Varför heter det trakehnergrav och pullmangrav?

Snowball

Trådstartare
Ja som rubriken lyder hur kommer det sig att dessa hindertyper heter just som de gör? Är det någon som vet varifrån namnen kommer?

Trakehner är ju en ras, var denna ras extra duktig på dessa hinder eller kommer hindernamnet från den forna landskapet Trakehner?

Pullmangrav eller Pulvermangrav vad är det rätta och vad kommer det namnet ifrån?

Nyfiken i en strut

Sv: Varför heter det trakehnergrav och pullmangrav?

Ja som rubriken lyder hur kommer det sig att dessa hindertyper heter just som de gör? Är det någon som vet varifrån namnen kommer?

Trakehner är ju en ras, var denna ras extra duktig på dessa hinder eller kommer hindernamnet från den forna landskapet Trakehner?

Pullmangrav eller Pulvermangrav vad är det rätta och vad kommer det namnet ifrån?

Nyfiken i en strut

Pulvermannsgraven har fått sitt namn från tyske Eduard F. Pulvermann (1882-1944) från Hamburg som designade banan i Tyska hoppderbyt 1920 som anses vara en av värdens svåraste hopptävlingar. Hinder nr 14 i derbyt är uppkallat efter honom eftersom han själv ramlade av i vattnet på detta hinder - en Pulvermanngrav. Så ja, det heter Pulvermansgrav - eller Coffin. :) Pulvermann själv dog efter tortyr 1944 efter att han blivit gripen av Gestapo för påstått landsföräderi.

Trakehnergraven har förmodligen fått sitt namn från Trakehnen i Ostpreussen (nuvarande Polen och Ryssland). Där hade man jakttävlingar med treåringar som sedan såldes via stuteriet. Där förekom säkert Trakehnergravar.

Sv: Varför heter det trakehnergrav och pullmangrav?

Tack för svar angående pulvermansgraven, tycker sådant är jätteroligt.

Misstänker att trakehnergrav kommer från landskapet trakehner. Jag har en häst född i Polen på ett trakehnerstuteri men jag kan ju inte påstå att hon är speciellt förtjust i gravar överhuvudtaget :laugh:

Någon annan som vet något mer om var namnet trakehnergrav kommer ifrån?

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 985
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 790
Senast: Qelina
·
Gnägg När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 769
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar