Varför har man täcke när det är 16+

Ida_79

Trådstartare
var o här ser man hästar som går med täcke i gassande solsken.. Varför har man täcke på när det är sååå varmt? Bekvämlighet?

Sv: Varför har man täcke när det är 16+

I vissa fall är det nog bekvämlighet, du har säkert hört någon säga "det tar sån tid att borsta en häst som rullat sig i leran så då hinner jag inte rida" ;)

/Modett, vars häst är nakenfis i vårsolen men får täckas vid regn/snö.

I vissa fall är det nog bekvämlighet, du har säkert hört någon säga "det tar sån tid att borsta en häst som rullat sig i leran så då hinner jag inte rida" ;)

/Modett, vars häst är nakenfis i vårsolen men får täckas vid regn/snö.

:rofl: det har man hört många gånger.. men lider med hästrna som ibland står med dubbla dessutom.. Mina är oxå nakenfisar,varav valacken är klippt..:laugh:

ja, det kan man verkligen fundera på, såg några om hade det igår var typ 20+....

Jag kan bara svara för mig själv.Jag bor mer norr över än kalmar län som du kommer ifrån.
Men här upp på morgonen är det runt nollan.Så min får ha täcke på sig fortfarande.Han har dessutom känslig rygg vilket gör att han måste hållas varm för att fungera.Han är rakad två gånger i vinter dessutom så han har inte den naturliga pälsen.Min har även täcke inne på nätterna fortfarande.
Är det riktigt varmt kan jag ta av honom täcket en stund fram mot 12-13 tiden på dagen så han får lufta.

Våra går med ofodrade regntäcken, de går på lösdrift. Men det är mycket för att vi faktiskt inte vill ha heltäckta hästar med lera. De har börjat fälla och de är fortfarande ganska långhåriga så leran sitter som berget nu när det fortfarande finns partier i hagen med blöt lera (där de lägger sig direkt och rullar utan att tveka).

Så därför har våra täcken. De kommer att åka av när hagen har torkat upp från blöt lera. Damm och annan skit får man tåla sedan att stå och borsta innan ridturerna, det tar inte så lång tid och det fastnar inte så förbaskat, men lera... no no... tyvärr, vill inte stå över 1,5 timme för att få hästen så pass ren för att vilja lägga på utrustningen.

Men de har annars gått med fleece+regntäcke under hösten/vintern vid kall nederbörd så de är van att ha täcken. Herren är lite känslig om ryggen nu på äldre dar.

Jag tror få låter sina hästar ha tjocka täcken på sig av bekvämlighet. Att ha på ett ofodrat regntäcke är nog av bekvämliget. Många hästar i stallet har nästan vintertäcken på sig nu :eek: Ofta finns det ingen skugga i hagarna.

Jag tror hästägarna (iaf i mitt stall) tror att det är mycket kallare än vad det är, eller så tror de att hästen inte kan värma sig själv. En tjej red på förmiddagen i söndags, tempen då var väl runt 10 grader, sen släpper hon ut hästen igen med stalltäcke + halsregntäcke över. Blev väldigt skrämd av det. Vi har även en häst med världens vinterpäls (klippt lite på halsen) och går med tjockt täcke nu.

Min plutt är nakenfis dygnet runt, förutom vid regn då ofodrade täcket kommer fram.

Jag tror inte folk vet hur en häst håller värmen och att en oklippt häst faktiskt fryser av att ha täcke på sej då man tar bort deras naturliga sätt att hålla värmen. Hästen reser pälsen och luften mellan huden och yttersta pälsen värms upp av kroppsvärmen, men det kräver ju en oklippt häst. Ucsh vad tjatigt det blev.

kl

Jag har täcke på min av den simpla anledningen att han tävlas mkt och inte ska ha massa bitmärken/busmärken över hela kroppen till bl.a utställningsklasserna. + Att jag inte vill ha en lertäckt häst.
Han går med ofodrat regntäcke med hals och har under senaste varma dagarna inte varit alls för varm under. Tror täcket isolerar lite.

På sommaren går han med heltäckande flugtäcke med huva, då han får bulor över hela kroppen annars och bara springer o springer för att komma undan bromsarna.

*kl*

Det är en svår balansgång. När våra går ut är det nollgradigt och sen blir det 12-13 grader på dagen, ska dom vara kalla på morgonen/förmiddagen eller varma på eftermiddagen. Just nu har min 19åring fleecetäcke om natten och nakenfisar ute - det verkar fungera. Sen har vi problem att det blåser jäkligt kallt från vattnet så även om det ser varmt ut blåser det bra kallt vissa dagar. Har min täcke ute på sig nu så är det regntäcke och det är de dagar då det finns risk för nederbörd.

:DTycker att det är upp till var och en häst ägare. Att ta ställning till om man ska ha täcke på eller ej. Visst kan ja hålla med att ett tjockt vintertäcke vid 16+ är varmt.

Själv har jag ett ofodrat regn täcke på min fis gubbe till fullblod. Vid blåst eller regn utan täcke. Ståre han och skakar....( visst för att hålla värmen) men tycker då de är bättre att han är täckad..

På sommaren har han ett flug täce på sig. Annars kan han inte vara ute. Springer bara runt som en dåre annars. För att fly de små kräken till flugor.

Här nere idag är det ca 12 + och blåsigt . HALMSTAD.:bump:

jag har aldrig täcke på mina om det ej behövs. Dock så i somras flyttade vi till nytt stall pga hästarna ej trivdes så min hingst gick ner en faslig massa i vikt så han fick gå med bommullstäcke på isg för jag skämdes å ville ej visa honom förrens han gått upp i vikt. men nu i sommars blir det utan =)

:idea: Kanske för att det inte var gassande solsken när hästen/arna släpptes ut på morgonen
:idea: Eller att de kommer vara ute länge efter att solgasset försvunnit
:idea: Eller att det är kyligt i luften men varmt i solväggen
:idea: Eller att de bara är rent frusna efter att ha gått en lång vinter med täcken på

Har själv vid två tillfälle nu plockat av täcket för att mötas av en huttrande häst som blivit van att vara täckt annars hade det garanterat inte varit nåt problem men lika elakt som det är att ha täcke i värmen nu imellanperioden lika elakt är det att ta av det för tidigt!!!

min har haft täcke några utav de varma dagarna i förra veckan på grund av lusbehandling:cool:

alla mina har täcke på sig på morgonen, 2 med fleece fodrat regntäcke o en med bucas 200g (frusen som har problem med ryggen.) brukar byta till ett regntäcke m foder de dagar de är för varmt med det tjocka.
går ut innan sex o då är det ingen sol o runt 0an här. än så länge.
är det fint o varmt, minst 10-12 ingen blåst får dom gå nakna en stund när jag kommer hem vid lunch. stooor hage med mycket träd o skugga där dom gärna står o sover.

vill helt enkelt inte att dom blir kalla om rygg/kors.

Klockan 06.30 på morgonen, när det är frost i gräset, är det inte 16 + grader och gassande sol...

Men de tunna täckena åker av, när näste man är på plats, någon gång mellan 11.00 och 13.30.

Vet inte!

Har förmånen att vi inte behöver klippa.
Brukar lägga på en fleecefilt någon timme efter jobb om det är dåligt väder.

Enda gången vi teckat satt alla täcken på samma häst som råkat ut för kolik, och höll på "kallna".

Jag bor lite utanför borås och vi har bara några + på nätterna.

Mina går ute dygnet runt nu (ej lösdrift) och dom är ej täckade. Dock har dom lite päls kvar (ej klippta) men det är inte mycket.

Vet jag dock att det ska regna på natten så åker regntäckena på....;)

//Domino_s

min har haft täcke några utav de varma dagarna i förra veckan på grund av lusbehandling:cool:

Uhh.. Löss är en pina.. Men jag tror inte det va av sånna anledningar TS pratade om..

Här är det väldigt många som har täcken på sina.. Fodrade och gassande sol. Och jag tror det är pga bekvämlighet. Hagarna är ju grymt leriga just nu..

Själv har jag haft min tjej naken hela vintern och lösdrift. (ibland täcke under blakigaste dygnen). Hennes hage är bara ett enormt berg av skit just nu.. Inte lera utan skit.. Enda torra fläcken är vindskyddet och utfodringsplatsen.

Väntar nu på att sista kälan ska släppa så jag kan slänga in henne i en annan hage. Måste bara bygga den:D....

har nu ett softshell fleece täcke på min herre ute, detta då han varit/är skadad så han står mest stilla.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama