Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???
Vi delar inte rakt av utan jag har fått 11 månader och gubben kommer att ta 7½.
I bägge fallen är det för att det helt enkelt har varit bra "avslut" på min del, första gången var det semestern som kom, då slutade jag min ledighet (efter 10 månader), gubben startade sin efter semestern och fram till jul då dagarna var slut.
Nästa gång (dvs nu) började jag ju min fp efter nyår när dottern föddes (20 jan) och slutade nu innan jul, gubben började sin fp vid nyår (var ledig ändå innan) och ska vara hemma tills efter semestern i mitten av augusti.
För oss känns det viktigt att han tar ut tid, även om jag har tagit mer så tar han ändå ut väldigt mycket mer än de flesta som vi känner, tyvärr!!!
Min bror har inte ens tagit ut sina två månader med yngsta sonen (nu 2 år)... tycker jag är sorgligt. Men hans fru ville vara hemma så hon var hemma hela tiden med bägge.
Jag vill också vara hemma, men man måste ju kunna vara såpass att man faktsikt kan ge sin partner samma möjlighet.
Samtidigt tycker jag att debatten är lite snedvriden, för är en pappa hemma i ett år och mamman i två månader då klappas pappan på axeln, mamman ses det förståss snett på, varför är inte hon hemma med sitt barn, oansvarig och är ute i arbetslivet....
Sen är det ju så att VISSA passar det inte alls att vara hemma, de trivs inte att gå "sysslolösa" och vill hellre arbeta, det är lite konstigt (obs ironi nu då) att det bara är männen som verkar vara den typen :smirk: ....
Ett av våra kompispar gjorde dock tvärs om, hon ville tillbaka och jobba så när dottern var 4-5 månader började hon jobba igen, och nu ska bägge jobba lite, vara hemma när den andra måste jobba osv (killen jobbar vart fjärde dygn + lite extra arbete och hon är arbetslös och hoppar in på olika ställen när hon får möjlighet), för ingen av dem orkar gå heltid hemma... och det trots tre barn och stort hus!!
Männen måste ta för sig mer, säga att de SKA ha mer månader än de ynka två de faktiskt har.