Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan nån förklara det för en som inte fattar?
Enkelt uttryckt: budgeten är politikens verktyg. Där fördelas pengarna och i budgeten blir de politiska visionerna verklighet - om det vill sig väl.
Den stora knäckfrågan för en minoritetsregering är att kompromissa med riksdagen så att en majoritet av ledamöterna aktivt eller passivt stödjer budgeten. Vänsterpartiet kommer troligtvis att stödja en S/MP-budget, förutsatt att partiet får igenom en rad krav, bland annat vad gäller vinster i välfärden.
Om en majoritet av riksdagen röstar ner en budget kan regeringen inte regera - och det leder till regeringskris. Alternativt måste den sittande regeringen genomföra en budget som de inte står bakom. Men med tanke på att politik är makt och budgeten är det främsta maktmedlet lär det knappast tilltala S och MP. Eller några andra partier, för den delen.
Kan nån förklara det för en som inte fattar?
Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?
"Enkelt uttryckt: budgeten är politikens verktyg. Där fördelas pengarna och i budgeten blir de politiska visionerna verklighet - om det vill sig väl.
Den stora knäckfrågan för en minoritetsregering är att kompromissa med riksdagen så att en majoritet av ledamöterna aktivt eller passivt stödjer budgeten. Vänsterpartiet kommer troligtvis att stödja en S/MP-budget, förutsatt att partiet får igenom en rad krav, bland annat vad gäller vinster i välfärden.
Om en majoritet av riksdagen röstar ner en budget kan regeringen inte regera - och det leder till regeringskris. Alternativt måste den sittande regeringen genomföra en budget som de inte står bakom. Men med tanke på att politik är makt och budgeten är det främsta maktmedlet lär det knappast tilltala S och MP. Eller några andra partier, för den delen."
Jag fattar fortfarande inte varför budgeten kan fälla regeringen. Folket har ju valt, då ska väl det resultatet gälla?
Nja. I det här fallet har vi ännu ingen regering. Löfven och S har fått i uppdrag att bilda en regering av riksdagens talman. Upp till fyra försök att bilda regering kan talmannen ge till en eller flera kandidater, sedan blir det med automatik nyval.Det är regeringen som utlyser extraval. Det är således ett 'val' som de gör istället för att regera under en budget de själva inte tror på eller vill driva. Alltså det minst onda av två dåliga ting.
Sen är det ju tveksamt om det minst onda för S är att utlysa extraval i en sådan situation, eftersom SD då sannolikt går fram ännu mer. Jag tror snarare att de svär och försöker göra, vad de tycker är bäst av de ramar alliansens budget ger.
Den gamla regeringen sitter ju kvar tills vi får en ny.Nja. I det här fallet har vi ännu ingen regering.
Ja, det antydde jag i mitt första inlägg, men tolkade trådens konsensus som om det var kutym att bortse från den avgående regeringens göromål. Bortsett från det, så kommer inte heller den att utlysa något nyval.Den gamla regeringen sitter ju kvar tills vi får en ny.
Jag är inte särskilt påläst om politik, ni kunniga som jag vet finns här får mer än gärna rätta mig, men så här har jag uppfattat det:
Om man jämför med en privatperson som gör en månadsbudget (och strikt följer den) där en av posterna är kläder; om den posten sätts till 0 kr blir inga kläder köpta den månaden och om den sätts till 10 000 kr blir det massor med kläder köpta. Pengarna bestämmer vad man kan göra helt enkelt, så regeringens budget kan i praktiken ses ungefär som en handlingsplan för Sverige.
Regeringen består av det parti/de sammarbetande partier som fått flest röster jämför med de andra partierna, vilket inte alltid är majoriteten av rösterna.
Riksdagen består av alla partier som fått över 4% av rösterna, och alla partier har lika stor procent av rösterna i riksdagen som de fick i valet. Riksdagen och vad de röstar ja/nej till ska representera folket och vad de hade röstat ja/nej till (ungefär).
Tanken är ju att Sverige ska styras så som majoriteten av de röstberättigade vill och därför behöver alla regeringens förslag (budgeten är ett) få majoriteten av rösterna i riksdagen.
Att få flest röster i detta valet innebar endast 38% (31,2 % S och 6,8% MP) vilket betyder att om man skulle gå helt efter S och MPs budget får majoriteten av väljarna inte vad de röstat på. Om deras budget inte får majoriteten av rösterna i riksdagen så är ju deras "handlingsplan" inte vad majoriteten vill ha, och då blir det ju orättvist att genomföra den.
Folket har ju valt, men majoriteten har inte valt S eller MP.
S vill börja ta bort pensionärsskatt för de med lägst pension i januari enl deras valmanifest har jag för mig? Även SD vill slopa den skatten? Är det sånt som kan komma upp i budgeten? Vad jag förstått är det en väldigt viktig punkt för SD, skulle dom inte stödja det, vad säger väljarna då tro?
Tack för en intressant tråd.