Varför inte driva med sätet i skritt?

cristobal

Trådstartare
Hjälp mig; mitt minne har inte kapacitet :eek: att tala om för mig varför man inte skulle driva med sitsen i skritten.
Har skrivit på en lapp som ligger bredvid datorn; driv inte med sätet i skritt!
Tror mig också ha hört det från min tränare, att hon föredrar att jag ger hästen mer energi med skänklarna.
Men varför?:crazy:

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

den enkla förklaringen jag fick av min tränare var att det skulle bli en väldigt obekväm ridning för mig om jag drev med sätet.driv med skänklarna och samla upp, bromsa med sittbenen, det ska vara lätt och bekvämt att rida.

finna säkert någon mer förklaring men den fick jag av henne när hon sa tiill mig sluta driva med sätet.

Hjälp mig; mitt minne har inte kapacitet :eek: att tala om för mig varför man inte skulle driva med sitsen i skritten.
Har skrivit på en lapp som ligger bredvid datorn; driv inte med sätet i skritt!
Tror mig också ha hört det från min tränare, att hon föredrar att jag ger hästen mer energi med skänklarna.
Men varför?:crazy:

Enligt det jag har lärt mig är att man stör hästens naturliga rörelser om man förösker driva med sätet, framåt. Eftersom ena ryggmusklen höjs när bäckenknölen höjs på ena sidan så stör man speciellt ryggmusklerna när de åker upp och ner.

låter helt riktigt kan jag köpa. Förrörelserna borde ju blir störda iallafall när man driver med sätet.

:angel:
låter helt riktigt kan jag köpa. Förrörelserna borde ju blir störda iallafall när man driver med sätet.

ja, jag menar, om man driver med sätet åker man ju framåt, medan hästens rörelser alltid går åt sidan

altså.. ni får ursäkta mig... men jag har ridit i 26 år... jag har ALLTID drivit med sätet.. hur skall man annars kunna rida igenom skritten? du "gungar" ju med hästen lite i sidled i skritten. man skall ju inte behöva sitta o skava på hästen med skänklarna?!? o jag för min det som har ne väldigt liten häst (140) så kan jag inte använda underskänkeln över huvud taget pga att jag inte når runt.. jag har jobbat som unghästutbildare och knäcker extra som ridlärare o mina elever driver med sätet i arbets skritt!

Om du menar ett förstärkt medföljande säte- typ jucka mer än hästens rörelse- nej.

då får man göra det jämt- bara för att få den att gå. För om du slutar då lägger hästen av.
Däremot kan man spänna magen o på så sätt få den att bli mer aktivt o det sker bara snabbt o oftast i samling eller igångsättning till trav.

Ett stoppande eller för dåligt följsamt säte hämmar rörelsen, men oxå en ej följsam hand.

Tillägg: Även ett juckande hämmar rörelsen och gör den bogtung. Hästen måste hålla i sig istället, för att fånga upp klumpen som wobblar på ryggen.

I många sitstipsböcker (ex Sally Swift, Det gode saete (finns inte på svenska?), Mary Wanless) förespråkas följsamhet i sittbenen - att de gör en cyklande rörelse för att följa skritten. Resten ska inte wobbla för mkt.

Humm... den här frågan gör mig förvirrad.. min tränare ber mig att driva med skänkeln, men rider ibland för en välkänd dommare som dömmer höga klasser och hon ber mig driva med sätet i skritten.

Vem ska jag egentligen lyssna på??

Därför att om du driver med sätet så gör man det bara framåt (bakåt) - och då låser man lätt de andra ryggrörelserna.

Det är beroende av vilken "sorts" skritt man rider.

i fri, ökad o mellanskritt måste man var med- följsam.

Man kan inte sitta i ökad skritt som om det vore samlad- för stilla.

Man ska sitta still dels för att centrera sin vikt över hästen, så att det blir lättare för den att balansera upp ryttaren, och dels för att man annars lätt trycker undan länden.

Man ska givetvis inte heller bromsa upp rörelserna genom att vara rigid, utan vara följsam i sina höfter. Men själva mellangärdet ska man försöka hålla stilla.

Du ska göra så lite som möjligt...det är hästen som ska arbeta, inte du. Du kan inte få en häst på 500 kg att röra sig framåt för att du sitter och driver med sätet. Det du gör är att störa hästen, i värsta fall göra den illa i ryggen. Att sitta still, att låta sig mjukt följa med i hästens rörelser, ge minimala hjälper är det optimala.

Var på clinic med Perry Wood då jag satt och drev med mitt säte, Perry skrek "why do you have sex in the sadle?:crazy:" ,"It´s the horse that´s should be working, not you. The only thing you do is to disturb the horses movements. Som Perry sa...vad väger en liten bil? jo runt 500kg, kan du sätta dig på taket på den och med ditt säte få den i rörelse???? Rekomenderar starkt ALLa att läsa "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood. Att med sådan vänlighet och värdighet få hästen att tillsammans med dig göra underbara rörelser kan inte finnas bättre. Rekommederar även alla att åka på hans få clinics som han har i Sverige. Kolla "goda relationer.se" så finns med om denne fantasiskt djurvänliga människa, horse whisperer . Mvh pakeol

Tack alla för bra svar!
Om man nu kan enas om att inte jucka fram hästen, utan vara följsam i stället.
Den cyklande rörelsen är jag med på, men där är det ju så att man genom att minska/öka storleken, eller ändra frekvensen, kan påverka hästens framfart. En balansgång alltså, att göra detta utan att "störa" hästen.
Tycker mig ha bättre gång på hästen sedan jag börjat försöka vara extra noggrann med att följa hästens rörelser uppåt/nedåt, släppa upp tänker jag.

Därför att skritten saknar svävmoment och det är i svävmomentet som den drivande impulsen för sätet ska komma (i trav och galopp alltså).

I skritten förlagrar hästen sin vikt i sidled (som andra redan skrivit) och om du då samtidigt försöker ge en drivande impuls med sätet (framåt) så stör det bara hästen (tänk ankgång!).

Det avslappnat fallande benet ger en naturlig drivande impuls i och med att häsens buk rör sig lite i sidled. Den "gungar" mot skänkeln och hästen hämtar så att säga därmed själv sin drivning (i idealfallet). Sedan kan man förstärka den drivningen med att "gunga emot" lite starkare själv eller låta sporren ge en impuls i precis det läget. Alltså inte sitta och skava eller trycka med skänkeln förstås.

Lästips: Detta finns bättre beskrivet i t ex "Der Reiter formt das Pferd" av Udo Bürger och Otto Zietschmann, kapitlet om ryttarens hjälper.

Tack!
Tyvärr har jag inte tillgång till den litt du refererar till.
Min dotter red min häst häromdan, och jag sa till henne att inte driva med sätet i skritten, varpå jag fick frågan hur hon då skulle kunna få stoet att sätta under sig.
Hon menade att det inte är möjligt med skänklarna.
Att vinkla sitt eget bäcken kan man ju göra, men hur resonerar ni kring detta?
Vi talar alltså enbart om skritten nu.

Om man driver med sätet dvs tänker "driva" så är det stor risk att man bara trycker undan ryggen på hästen. Jag tycker det är svårt att rida skritt öht och särskilt om inte hästen går fram med eget driv utan måste fås att gå fram bättre.
Den ska ju skritta på aktivt framåt och man ska reglera därifrån, tex samla mer, släppa fram mer osv, utan att behöva "driva".

Jag försöker tänka hur man gör om hästen inte skrittar framåt och då tror jag att jag helt enkelt öppnar framåt, släpper fram i sätet dvs öppnar i höfterna egentligen :confused:, och handen. När hästen sen skrittar på aktivt så samlar man genom små små kramar i tygeln om det behövs och främst spänna till i magen, dvs små halvhalter.

Precis som i de andra gångarterna egentligen men i skritt är det extra viktigt att inte behöva sitta och "driva". Det är som flera skrivit stor risk att förstöra skrittten, dvs takten och ryggverksamheten.

Kommer på.. driva med sätet kan man ju göra på olika sätt,
vad vill du uppnå...
Ökad steglängd, mer bakbensaktivitet , mer samling..., då gör man ju på olika sätt

Om hästens står emot så kan du ju använda sätet = trycka på mera.

Såsar hästen så aktiverar du ju med skänkeln.

vill du samla den så håller du ju den främre ramen mer still och trycker fram bollen - du vet.

Just detta med att inte driva med sättet refererar mycket till den ökade skritten, där ett överdrivet juckande bara sabbar altihopa

nu badkaret.....

Senast ändrad av en moderator:

Om hästens står emot så kan du ju använda sätet = trycka på mera.

Såsar hästen så aktiverar du ju med skänkeln.

vill du samla den så håller du ju den främre ramen mer still och trycker fram bollen - du vet.

Just detta med att inte driva med sättet refererar mycket till den ökade skritten, där ett överdrivet juckande bara sabbar altihopa

Nja håller inte med riktigt. All skritt sabbas av juckande inte bara den ökade. Trycka på med sätet blir fel i skritt se tex majolas inlägg.

Det blir en störning i hästens rörelse och inverkar negativt på ryggverksamheten.

Står den emot riktigt då rek jag hellre sporren eller spö om man använder det, som påminnelse att gå fram.

Inte heller "trycka fram" för att samla, tycker jag. Snarare strama upp som i halvhalt. Framåtdrivet ska finnas ändå, annars börja om med släppa fram. Som jag tänker.

Ja, det har handlat mycket om att hitta framåtdriften hos henne, prio ett har varit bjudningen.
När nu detta börjat komma så smått tom på banan, så gäller det ju att förvalta detta förtroende, eller denna lydnad, och försöka bli så akkurat som möjlighet i mina hjälper. Då är det viktigt att jag själv har en klar bild av hur jag ska bära mig åt för att åstadkomma det jag eftersträvar. Särskilja, så språket blir klart.
Jag tycker jag kan öka steglängden mha skänklarna, ska prova med halvhalterna för att samla henne mera. Tränaren har velat vänta med halvhalterna tills bjudningen är tillräcklig, men jag får kanske stå på mig för att få åtminstone en genomgång med det.
Tycker att jag också kan få henne lösgjord i skritten, lång o låg funkar, däremot kan hon ibland antingen krulla lite eller slänga upp huvudet lite för högt, men det ger sig nog.
Har sett en del stjärnryttare jucka på rätt ordentligt, men också på ridskolan sådana som gör det konstant, och vill ju inte hamna i det.
Det känns ju underbart då vi rider ut och efter att ha vänt hemåt, då jag slipper mana på, utan kan tänka på att leka med andra saker.
Det klarnar sakta hur jag ska förhålla mig till mitt säte.
Vill också nämna att jag rider för en CR-instruktör, så det har ju varit mycket tal om cyklande, hur sittbenen sska användas mm. Och det känns skönt att få input från andra, även om hon är kanonbra så kan jag ju inte tjata alltför mycket med mina oändliga frågor...
Tack igen alla!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar