Varför inte våtrumsmatta?

Ajda

Trådstartare
En tanke som slagit mig är att det anses vara exklusivare att ha kakel/klinikers i ett badrum. Varför?
Varför vill inte alla ha våtrumsmattor? Det är behagligare att luta sig mot, varmare att stå på, mjukare för fötterna och enklare att städa.

När jag renoverade badrummet i höstas tog jag våtrumsmatta. Av alla de anledningar du redan nämnt plus att det var billigare och gick fortare. Snyggt som fan blev det :)
Däremot var många av mina vänner ganska uppretade på att jag inte tog kakel och klinkers. Känner lite som så att det är deras problem och inte mitt ;)

Vi kommer köra våtrumsmatta när vi renoverar vårt badrum :) Försäkringsbolaget rekommenderade det plus de anledningar du nämner och de som Marita73 nämner :)

Vi har renoverat både dusch och badrum i vårt 70-talshus med våtrumsmatta. I badrummet satt det kakel limmat utanpå den gamla våtrumstapeten från 1975 så vi har haft en jäkla tur att det inte blivit några vattenskador. I ett äldre hus med träbjälklag som dessutom rör på sig lite ibland föredrar åtminstone jag att ha våtrumsmatta i våtutrymmen. Det går ju att regla upp både väggar och golv till cc 30 men frågan är om det räcker.

Hur det är i nyare hus som har kakel och klinker från start vet jag inte men jag antar att väggar och golv är tätare reglat för att undvika rörelser i huset.

När vi renoverade vårt badrum år 2000 (som då var original från 1950) var försäkringsbolagets bedömning att ytskikt i form av våtrumstapet/ -matta hade snabb "avskrivning" och inte ersattes ö h t efter 15 år medan kakel och klinker knappt bedömdes minska i värde på samma tid. Men det kan ju ha ändrats.

Vi har våtrumsmatta i WC/tvättstuga och varje gång jag sitter därinne så tänker jag att fasen vad fräscht det ser ut fast det är 11 år gammalt nu.

När jag kommer göra om mitt badrum så är det våtrumsmatta som gäller. Mitt gamla trähus rör sig och jag kommer aldrig sätta kakel och klinker i ett våtutymme.

Jag har levt med både våtrumsmatta och kakel/klinker. Skulle jag ha ett stabilt hus skulle jag inte tveka en sekund utan kakla direkt!

Våtrumsmattan i nuvarande hus är från 1990 och är sällsynt ful och missfärgad. Den har gulnat och avlagringarna är i stort sett hopplösa att få bort. Det går inte att hårdskrubba en våtrumsmatta heller eftersom man då förstör ytan. Jag har haft en golvfirma ute som fick svetsa ett par fogar som spruckit av ålder.
Jag bodde ett gäng år i ett 40-talshus med vackert havsgrönt originalkakel och ljust klinkergolv. Underbart. Bara att skrubba med såpa och en borste och så var det rent och fint igen!

Den dagen jag får ork och råd att ta itu med en renovering kommer det att bli våtrumsmatta igen. Tyvärr. Eftersom det är ett timmerhus från 1882 och sannolikt för sig alldeles för mycket trots gipsade väggar.

Ja, jag avskyr våtrumsmatta.....

Haha, men Tanten. Om den är från 1990 så kanske den får vara utsliten?

Fast jag har sett kakel som varit väldigt fint skick sedan det sattes i början på 90-talet. Däremot har ju lite standard förändrats sedan just 90-talet, bl a vad gäller golvbrunnar om jag minns rätt.

Sedan är det ju också så att kakel och klinker anses finare om man ser till bedömningen för taxeringsvärdet (och hyressättningen om det är hyresboende). Troligen för att det kostar mer och beräknas hålla bättre = mer värt.

Jag sitter i Brf-styrelsen i vårt hus och vi har problem med sprickbildning i mattan i flera av de lägenheter där man inte bytt till kakel/klinker. Mattorna har kortare livslängd än vad ögat ser och då blir det tyvärr fuktskador som inte upptäcks för än det gått långt.

Ja det är klart att kaklet håller längre. Inget snack om det. Men i inköp så tror jag det tar ut varandra. Och 25 år som i tantens fall - då har den mattan levt på övertid. OCH betalt sig.
Och det kan väl vara roligt att få byta ytskikt även i badrummet någon gång var 15-20 år.
Men ok. I lägenheter tror jag det kan vara ide med kakel.

Och det kan väl vara roligt att få byta ytskikt även i badrummet någon gång var 15-20 år.

Jag försöker tänka på varaktighet, konsumtionsmönster och miljö när jag väljer inredning (också). Jag byter inte för att det är kul utan för att jag måste. Rent ekonomiskt är det ju också att föredra att ha hållbara material snarare än vad som är kul att skifta. Sedan kan det ju dessutom vara så att precis när det tar slut visar det sig att ekonomin inte riktigt är i takt, om man säger så.

Själv har vi kört på tegel, mosaik och sådant som går i linje med huset snarare än mode och vad som är trend just nu. Finns inget värre än att komma in i ett hem och direkt kunna datera det utifrån mönster och färgval.

Jag hatar kakel. Och jag hatar att städa kakel. (är lokalvårdare)
Jag ångrar såå att vi tog kakel och klinkers när vi valde till lägenheten. Golvvärmen i pappas nya badrum med våtrumsmatta är så mycket mysigare än den vi har. Plus att saker inte går sönder lika lätt om man tappar dom. Och lättare att städa.
Men, det är väl säkert bra när vi ska sälja att vi valde det..

Haha, men Tanten. Om den är från 1990 så kanske den får vara utsliten?
Jaha. Men kakel som är satt på 40-talet är ju helt intakt.

Varför skulle det vara bra att det är utslitet efter 25 år? I mina ögon är det kort tid för ett ytskikt, vare sig det är ute eller inne. Jag tycker inte det är OK att lägga flera hundra tusen på ett badrum vart tjugonde år.

Jaha. Men kakel som är satt på 40-talet är ju helt intakt.

Varför skulle det vara bra att det är utslitet efter 25 år? I mina ögon är det kort tid för ett ytskikt, vare sig det är ute eller inne. Jag tycker inte det är OK att lägga flera hundra tusen på ett badrum vart tjugonde år.
Ytskiktet under är det som brukar ta slut så kakel som sattes på 40-talet kan nog se fint ut men hur det ser ut under är en helt annan sak och i synnerhet om det är ett trähus.

Att byta våtrumsmatta i ett normalt badrum kostar inte flera hundra tusen... Vårt stora badrum med snedtak gick på ca 25000-30000 i arbete och material. Vi använde oss givetvis av ROT-avdraget. Vi gjorde rivningsarbetet själva och satte nytt badrumsgips på väggarna. Spacklingen ville vår hantverkare göra själv då jag valt en helvit matta till väggarna samt svart/vitrutigt golv. Totalt gick badrummet på runt 55000 då med allt nytt! Bytte alla vattenrör, nya golvbrunnar, nytt tassbadkar, duschväggar, takdusch, toa handfat etc. Hade hantverkare till golv, väggar samt givetvis vvs:en.

Jag hatar kakel. Och jag hatar att städa kakel. (är lokalvårdare)
Jag ångrar såå att vi tog kakel och klinkers när vi valde till lägenheten. Golvvärmen i pappas nya badrum med våtrumsmatta är så mycket mysigare än den vi har. Plus att saker inte går sönder lika lätt om man tappar dom. Och lättare att städa.
Men, det är väl säkert bra när vi ska sälja att vi valde det..

Ja! Förr tyckte jag det var snyggt men nu hade både förra lägenheten och nuvarande kakel på väggar och klinker eller vad det nu heter på golvet. Plattor i alla fall. Och i hallen också :arghh:. Så jävla trött på att städa skiten, det där emellan plattorna blir ju skitiga på nolltid. Och så är jag förbannat fumlig och tappar saker...

Vi ska göra ett badrum i källaren. Först räknade vi kallt med klinkers på golv och kakel på väggarna men nu har jag börjat tänka om. Jag avskyr att städa vår hall med klinkergolv med ständigt skitiga fogar och vårt andra badrum har också klinkers. Där går det aldrig bara smidigt svabba av golvet för blöta hårstrån o damm som då lägger sig i fogen så man måste böja sig ner och dra med en trasa efter. Kan tyckas slappt, men jag vill att städningen ska gå smidigt så man slipper lägga mer tid än nödvändigt på det.

Jag tycker att klinkers och kakel ser hundra gånger snyggare ut. Det är rätt viktigt om man ska lägga ner pengar och tid på att renovera ett badrum... men sen tycker jag verkligen inte om hur våtrumsmatta känns mot fötterna, jag tycker det känns äckligt :o Sedan tycker jag som några ovan har skrivit att kakel åldras bättre. Nej tack, aldrig badrum med våtrumsmatta om jag får välja.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 690
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 208
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är orolig för att FK kommer att anse att jag ska byta jobb till något annat. Haken är ju bara att jag redan har ett lätt jobb och...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar