Varför har ponnyn börjat "sticka iväg"?

Sv: Varför har ponnyn börjat "sticka iväg"?

:) Det var en riktigt äventyrlig dag. de började med att plöja fram på ridplanen i djup snö. Men det var väldigt snubbligt och svårt att ens trava. Sen gick vi på promenad tillsammans (jag var ledarhäst gåendes) och det gick bra ända tills slutet när de travade på vägen hem, och jag blev efter, så började han galoppera och stack iväg några hundra meter innan hon fick stopp på honom. Han hoppade också in i en snödriva, föll in i den ner på bogen med huvudet före. Töntiga häst. Hemma igen så longerade jag honom på planen en stund i både trtav och galopp. Då snubblade han inte. Han hade också fått ett långt men ytligt sår på ena benet upptäckte vi sen.
Dagen efter var han spak som en ängel och ganska snäll igår också. Idag ska de ha hoppträning och de gillar de båda.
Ja, få se hur han beter sig på barmark sen också. Han blir kanske ännu tokigare.
Nån sa att om hästen börjar skena så ska man släppa efter på tyglarna och sen tvärt dra upp dem. Nån som hört om det eller har andra råd?
Det är ju lite svårt ute när marken är ojämn och det finns bilvägar mm att hemskt mycket börja experimentera . Man är ju rädd att den går omkull eller kastar sig ut på bilvägen.

Eftersom hästen är van att gå ute hela dagarna och sen kommer till ett nytt stall där den får stå inne större delen av dygnet är jag inte ett dugg förvånad att det reagerar som den gör. Den protesterar mot sysslolösheten. 4 timmar är ju på tok för lite för en häst att gå ute. Jag skulle aldrig stå i ett stall som har så lite utevistelse.
Sen kanske den inte är van att gå så mycket i ridhus. Så då blir det också något som den protesterar mot.
Jag måste säga att jag har full förståelse för ponnyn.

Vad den behöver är mer utevistelse och ridas på ett mer varierat sätt.

MVH Russin8

Eftersom hästen är van att gå ute hela dagarna och sen kommer till ett nytt stall där den får stå inne större delen av dygnet är jag inte ett dugg förvånad att det reagerar som den gör. Den protesterar mot sysslolösheten. 4 timmar är ju på tok för lite för en häst att gå ute. Jag skulle aldrig stå i ett stall som har så lite utevistelse.
Sen kanske den inte är van att gå så mycket i ridhus. Så då blir det också något som den protesterar mot.
Jag måste säga att jag har full förståelse för ponnyn.

Vad den behöver är mer utevistelse och ridas på ett mer varierat sätt.

MVH Russin8
Du har helt rätt i det sista du sa. Men det är många saker som avgör vilket stall man väljer. Avståndet, om man har bil eller ej, manege, vänner mm.

Jo det vet jag. Men när hästen så tydligt visar att den inte är tillfreds, så tycker jag man ska titta på alternativ.

Sen är det självklart bekvämare med ridhus och så, men då har ni en häst som kanske kommer att ta över.
Och man ska kanske låta hästens behov gå före människans, han har ju inte valt!

Just utevistelsen tycker tror jag är en bidragande orsak, 4 timmar, helt galet!!

Går det inte att försöka ordna så hästen får vara ute mer, jag tror att ni skulle märka en stor skillnad.

Jag kan bara se till min häst, skulle han bara gå ute 4 timmar om dagen, så skulle jag inte vilja sätta mig på honom. Han blir knäpp bara av att stå inne några timmar mer än vanligt, han går ute från 8 på morgonen till 21 på kvällen.

Lycka till i alla fall:laugh:

MVH Russin8

Hur som helst, det jag gjorde var kort och gott att betsla upp honom (vilket låter ganska hemskt och hårt kanske). I vanliga fall tycker jag att man ska lära sig rida hästen ordentligt istället, men då han utgjorde en fara för både mig och andra i sin omgivning så var jag tvungen att handla konsekvent och snabbt. Min tränare hjälpte mig att "provocera fram" det beteendet, så att jag sedan kunde ta tag i honom ordentligt och lära honom att han inte får göra så. Naturligtvis skulle jag aldrig slå en häst eller ta i mer än nödvändigt, då det strider mot mina principer totalt, men man var tvungen att säga till ordentligt. Jag tog tag i honom tills han stannade (och han var väldigt stark) och fortsatte sedan rida på en gång så fort han gjort halt som om ingenting hade hänt följt av mycket beröm. I början blev han väldigt förbannad och stack flera gånger i rad, vilket var ett tydligt tecken på att det bara var en dålig ovana som var tvungen att åtgärdas och ingenting annat.

Många väljer att betsla upp i sista hand, men om ni misstänker att det bara är en mycket dålig ovana så tycker jag inte att det är fel. Det är fel om man använder ett skarpt bett av lat - och okunnighet, men i detta fall kan hästen utgöra en stor fara. Så länge man fortfarande är mjuk i handen och i sina hjälper (det finns ju ingen anledning att bli ovanligt brysk och hård), så är det ingen fara. När problemet sedan har försvunnit kan man återgå till det vanliga bettet, men ta till det skarpare om man vet att det blåser mycket ute/kommer vara ensam i ridhuset etc. Ridningen ska vara något trevligt för både häst och människa, vilket det också blir om man gör sig av med ovanor och arbetar tillsammans! Dock så bör ni rådslå med tränare innan ni betslar upp.

:bow:tänk om alla hadde en så klok/erfaren tränare:bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar