Varför har ponnyn börjat "sticka iväg"?

Harbor

Trådstartare
Min dotters ponny har börjat "bete" sig på sista tiden. Dvs dåligt. När de rider i manegen och i synnerhet om de är ensamma där, så har han flera gånger på sistone plötsligt bara "rusat iväg och skenat runt". Har väl blivit låtsasskraj för nåt. Och ute, på vägen till manegen/stallet så har han börjat hoppa till och dra iväg för minsta lilla.

Min teori är att han fejkar för han tycker det är tråkigt. Hon borde gå ut och rida mer så att han får lite annan stimulans, om inte ut på vägarna så kanske bara på uteplanen. Problemet är bara att uteplanen har ca en halv meter snö och är inte så trevlig att plöja i. Och hon vill inte rida ut ensam och det är svårt att hitta nån som kommer med. Ponnyn är ju ganska ny på stallet,varit där i 2 månader och är inte riktigt bekant med terrängen runt omkring. Vägrar t.ex att gå över vägen om inte en annan häst går över före.
Nån som haft så här och hittat på nån lösning?:confused:

Sv: Varför har ponnyn börjat "sticka iväg"?

Jag har haft en exakt likadan ponny! Han kunde helt plötsligt ta bettet och dra iväg i 180 (med en otrolig accelerationsförmåga, man han knappt reagera innan man var i andra änden). Sedan drog han upp längs långsidan och kastade sig 90 grader vid väggen så man oftast flög av ordentligt.

Jag hade honom i två år (sålde honom i våras på grund av att han är en c-ponny och mina ben växte lite för mycket), och sista året så stack han aldrig "utan anledning". Hur som helst, det jag gjorde var kort och gott att betsla upp honom (vilket låter ganska hemskt och hårt kanske). I vanliga fall tycker jag att man ska lära sig rida hästen ordentligt istället, men då han utgjorde en fara för både mig och andra i sin omgivning så var jag tvungen att handla konsekvent och snabbt. Min tränare hjälpte mig att "provocera fram" det beteendet, så att jag sedan kunde ta tag i honom ordentligt och lära honom att han inte får göra så. Naturligtvis skulle jag aldrig slå en häst eller ta i mer än nödvändigt, då det strider mot mina principer totalt, men man var tvungen att säga till ordentligt. Jag tog tag i honom tills han stannade (och han var väldigt stark) och fortsatte sedan rida på en gång så fort han gjort halt som om ingenting hade hänt följt av mycket beröm. I början blev han väldigt förbannad och stack flera gånger i rad, vilket var ett tydligt tecken på att det bara var en dålig ovana som var tvungen att åtgärdas och ingenting annat.

Han stack oftast när han hade långtråkigt (att rida ett helt varv på mittvolten utan tempoväxlingar, sidvärtsrörelser eller liknande var inte att tänka på). Man måste göra någonting HELA TIDEN för då glömmer de att hitta på bus och dumheter. Sedan så stack han även mycket på träningar när det började bli jobbigt och han blev pressad att anstränga sig lite till. Om man gick på volten så kastade han ut bogen och stack sedan iväg, trots att han kunde ha gått hur samlat och stadigt som helst innan. Dessa situationer är dock lättare att förutspå och undvika, även om en häst naturligtvis inte får bete sig så bara för att den måste jobba ordentligt.

Många väljer att betsla upp i sista hand, men om ni misstänker att det bara är en mycket dålig ovana så tycker jag inte att det är fel. Det är fel om man använder ett skarpt bett av lat - och okunnighet, men i detta fall kan hästen utgöra en stor fara. Så länge man fortfarande är mjuk i handen och i sina hjälper (det finns ju ingen anledning att bli ovanligt brysk och hård), så är det ingen fara. När problemet sedan har försvunnit kan man återgå till det vanliga bettet, men ta till det skarpare om man vet att det blåser mycket ute/kommer vara ensam i ridhuset etc. Ridningen ska vara något trevligt för både häst och människa, vilket det också blir om man gör sig av med ovanor och arbetar tillsammans! Dock så bör ni rådslå med tränare innan ni betslar upp.

Jag använde först ett vanligt pessoabett på nedersta ringen, men när ponnyn då bara "tryckte ihop nacken" och drog ännu snabbare så fick jag låna en pehlamstång av min tränare. Det är ett mycket skarpt bett som sällan syns på ponny, men jag använder det bara i en vecka innan pessoabettet räckte och senare det vanliga tredelade tränsbettet.

Hm. Jag är ingen vän av att betsla upp. Skulle nog välja att pulsa i snön och jobba upp ett spår på vettigt ställe. Skritt i djup snö är jobbigt men nyttigt och pållen är kanske inte så benägen att sticka i djupsnö.
I ridhus kan man ju se till att inte ligga och rida på fyrkantsspåret så att hästen hinner planera bus utan rida mycket böjda spår åt olika håll. Mycket tempoväxlingar också.

Hejsan, Jag skulle nog inte betsla upp, iaf inte i första taget. Jag skulle börja med att jobba i ridhuset, och att du (mamma) :) - longerar honom samtidigt som din dotter rider. Detta gör det svårare för honom att dra och ger er övertaget på ett "snällare sätt". Det viktigaste är att vara lugn och inte bli rädd eller "för förbannad", det provocerar bara. Var lugn, snällt bett, träna tempoväxlingar och håll honom sysselsatt, gärna att du vågar ha långtygel för att visa att du inte tänker dra honom i munen. Träna mkt NH - så att ni får den gemenskap som man behöver för att fungera som partners. - stanna när du stannar, backa om du gör det osv osv. Bara sånna saker kan göra stor skillnad och visar hur pass stor respekt han har för dig och du för honom.

Men som sagt, jag skulle longera mkt, utan ryttare och med ryttare, träna tempoväxlingar, halvhalter etc men håll det på ett lugnare tempo. Låt honom arbeta sig svettig och kanske pulsa en del i snön så att han får lite mjölksyra och märker att det kan vara jobbigt! ;) samt att han får den stimulans han behöver.

- Har en häst inne på träning som bockade som tusan innan han kom, nu har han tränats i princip varje dag i veckan och detta beteende finns inte kvar, inte för att jag harbråkat med honom eller liknande utan bara för att han har fått den stimulans han behöver. Så det kan va en sådan liten sak bara, då kör han sitt låtsas läskigt som en anledning till att få busa, springa eller slippa undan från arbetet.

Det där med att han inte vill gå över vägen utan någon annan häst är bara ett trams beteende han har tagit fram för att visa vem det är som bestämmer och testar. Skulle han tramsa, hoppa av ocg gå fram och tillbax med honom, sedan hoppar du upp igen och testar ytterligare en gång och fortsätter så, har du modet till att stta kvar så är edt det bästa, du kan hoppa av den första gången och visa honom vägen från båda håll att det inte är farligt mm men sedan är det bättre om du lyckas sitta kvar och få över honom iaf, det viktigaste är att du inte låter honom vände - då vinner han på ett annat sätt. så mana på honom bara låt honom tramsa det kanske får ta en veckas träning eller en hel dag, men har du det gjort då så slipper du hålla på med det vrje gång och man kan inte alltid ha någon att rida med. Stå på dig och visa vem som bestämmer! ;P

Berätta gärna hur det går.
// Mvh Camilla :)

Tror att ponnyn är understimulerad och lite uttråkad. Rätt typiskt att om inget händer, ja då hittar ponnyn på något. Få den att tänka hela tiden under ridpasset, det måste hända något hela tiden. Halvhalter, volter, tempoväxlingar, öppna, sluta m.m. korta bitar av allt så ponnyn inte hinner tycka det är tråkigt. Och var nog med att aldrig (!) fastna i handen för att det känns läskigt att ponnyn kanske hoppar iväg rätt vad det är. Om ponnyn får för sig att dra iväg, driv framåt ännu mer istället för att ta tag i den. Sedan när den svarar framåt kan ni ta halvhalter och samla upp igen :) Tänk på att ha varierade ridpass, och ha gärna framme lite cavalettibommar. Vad gäller att han är bråkig ute, ta gärna med en annan, säker häst.

Det kan ju röra sig om "2-månaders-syndromet" alltså att de ca 2 första månaderna efter köp brukar allt gå helt okej, sedan är det många många hästägare som får problem med hästen då den känner att det inte stämmer med hur allt varit innan. Bara att kämpa vidare. Lycka till :D

Min gamla ponny kunde sticka under ridpasset. Han vrängde upp huvudet så högt det gick och sen drog han. Vissa dagar kunde detta hända 10ggr på ett ridpass, men nästa dag kunde det vara lugnt och så dagen efter det kanske han stack ett par gånger. Det spelade ingen roll vad det var vi höll på med, det kunde hända närsomhelst, från skritt på lång tygel eller mitt i något koncentrerat arbete. Han kunde gå hur fint som helst och så bara -pang! tokgalopp...
Han vred huvudet så högt (inte bara halsen, utan även huvudet vred han uppåt bakåt) så att tränset kunde vridas över huvudet.. Nu ramlade det aldrig av eftersom jag alltid fick tag i det.
Däremot så såg han ju inget eftersom huvudet var så högt -så vi kraschade i staketet en gång..
Men han var så besvärlig ett tag att folk vände när de såg oss i paddocken för man kunde inte lita på honom överhuvudtaget. Detta var något som de förra ägarna inte upplyst om -han var ju så snäll, men vi har pratat med folk i stallet där han stod innan och en genomgående kommentar om honom var: "den hästen är inte klok, han är helt knäpp".
Detta var en ponny som tävlat dressyr internationellt och även tävlat lite hopp+fälttävlan.
Hursomhelst, jag lärde mig rida honom till slut och vi tävlade upp till nationell nivå. Samma år som jag blev 18, blev han jättehalt en dag och det ville inte ge med sig riktigt, vi trodde det var en vrickning först men när det skiftade till andra benet trodde vi fång. Blev klinik iallafall -och på röntgen visade sig stora pålagringar i båda fram. Ingen vet om det är pga av dessa som han varit så bråkig men där slutade hans ridkarriär och han fick 4 år som pensionär hemma hos mina föräldrar innan han blev sämre (varit ohalt under åren -kunde bara bli öm om han hade tokgalopperat i hagen och tex halkat) och togs bort i januari iår.

Mitt råd är att kolla upp hästen så att den inte har något liggande. Min ponny hade ju troligen haft dessa pålagringar länge och han tävlade på hög nivå trots detta -eftersom ingen hade en aning om det.

Jag tror att han har vårkänslor! Ut och pulsa i snön och försök hitta någon att rida ut med. Kolla också över foderstaten så att han inte får för mycket energi ifrån kraftfoder, vissa hästar reagerar så på havre men även på vetekli. Rider hon för någon tränare? Vad har denne för ideer isåfall?
Jag tror på varierad ridning och att rida på olika ställen. Hur gammal är din dotter?

Jag tycker det låter som en blandning av "2-månadersyndromet" som Elliie nämner, och understimulans som också nämnts.

Jag märkte tydligt på mina hästar att de blev "svårare" när den första djupsnön föll. De står mer still i hagen och därför fick de överskottenergi.

Nu är det blankis på vägarna häromkring, och 1 meter snö i skogen. Det går alltså inte att rida... (Jag har inget ridhus i närheten, och det är enbart dumdristigt att transportera hästarna till ett med härttransport med det här väglaget) Jag har helt enkelt fått ge dem vintervila och träna på "lydnad" så att de inte krånglar när jag leder dem till och från hagen. Det har inte gjort dem mindre rastlösa...

En av hästarna är en Welsh Cob-valack som fyller 3 år imorgon. Han är absolut mest rastlös, och för hans egen, de andra hästarnas och vi människors skull så tog vi ner honom till vår snödränkta men stängslade paddock och släppte honom där. Han sprang runt, hoppade och studsade i 10 minuter... Sedan hade den halvmeterdjupa snön tröttat ut honom. Man märkte tydligt att han var mer tillfreds dagarna efter detta, överskottenergin som terroriserat oss var borta.

När det gäller testningar så är mitt tips att vänta ut honom. En strid mot en häst kan du inte vinna, däremot kan du överlista dem till att tro att du "vann".

Min förra häst testade mig i början, han dock genom att stanna och vägra gå (ungefär som eran vid vägen?). Då var det bara att sitta där och vänta, och vänta, och vänta, och absolut INTE låta honom vända. Backa var väl okej, men vända var absolut förbjudet. Skänkla med jämna mellanrum så han påmindes om vart jag ville att han skulle gå. Efter ett tag så tröttnade han och valde att gå. Som längst vägrade han gå i 40 minuter, men de flesta gångerna så räckte det med en 10 minuter max.

Rusningsproblemet har jag tyvärr inga råd om, då alla mina hästar alltid valt att stanna upp när det hänt något. Blir det en massa ohumant slitande i munnen på honom med det bettet ni har idag så skulle det kunna funka med ett skarpare, dock måste din dotter vara medveten om hur skarpt det är så att det inte används för mycket när han är lydig. Skarpheten får absolut endast märkas av när han sticker!

Annars är tipset som de flesta gett riktigt bra till de flesta problem, tycker jag. Håll hästen sysselsatt! Du behöver ju faktiskt inte ta ett helt varv på volten, eller ens följa några direkta "vägar" alls... Styr dit du vill! Om det innebär att hästen ser ut som en fyllegubbe när ni styr runt i helt obegripliga vägar så är hästen åtminstonde upptagen med att hinna svänga! Lägg in lite gas och broms i det här och hästen kommer ha fullt upp att tänka på vad du ber om, och inte hinner tänka tanken att springa.

Bra tips av alla. Vi använder pessoabett då när de hoppar eller rider ut, eftersom han blir hetare då. Skulle vilja byta till ett kimblewick som nån rekommenderat.(vanligtvis har vi ett vanligt tredelat) Men mycket tror jag man får bättre genom att variera sig och hålla honom sysselsatt. Nästa gång hamnar han att arbeta i 50cm snö :-) Jag kommer med och vaktar!

Det kan nog med stor säkerhet vara så att ponnyn har alldeles för mycket överskottsenergi, blir ju lätt så under vinterhalvåret. Fick aldrig riktigt klart för mig ifall han bara var ny i stallet eller även för er också, i så fall så handlar det nog mycket om att de inte lärt känna varandra än, han testar din dotters gränser osv.
Detta ihop med mycket lagrad energi kan ge en hel del skenturer, bockningar och diverse tokigheter. Har själv varit med om samma.
SJÄLVKLART är detta INTE acceptabelt då det kan bli farligt för både er och hästen.
En bra tränare är guld värd i sådana här situationer!
Att träna i snö får hästen att arbeta ordentligt och ge utlopp för sin energi (håll bara koll så den inte blir för trött, det är tungt för dem i början, dessutom kan det slita på lederna om man håller på för mycket).

Lycka till och hoppas det går bra för er!

//Hälsningar någon som känner igen sig i situationen..

Hm. Jag är ingen vän av att betsla upp. Skulle nog välja att pulsa i snön och jobba upp ett spår på vettigt ställe. Skritt i djup snö är jobbigt men nyttigt och pållen är kanske inte så benägen att sticka i djupsnö.

Har en ponny som gärna sticker, och visst, de sticker inte i djupsnö, inte så länge iaf. Dock kommer man, iaf på min häst, tillbaka till problemet när man kommer ut på barmark igen. då är hästen dessutom van vi motståndet och orkar springa mer. Detta behöver inte betyda att det är samma för alla hästar, men det här kan hända.

Går det inte att få mer utevistelse än 4 h/dag?
Behöver verkligen hästen kraftfoder i den mängd som han får?

Pessoa är ett enbart dåligt bett med dubbla signaler så skulle råda dig att byta :)

Går det inte att få mer utevistelse än 4 h/dag?
Behöver verkligen hästen kraftfoder i den mängd som han får?

Pessoa är ett enbart dåligt bett med dubbla signaler så skulle råda dig att byta :)

Pessoabettet ska bytas som jag tidigare sa. Kraftfodret har vi just minskat på. Det är ett stort stall där ridskolehästarna går ute på förmiddagen och privatisterna på eftermiddagen. Och ja, hästen är ny också för oss. Dottern är 16 år, för den som undrade.

Varför ger du kraftfoder alls? Skulle prova att ta bort allt.

Fick han mer utevistelse i förra stallet?
Det går inte att aktivera honom i boxen på något sätt, hänga upp borstar tex?

Varför ger du kraftfoder alls? Skulle prova att ta bort allt.

Fick han mer utevistelse i förra stallet?
Det går inte att aktivera honom i boxen på något sätt, hänga upp borstar tex?

Ja, där var han ute hela dagen. Nu går han också ensam. Har som projekt att para ihop honom med en kompis i hagen, så att livet ska bli lite roligare.
Jag tar gärna emot tips om roliga saker i boxen! Han är en spelevink och uppskattar säkert sånt.

Har en ponny som gärna sticker, och visst, de sticker inte i djupsnö, inte så länge iaf. Dock kommer man, iaf på min häst, tillbaka till problemet när man kommer ut på barmark igen. då är hästen dessutom van vi motståndet och orkar springa mer. Detta behöver inte betyda att det är samma för alla hästar, men det här kan hända.

:)Alla hoppas vi ju att snön försvinner - ju fortare desto bättre - men då blir det ju också lättare att rida igenom hästarna ordentligt. Just nu är det ju jättesvårt att hitta något vettigt att jobba med.

Usch för att betsla upp. Jag har samma problem med min islandshäst som är allt annat än understimulerad, går ute i flock dygnet runt. Sticker oavsett om det är djupsnö eller inte, stannar inte förrän jag flugit av eller han sprungit in i något. Detta har pågått i fyra månader.

Leta efter fysiskt fel först och främst är mitt tips. Tandläkare, veterinär som kollar rygg, någon som kollar till sadeln (ger tips som jag själv fick i min tråd om nästan samma ämne).

tänkte bara komma med ett litet tips, det kan även funka med bettlöst på starka hästar.. (Y)

Väldigt fin ponny ni har! Ser riktigt härligt ut :)
Märktes det någon skillnad på honom dagarna efter träningen i snön?
Om han verkar må bra av det så fortsätt och rida där regelbundet så hästen får rasta av sig ordentligt! Kanske finns det möjlighet att släppa honom i manegen ibland också? Är ju jättekul att leka med hästen lös, jaga på den och bara busa med den :love:

Tycker inte ni behöver utmana hästen alltför mycket i nuläget, om inte din dotter kan tala om bestämt för hästen att nu ska vi gå förbi vägen utan agerar osäkert kan det ju också förvärra saker. Låt hästen testa henne i situationer där hon känner sig någorlunda trygg i några månader framöver, sen när våren kommer är förhoppningsvis den värsta testperioden över! Eller så är det dags för större utmaningar då ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar