Varför hund?

Sv: Varför hund?

Men det är också jobbigt!
Det finns massa sjukdomar, det finns regniga och dagar när man måste släpa sig ut får att promenera med sin hund. Att ha en fin, duktig och lydig hund är inget som bara händer över en natt - det innebär jobb. Precis som med hästar.
:bow:

tio tio

kl.
Jag har hund för att jag älskar hundar, för mig vore livet otänkbart utan en hund vid min sida. Det jag älskar är väl allt som en hund är. Sen älskar jag precis som många andra skrivit att ta en lång promenad med en härligt glad och skuttande hund, jag älskar att träna och samarbeta med min hund. Hon bjuder mig på många skratt varje dag och mycket tillgivenhet och kärlek.

Senast ändrad:

Jag förstår precis hur du menar! Själv är jag ingen hundmänniska egentligen. Har haft katt i ca 25 år istället och de har varit som hundar och mina hästar är som hundar så varför skulle jag ha hund också? Min man däremot är mer för hund än katt.

Så flyttade vi ut på landet i somras och i slutet av augusti fick vi en förfrågan om vi ville ta hand om en labradorhanne vars husse dött. Och varför inte? Den hade blivit avlivad om vi inte tagit den så jag tänkte att om det inte funkar så har vi i alla fall försökt.

Nu förstår jag vitsen på ett helt annat sätt! Det finns alltid någon som är överlycklig för att just DU kommer hem. Man känner sig utvald och det gör säkert min man också, liksom styvsonen. Hunden är ju lika glad för vem som än kommer! Jag är aldrig ensam när jag går ut till hästarna på kvällen eller rider ut i skogen. Vi skrattar mkt åt honom för han är så glad hela tiden. Man kan inte vara ledsen eller sur när hunden finns i närheten.

Det är skillnad med hund. En positiv skillnad.

Vad är själva grejen?

Oreserverad kärlek är själva grejen.
Någon som tycker att du är universums medelpunkt, hur du än ser ut, och vad du än hittar på.

Plus att hund är dokumenterat bra för både den fysiska och psykiska hälsan.

När du kelar med hunden frigörs endorfiner, som gör att du mår bra.

Att hunden måste ut oavsett väder och vind kan låta som en nackdel, men är faktiskt också en fördel.
Utan hunden hade du blivit sittande i soffan, med hunden tvingas du till motion, aktivitet och frisk luft, och mår mycket bättre.

Hundägare lever längre.

När hundägare kelar med sin hund har de samma oxytocinnivå i kroppen som nyblivna mammor som ammar sitt barn. Även hundens nivå stiger betydligt.

Jag tror att resten är en efterkonstruktion för att motivera sina oxytocinrus;)

*kl*
Att fråga varför nån vill ha hund är som att fråga varför folk vill ha barn, häst, utöva sport, umgås med vänner eller leva med en partner. Det kan vara en ganska svårdefinierad känsla kombinerad med ett starkt intresse. Eller så tycker man bara att det är trevligt att inte vara ensam. Alla ger nog olika svar.

För min del handlar det om att det är fantastiskt att lära sig förstå, bygga upp en kommunikation och ett samarbete med en individ av en annan art. Det är en alldeles särskild sorts magi över samförståndet mellan hund och människa, utöver det faktum att det är trevligt att känna sig omtyckt. Att ha hundarna runt sig ger en fantastisk känsla av "flock", jag känner mig både naken och handikappad när de inte är med (blir till viss del handikappad - mina hundar är tränade att utföra jobb som jag omöjligen kan göra på egen hand).

Det är aldrig helt tyst hemma, det är aldrig helt tomt, det är aldrig ensamt i soffan på kvällen och man vaknar varje morgon av att tre hundar är i extas över att matte finns. Det går inte att bli på dåligt humör när man blir väckt av deras förväntansfulla morgonhälsningar! De lockar ut mig i skogen och får mig att skratta massor med sina upptåg och lekar. När vi tränar ihop så blir det förvisso en del frustration och motgångar, men också stunder av total lycka när man får till ett perfekt samförstånd. De lär mig massor om mig själv, mina svagheter blir tydliga och mina starka sidor förstärks på ett sätt som sällan märks annars. Genom dem har jag träffat massor av bra vänner och träningskompisar som jag aldrig mött annars och hundarna ställer glatt upp på att sköta första grovdiskningen innan allt åker i diskmaskinen;)

Kort sagt: Mina hundar gör mig till en bättre medmänniska, och de ökar min livskvalité.

Dessutom står de för en del av min försörjning, men det är bara en bonus:D

/Migo
som inte kan tänka sig ett liv utan hundarna.

*kl*

Tack!

Jag tror jag greppar mer. Kan väl ärligt säga att jag inte helt är hemma i att förstå men jag ser vad ni menar.

Det bästa är väl att fråga sambon?

För min del är huvudsakliga syftet att jag är otroligt intresserad av hundsport och därmed vill ha hund att träna med.

För andra är det sällskapet, för en tredje en jobbpartner, fjärde assistans i vardagen, osv osv.

Tillägg: Det kan ju vara bra att fundera över ett hyfsat svar på varför ni/sambon vill ha hund innan det ev. är dags för hundköp. Om inte annat så för att kunna bestämma er för vilken ras ni vill ha.

Senast ändrad:

Jag har inte sagt jag ska ha hund... sambon vill ha o jag vill förstå varför det är sådan bra sak att ha. Vitsen liksom?! Han kan inte förklara och jag försöker förstå.

Jag förstår och jag svarade ärligt och enligt min uppfattning att om två personer lever ihop och en av dem vill ha en hund och den andra över huvud taget inte förstår vitsen, så ska de inte skaffa hund. Jag tycker inte det är schysst mot någon.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om allt mina hundar betyder för mig, men om du inte har den känslan spontant förstår jag inte hur min upplevelse skulle kunna förändra något för dig. Det är ju inget man jobbar eller tvingar fram utan något som bara finns där. Men, om det nu har något värde, så kan jag säga att mina hundar är familjemedlemmar. Kärleksfulla, lojala, skrattframkallande små vänner som alltid finns där och som alltid vill vara med mig, även när jag är trött, ful och sjuk. De tvingar mig att gå ut i naturen när latheten säger åt mig att stanna i soffan. De underhåller mig med sina hyss och krumbukter. De får mitt hjärta att smälta när de kurar ihop sig hos mig. Tack vare dem känner jag mig aldrig ensam. Jag kan faktiskt inte tänka mig att leva utan hund.

Jag förstår och jag svarade ärligt och enligt min uppfattning att om två personer lever ihop och en av dem vill ha en hund och den andra över huvud taget inte förstår vitsen, så ska de inte skaffa hund. Jag tycker inte det är schysst mot någon.

Varför? Jag är hundmänniska, min sambo är det inte men han älskar ju våran (min) hund iallafall. Det är ju inte så att hunden på något sätt far illa av att min sambo egentligen inte vill ha hund och aldrig hade skaffat en om han inte bodde ihop med mej.
De har en egen relation och hunden avskyr när han åker bort på sina jobbresor lika mycket som han älskar när han kommer hem. Då ska han upp i famnen och ligger där som en bebis och det syns lång väg att de älskar det båda två.

Håller med. Jag och sambon har bestämt oss för att skaffa hund. Fast det blir min hund. Sambon ser inte alls vitsen med jycke. Jag hade en hund förut som va enbart min. Men sambon hjälpte mej med honom när jag jobbade eller va borta av någon anledning. När jag va gravid och blev dålig så skötte han alla min djur utan att klaga. Han älskar mej och med det mina intressen. Samt första tiden hemma efter förlossningen..

Vi skaffar hund igen på mina önskemål. Sambo hade gärna sluppit. Men han kommer ändå uppskatta hunden, ta hand om den och vara en bra husse.

Håller med. Jag och sambon har bestämt oss för att skaffa hund. Fast det blir min hund. Sambon ser inte alls vitsen med jycke. Jag hade en hund förut som va enbart min. Men sambon hjälpte mej med honom när jag jobbade eller va borta av någon anledning. När jag va gravid och blev dålig så skötte han alla min djur utan att klaga. Han älskar mej och med det mina intressen. Samt första tiden hemma efter förlossningen..

Vi skaffar hund igen på mina önskemål. Sambo hade gärna sluppit. Men han kommer ändå uppskatta hunden, ta hand om den och vara en bra husse.

Precis! Så var det för mig med. Sambon fattade inte poängen med hund och tyckte bara det var jobbigt. Men han gillar mig och då får han acceptera att jag gillar hundar. För vår del slutade det dock ännu bättre. Inte nog med att han hjälpte till och gillade min hund, utan han gick även och köpte en egen ;)

Ja du ser.
Bara för att en person inte inser vitsen med ett djur innebär inte att personen aldrig skulle kunna lära sej uppskatta djuret.

Som barn hade jag jag råttor som sällskapsdjur. En vän till mamma äcklades av råttor och avskydde dem som pesten. Ifrågasatte varför jag fick ha ett sådant djur.
Efter 2-3 besök så började kvinnan ta i lilla Rödis som just den råttan hette. En albino tjej. Hon hade svårt för dom röda ögonen och svansen.
Hur som så köpte hon sej en egen helvit albinoråtta en tid efter att ha lärt sej acceptera Rödis.. :D

Varför skaffar man sig barn? , häst? , katt? etc..

För mig är vitsen med hund, ja vad ska man säga, att ha en kompis som aldrig ljuger för en, aldrig sårar en, alltid finns där för en när man mår dåligt eller bara är tillfälligt ledsen.
Utan hund skulle jag inte fungera, känns det som. Har haft hund under alla svåra och jobbiga tider.

*kl*

Tack alla ni som förstår min syn på det hela. Jag började bli lite smått mörkrädd av alla idiotförklarande svar.

Hund eller inte, det återstår att se. Jag tackar för era svar och tankar kring varför ni har hund.

Tack!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka