varför kan inte tikar donera blod?

Qodrofenia

Trådstartare
Ringde till vårat djursjukus i dag för att vi ska ta bort våran älsta hund..Och vi ville att hon genom sin död skulle kunna hjälpa någon annan hund genom att donera hennes blod till djursjukhuset...Men fick svaret att det inte gick för dom inte tog blod av tikar utan bara av hanhundar.Varför är det så :confused:
vet inget om sådant här... Tacksam för svar /H

Har jag aldrig hört om! Jag frågade när jag var inne sist om min tik kunde lämna och det var helt ok. Men då de måste raka av en hel del päls på ena sidan av halsen, så vill jag tyvärr inte. Hade jag haft en korthårig hund hade jag självklart gjort det.

Har ju lite undringar i allafall.Fick ju oxå reda på att dom inte tog blod från hundar som väger under 25 kg.Och inte från hundar som är mer än åtta år gammla.
Jag bor ju i en mindre stad så det kan ju vara nått med att blodet från tikar inte kan förvaras så länge eller nått..
Någon som vet???

Sv: Re: varför kan inte tikar donera blod?

Kan du inte ringa djursjukhuset och fråga? Det skulle vara jätteintressant att veta!

Sv: varför kan inte tikar donera blod?

Det där med vikt och ålder kan jag förstå då hunden säkerligen påverkas åtminstonde lite av donationen och man vill väl inte riskera att hundens hälsotillstånd blir väldigt illa.
Men kön och könskillnader vet jag ingenting om.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
777
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar