Varför jämt keps?

S

shalooj

Det är här är bara en sak jag undrat över länge.
På nästan alla dressyr ställen (jag vet inte om de är så i hopp stall också) jag praktiserat på (jag är själv inte en "dressyrtjej") så har alla KEPS! VArför egentligen? De har de på vintern, sommaren, hösten och våren jämt!? :) De har de när de rider osv ..
På sommaren kan jag förstå att det kan vara skönt att slippa solljus i ansiktet, men på hösten och de andra årstiderna.. hmm
och visst de kanske kan vara bra när man jobbar i stallen och slippa få hö/halm i håret. (men de är väl ändå inte därför som man har det) :crazy: eller?

Jag skulle bara vilja ha lite kommentarer från dressyrmänniskor
detta är altså inget påhopp, tat lugnt:smirk:

Sv: Varför jämt keps?

Är väl ngen dressyr människa så som du menar kanske men jag har alltid keps på mig för att: Solen, vinden, halm och hö, stöv och för att ett par mular alltid brukar komma i läge för att klina ner håret.
Det gäller i alla väderlekar förutom när det är för kallt och då gäller mössa.

Sen kan man ju ha en dålig hårdag :D

Det är väl en sån grej, så blir det väl en vanesak också.

Jag är en riktig kepsmänniska, så jag får verkligen anstränga mig nu när jag måste använda mössa. :mad:

Jag tror att keps är vanligt i proffsstall därför att de inte rider med hjälm helt enkelt, :mad: ...
och om man inte vill ha håret slängandes i ansiktet så får det bli en keps...

Jag har jämt keps i stallet, är det kallat har jag möjligtvis mössa men oftast är det keps. Varför?

Mitt hår är förfärligt om det inte stajlas och det pallar jag inte att göra när jag ändå ska smutsa ner hela mig så mycket bland gödsel, halm, torv, stöv och hö. Dessutom rider jag de flesta hästar med hjälm och jag brukar inte vara speciellt snygg i håret efter att ha haft hjälm på.

Fasst jag är en keps människa. Har nästan alltid något på huvudet! :idea:

De som rider i keps har ingenting att skydda - övriga använder ridhjälm.

Immer

det måste jag erkänna att jag aldrig sett av?
pannband däremot tycker jag väldigt många har.

Om man rider flera hästar om dagen blir man inte såååå jäkla snygg i håret, själv luktar jag dessutom inte så gott efter att ha trimmat ett par hästar... :smirk: När jag har jobbat på stall och ridit ett gäng hästar om dagen så har jag haft keps, även om jag rider med hjälm för det mesta.

Jag är hellre skitig i håret än riskerar att skada huvudet.
Håret kan man tvätta.

Immer

Immer skrev:
De som rider i keps har ingenting att skydda - övriga använder ridhjälm.

Immer

Och sen när man ridit klart så åker kepsen på för att dölja den "fina" frisyren man fått av hjälmen. ;)

Ohhh yes. Äntligen en till tråd om varför vissa väljer att ha keps(mössa/ingenting) ist för hjälm... Låt människan få ha valfrihet! Tänk om man skulle hoppa på alla m hjälm.

(jag rider till 99% med hjälm JA!)

Jag startade inte tråden. Däremot skrev jag vad jag anser om detta att rida utan hjälm, och det ser jag inte som något påhopp.

Självklart får man välja om man ska ha hjälm eller ej och den som har något att skydda väljer att ha hjälm vid all ridning.

Immer

Har bara keps om det är mkt knott ute, för jag är så allergisk mot dom. :p
Annars brukar jag inte ha det, jag tycker jag ser så dålig med keps på, min synfält blir liksom inskränkad? :p

jag kör alltid med keps/mössa före och efter ridning, spec efteråt är man ju inte spec fräsch i håret

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar