Varför hund?

Squie

Trådstartare
Hej!

Sambon är totalt focuserad på att skaffa hund och jag fattar inte vitsen. Vad är grejen med att skaffa/ha hund?

Tack på förhand!

Sv: Varför hund?

Oj det är nog svårt att förklara för någon som inte alls har den känslan. Men jag antar eftersom du hänger här att du har häst? Och mycket av dom känslorna kan man ju översätta.

Känslan av en underbar långritt i en snöig skog, eller känslan av samma sträcka promenerandes med lyckligt skuttande hund runt fötterna är ungefär den samma. Likaså känslan av ett underbart dressyrpass när hästen lyssnar på minsta signal och går från klarhet till klarhet, eller samma känsla när man tränar agility, tävlingslydnad, freestyle eller vad som.

Att ha en annan individ att forma, träna och utvecklas med, någon att dela sin fritid med någon man kan vara helt dedikerad till och som alltid har tid för en och alltid kommer vilja prioritera att umgås och ha roligt med dig.

En okomplicerad, kärleksfull liten varelse som förgyller tillvaron lika mycket som soffvärmare tårtorkare skrattframkallande clown och promenadsällskap som (om man vill) arbetssalig tränings och tävlingskompis hur långt som helst.

Fast som sagt gillar man inte hundar förstår man nog aldrig grejen med att ha hund....

Förklara en hobby och en familjemedlem du bryr dej väldit mycket om så har du fått en del av svaret själv.;)

Fast det är ju sambon som vill ha hund. :) Det vore ju orättvist att diskvalificera sambon som hundägare bara för att hän har en respektive som inte förstår vitsen att leva med hund.

Jag har inga barn men jag hade en hund tills för snart två veckor sedan.
Hon låg bredvid mig när jag sov, hon klev upp med mig och vi åkte tillsammans till jobbet. Innan jobbet gick vi en lång promenad tillsammans, hon var glad och nöjd och jag var glad och nöjd för att hon var det.
Efter jobbet åkte vi hem tillsammans och så stack vi ut med hästarna ihop. När hon blev äldre valde hon att ligga hemma i soffan och sova tills jag kom hem och berättade vad jag och hästarna hade gjort. Hon lyssnade alltid till vad jag hade att berätta och var jag ledsen var hon det och var jag glad och sprallig var hon det också.

Nu åker jag ensam till jobbet, jobbar själv i åtta timmar och åker hem själv. Jag går inga promenader, har ingen att prata med, ingen som behöver mig och ingen som lyssnar till mitt småprat. Jag har ingen som delar min vardag och ingen som lägger sitt huvud i mitt knä och som alltid längtar efter en stor kram närsomhelst på dygnet.
Jag är helt enkelt mycket ensam och saknar den där ständige följeslagaren som alltid finns vid min sida i vått och torrt.

Så är det att ha hund för mig.

Det är något du bör diskutera med din sambo.

Ja naturligtivs..vilket jag gör. Jag ville ha eran syn på det hela eftersom detta är ett hundforum (well..hästforum med hund-del).

Varför skaffar NI hund? Vad är själva grejen?

Om du verkligen måste be någon förklara detta för dig så ska du inte ha hund.

Jag har inte sagt jag ska ha hund... sambon vill ha o jag vill förstå varför det är sådan bra sak att ha. Vitsen liksom?! Han kan inte förklara och jag försöker förstå.

Oj det är nog svårt att förklara för någon som inte alls har den känslan. Men jag antar eftersom du hänger här att du har häst? Och mycket av dom känslorna kan man ju översätta.

Känslan av en underbar långritt i en snöig skog, eller känslan av samma sträcka promenerandes med lyckligt skuttande hund runt fötterna är ungefär den samma. Likaså känslan av ett underbart dressyrpass när hästen lyssnar på minsta signal och går från klarhet till klarhet, eller samma känsla när man tränar agility, tävlingslydnad, freestyle eller vad som.

Att ha en annan individ att forma, träna och utvecklas med, någon att dela sin fritid med någon man kan vara helt dedikerad till och som alltid har tid för en och alltid kommer vilja prioritera att umgås och ha roligt med dig.

En okomplicerad, kärleksfull liten varelse som förgyller tillvaron lika mycket som soffvärmare tårtorkare skrattframkallande clown och promenadsällskap som (om man vill) arbetssalig tränings och tävlingskompis hur långt som helst.

Fast som sagt gillar man inte hundar förstår man nog aldrig grejen med att ha hund....

Tack för svaret. :)

Jag har inga barn men jag hade en hund tills för snart två veckor sedan.
Hon låg bredvid mig när jag sov, hon klev upp med mig och vi åkte tillsammans till jobbet. Innan jobbet gick vi en lång promenad tillsammans, hon var glad och nöjd och jag var glad och nöjd för att hon var det.
Efter jobbet åkte vi hem tillsammans och så stack vi ut med hästarna ihop. När hon blev äldre valde hon att ligga hemma i soffan och sova tills jag kom hem och berättade vad jag och hästarna hade gjort. Hon lyssnade alltid till vad jag hade att berätta och var jag ledsen var hon det och var jag glad och sprallig var hon det också.

Nu åker jag ensam till jobbet, jobbar själv i åtta timmar och åker hem själv. Jag går inga promenader, har ingen att prata med, ingen som behöver mig och ingen som lyssnar till mitt småprat. Jag har ingen som delar min vardag och ingen som lägger sitt huvud i mitt knä och som alltid längtar efter en stor kram närsomhelst på dygnet.
Jag är helt enkelt mycket ensam och saknar den där ständige följeslagaren som alltid finns vid min sida i vått och torrt.

Så är det att ha hund för mig.

Tack! :)

(tio)

Har du häst?
För jag tycker att Lady_as liknelse är ganska bra!

Att ha hund är underbart! Det är så kul att träna med dem, det är roligt att överkomma svårigheter, det är roligt att lyckas, att ha roligt med hunden. Det finns få saker som slår en mysig liten hund som ligger och sover på ens ben, eller en hunds ovillkorliga kärlek. Att ha någon som vilken dag det än är och hur risig du än känner dig blir överlycklig bara för att du råkar komma in i rummet ;)

Men det är också jobbigt!
Det finns massa sjukdomar, det finns regniga och dagar när man måste släpa sig ut får att promenera med sin hund. Att ha en fin, duktig och lydig hund är inget som bara händer över en natt - det innebär jobb. Precis som med hästar.

Det jag tycker är roligast är att träna med min hund - lära in trick och konster, öva Agility och Lydnad. Vissa vill träna andra grenar: spår, skydd, sök eller något helt annat. En del satsar på SM och vissa tränar lite för skojjs skull.

Andra behöver ha hund för att valla sina får eller för att jaga med, några vill ha hund för att de gillar att ställa ut och en tredje vill "bara" mysa i soffan och ta långa skogspromenader.

"Att ha hund" kan betyda många olika saker för många olika människor - men en sak tror jag att hund betyder för alla hundägare: kärlek ;):D

För att det är fascinerande att dela livet med en annan art, som inte tänker som du, som inte känner likadant eller har samma mål med livet. Man kan få andra perspektiv på saker och ting genom sin hund.
En art som är väldigt sammansvetsad med människan och älskar att samarbeta.

Utan min hund skulle jag nog aldrig komma ut och motionera, jag skulle inte skratta lika många gånger om dagen och inte heller få lika mycket närhet.

Jag tycker att det är väldigt trevligt och behagligt att ha hundar runt omkring mig, särskilt hundar som jag känner väl. Det är väldigt trevligt att ha en glad och positiv följeslagare genom livet. Varför jag tycker så är svårare att sätta fingret på och i ärlighetens namn inte heller så intressent. Jag nöjer mig därför att acceptera sakernas tillstånd och har därför hund.

Sedan är jag oerhört fascinerad över hundens förmåga och vilja att socialt interagera med människor. De vill förstå, de vill göra sig förstådda och de vill (i olika usträckning :p) vara till lags. För mig är inte det sista så himla viktigt och jag har därför valt en rätt självständig hund med andra egenskaper som jag passar bra ihop med.

Utöver hundens förmåga att interagera socialt med människor så fascineras jag över artens mångsidighet och hundrasers olika specialiteter. Det är verkligen en fröjd att se hur lycklig en hund är när den får utlopp för sina instinkter. Att vi människor kan ta del av det och forma meningsfulla aktiviteter för hunden som vi också har stor nytta av är fantastiskt. Jag tänker här exempelvis på räddningshundar, narkotikahundar och polishundar. Men jag tänker även på ledarhundar, servicehundar och vårdhundar.

Kan ni inte låna hem en trevlig hund ngn vecka? Då kanske du får en känsla för hur det kan vara (en egwn knyter man dock oftast starkare band med).

Jag lovade att ta en kompis hund i några månader medan hon flyttade och hans vaccinationer blev klara men det är snart ett år sedan och han är kvar :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka