttare, som har hästar som knäcker..men ja vet ej..jag tror faktiskt att du bara haft otur! :D

Sprettur skrev:
Förklara dig bättre?
Knäcka hästen i form?? :confused:

Exakt att man knäcker hästen i form.

Sen så undrar jag bara när hästen töltar så har den ofta huvudet i mot himelen. Men sänker då inte hästen ryggen?

Har inte jätte mkt kunskap om isisar men mkt om tregångshästar

My Beauty skrev:
Exakt att man knäcker hästen i form.

Sen så undrar jag bara när hästen töltar så har den ofta huvudet i mot himelen. Men sänker då inte hästen ryggen?

Har inte jätte mkt kunskap om isisar men mkt om tregångshästar

Det är mycket svårt att förstå vad du menar med just knäcker, jag fattar inte heller. Om du istället beskriver en korrekt form och vad ryttaren istället gör för fel, blir det mycket lättare.

Att hästen har huvudet i himlen, är också en konstigt beskrivning. Men i tölt har hästen ett huvud som är högre buret än i grundgångarten, trots det en eftergift i nacken. Orsaken till det här är att i tölt hamnar hästen med mycket bakvikt, bogarna reser sig som om hästen gick i uppförsbacke. Av naturliga skäl hamnar ju huvudet högt, eftersom det redan från början sitter som högsta punkt på hästen.

Min häst töltar också i form, han går i friform och i lågform.

Men jag knäcker inte honom på något sätt, jag får jobba på samma sätt som med en tregångare. Mycket dressyr och knäarbete ifrån min sida.

Men som Boj skriver, vill vi nog ha lite mer utförligt med vad du menar med att "knäcka" hästen..

/Emma

Jag förstår inte alls vad som menas med "knäcka".Jag har en unghäst & han söker sej framåt neråt.Men sedan så är det ju så att han inte orkar gå i form lika länge som en mer tränad häst.Kan man verkligen tvinga en häst att gå i form.Det verkar mysko tycker jag,men det är ju jag som tycker detta.

Boj skrev:
Det är mycket svårt att förstå vad du menar med just knäcker, jag fattar inte heller. Om du istället beskriver en korrekt form och vad ryttaren istället gör för fel, blir det mycket lättare.

Att hästen har huvudet i himlen, är också en konstigt beskrivning. Men i tölt har hästen ett huvud som är högre buret än i grundgångarten, trots det en eftergift i nacken. Orsaken till det här är att i tölt hamnar hästen med mycket bakvikt, bogarna reser sig som om hästen gick i uppförsbacke. Av naturliga skäl hamnar ju huvudet högt, eftersom det redan från början sitter som högsta punkt på hästen.

Jag menar att när man knäcker hästen på tygel är det att hästen går med mulen in i bringan.
Alla som jag snackar med vet vad knäcka hästen är så jag trodde att andra oxå fattade sorry :o

Men det där med tölten fattar jag inte ????
En häst som går med högt huvud sänker ryggen. Iallafall tregångshästar. vet inte hur det är med isisar med man förmodar att det är lika på alla hästar.

Trostan skrev:
Jag förstår inte alls vad som menas med "knäcka".Jag har en unghäst & han söker sej framåt neråt.Men sedan så är det ju så att han inte orkar gå i form lika länge som en mer tränad häst.Kan man verkligen tvinga en häst att gå i form.Det verkar mysko tycker jag,men det är ju jag som tycker detta.
en häst som knäcker sig är en häst som går med huvudet in i brigan som jag har skrivit längre ner,
Men detta är inte att hästen går iform.
Vissa hästar går så för at slippa jobba hästen går i så kallad ljugform

Det förekommer nog lika mycket/lika lite hos islandshästar som hos andra raser. Dom flesta strävar nog efter att tölta hästrna i en ok form, med en aktiv rygg. Sedan om man lyckas är väl en annan femma. Det är rätt svårt.

My Beauty skrev:
Jag har fått ett intryck att det är många islandhästryttare som knäcker sina hästar i form.
Har jag sett rätt eller har jag bara haft otur att se detta hos olika ryttare?

Håller med till 100%. När en häst går i form korrekt belastar den 60% bak och 40% fram - tvärtom mot hur den belastar vanligtvis. Form kommer genom att hästen trampar inunder bakenen, höjer rygg och bogparti och höjer nacken (Att de sänker nacken är alltså fel) Hästar ska inte böja halsen, utan böja nacken och nacken ska vara högsta punkt och nosen i lodlinje (även om detta kan varieras beroende på tränings läge).

Många islandshästar (OCH även vaniga ponnyer/hästar) ser man springa just med sänkt rygg och som bara sänker halsen vilket är förskräckligt att se, med ryttare som sänker SIN HAND. Handregleringen ska inte spela NÅGON roll i "form ridning", då du sk akunne sitta med handen vi öronhöjd utan att hästen höjer huvudet. Så att ttvinga ned huvudet är hemskt tyckker jag.. Speciellt de som sätter på t.ex isländskt stångbett och sitter o drar ner huvudet :crazy:

Höhöhö, nu vet jag inte vad du pratar om, en Islandshäst gående i tölt som är välriden ska kunna gå i alla höjder med sitt lilla huvud.

Man ska kunna reglera formen samtidigt som man kan bibehålla aktion och bakbens aktivitet. Du reglerar höjden på huvudet, den ska kunna gå i låg form också, super för volt träning. Sen rider man dem inte så djupa på tävling, utan med mer resning med bibehållen eftergift, likväl som du inte rider en häst i trav arbets form på tävling ;)

Glada skrev:
Höhöhö, nu vet jag inte vad du pratar om, en Islandshäst gående i tölt som är välriden ska kunna gå i alla höjder med sitt lilla huvud.

Man ska kunna reglera formen samtidigt som man kan bibehålla aktion och bakbens aktivitet. Du reglerar höjden på huvudet, den ska kunna gå i låg form också, super för volt träning. Sen rider man dem inte så djupa på tävling, utan med mer resning med bibehållen eftergift, likväl som du inte rider en häst i trav arbets form på tävling ;)

Att träna hästen i tölt med låg form, det är grunden för att hästen senare skall orka resa sig med tyngdpunkt på bakbenen.

En riktigt bra tölt, har hästen den största tyngdpunkten på bakbenen. Hästens kors sänker sig, bäckenet vinklas och eftergiften kommer i nacken. Här reser/lyfter hästen bogarna, och ryttaren rider som i uppförsbacke. Att man inte förstår det, beror oftast på att man själv inte har fått uppleva detta. Huvudet, eller skall vi säga atlaskotan kommer då att bli den högsta punkten på hästen.

Vad menar du med att, man inte rider trav i arbetsform på tävling?

Boj skrev:
Att träna hästen i tölt med låg form, det är grunden för att hästen senare skall orka resa sig med tyngdpunkt på bakbenen.

En riktigt bra tölt, har hästen den största tyngdpunkten på bakbenen. Hästens kors sänker sig, bäckenet vinklas och eftergiften kommer i nacken. Här reser/lyfter hästen bogarna, och ryttaren rider som i uppförsbacke. Att man inte förstår det, beror oftast på att man själv inte har fått uppleva detta. Huvudet, eller skall vi säga atlaskotan kommer då att bli den högsta punkten på hästen.

Vad menar du med att, man inte rider trav i arbetsform på tävling?

Häst i tölt lägger alltid mest vikt på bakbenet och reser fram, om den är ren, det har jag skrivit genom hela mitt inlägg. Atlaskotan sska alltid vara högsta punkt på hästen i korrekt riden form. Häst på bakben töltar alltid i uppförsbacke, även om hästen går i form, det är HÄR folk misstar sig, för de tror att form är låg hals, men jag pratar HÖJD nacke, det ÄR form. EN häst kaan gå höjd hals/nacke och fortfarande vara eftergiven, den djupa formen är arbets form, men de ska likväll alltid unna omma ner så lågt med bibehållen aktion och styrka bak och fortfarande gå i uppförbacke, de ska de ALLTID göra i tölt..

Till din lilla pik (så som jag uppfattade det) så vet du ingenting och vem jag är, och vilka av sveriges topp hästar jag har ridit och vilken nivå jag rider på, så jag har ingen kommentar till det.:crazy:

Så att jag skrivit svårfattligt, menar arbets tempo i trav i djup arbets form.

Till din lilla pik (så som jag uppfattade det) så vet du ingenting och vem jag är, och vilka av sveriges topp hästar jag har ridit och vilken nivå jag rider på, så jag har ingen kommentar till det.

Så att jag skrivit svårfattligt, menar arbets tempo i trav i djup arbets form.

Nä precis, det är ju det även du inte kan veta. I mitt fall brukar jag snabbt kunna se vilken kunskapsnivå en människa besitter, utifrån vad de skriver. Att du har ridit topphästar, säger absolut inget om dina kunskaper.

Vad anbelangar traven, så är det ju helt upp till ryttaren på vilken poängnivå man vill hamna. Jag förutsätter att om du har ridit topphästar, för att uppnå den högre poängskalan krävs form även i trav. Då räcker inte fri form längre, sen beror det ju förstås på vad du tävlar i. FIPO klass eller gaedinga, då skiljer sig ridformer åt och så även poängskalan.

Vilka "folk" tror att formen sitter i halsens böjning? Alla utom du, eller bara de flesta islandshäsryttarna? Man ska nog akta sig för att generalisera för mycket.

Boj skrev:
Nä precis, det är ju det även du inte kan veta. I mitt fall brukar jag snabbt kunna se vilken kunskapsnivå en människa besitter, utifrån vad de skriver. Att du har ridit topphästar, säger absolut inget om dina kunskaper.

Vad anbelangar traven, så är det ju helt upp till ryttaren på vilken poängnivå man vill hamna. Jag förutsätter att om du har ridit topphästar, för att uppnå den högre poängskalan krävs form även i trav. Då räcker inte fri form längre, sen beror det ju förstås på vad du tävlar i. FIPO klass eller gaedinga, då skiljer sig ridformer åt och så även poängskalan.

Jo, jag märker ju klart skillanderna mellan dig och mig, och förstår INTE dina argument om att jag inte kan rida?! vad är det fr stämningen på ett forum? Nej sånnt betackar jag mig.

Vi är klart och tydligt på olika nivåer, eller bara missförstår varandra. Vad det gäller trav så har jag aldrig sagt att de inte ska gå formade. Men man rider dem inte i arbets trav, kort, trav, 10meter volt trav-tempo på bana, man rider inte öppna och sluta på en ovalbana.

Jag sa inte att bara för att jag har ridit topphästar är jag bäst, läste du det som det beklagar jag, vad jag menar är att jag har mycket erfarenhet och mycket rutin på välridna hästar med mycket gång så jag vet att man kan rida dem i djup form i tölt med bibehållen takt och aktion bak och fram.

Gillar inte ditt "tonläga" och ditt sätt att idiotförklara, du vet INGET om mig och INGET om hur jag rider och på vilken nivå, jag kan vara vem som helst, så jag tycker du ska tänka dig fr vad du skriver

alfur skrev:
Vilka "folk" tror att formen sitter i halsens böjning? Alla utom du, eller bara de flesta islandshäsryttarna? Man ska nog akta sig för att generalisera för mycket.

Absolut inte islandshäst ryttare, menar all ridning och alla ryttare. Det finns otroligt duktiga islandshäst ryttare, my mistake, skriver altid folk, tänker inte på hur det tolkas förlåt, jag menar över huvud taget :)

Bra:) . Det är så trist att det är så många som antar att bara för att man rider islandshäst så struntar man i form/rygg/bakben.

Jag tycker att det är synd att det på tävling ska gå så fort och vara så flaschigt, hellre är i balans och form. Men det kanske man kan ändra på?

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand