Varför har man täcke när det är 16+

Sv: Varför har man täcke när det är 16+

Har inte orkat läsa allt men jag kan tänka mig vad som står iallafall detta med täcken är o förblir ett evigt samtalsämne tycker inte om det alls okej fodrat regntäcke (fleece) vid minusgrader ner till -20 sen ev. ett tjockare men thats it oftast går dom utan även om det är -5 just nu njuter vi av vårsolen och även om det är minus på morron åker dom ut utan täcken.

tilläggas bör att jag inte klipper mina har inte tillgång till ridhus så det behövs inte rider i modernaturs ridhus.

Enligt lagen så får man inte heller ha på täcken om det inte behövs vet inte hur många som vet om den lagändringen men men...

Nä låt hästarna vara så naturliga som möjligt tycker jag andra tycker annorlunda och ja valet är ju fritt men man bör nog tänka på att om det kommer en sånn här nitisk inspektör så borde dom verkligen reagera när man orkar tjaffsa om galler och dörrhöjder osv som aldrig varit problem tidigare vid besiktining.

Å andra sidan kanske man hinner borsta en superlerig häst innan ridning men ponera att man har tre st som kanske behöver borstas närmre en timme var om dagen för att få bort all lera.

Då är det väl ganska smidigt att låta hästen ha ett tunt täcke på sig istället för att bara hinna rida en häst per dag om veckorna (om personen jobbar heltid tex) Nu menar jag typ regntäcke inte dubbla vintertäcken.

Det kallar jag snarare praktiskt än bekvämligt. Dessutom funderar jag på hur bra både hästens och människans luftrör mår efter timmar av borstning tex innomhus. Även om man borstat klart flyger ju dammet runt. (alla kan ju inte borsta ute)

Jag hade täcke året runt på min häst dels för dammet (både jag & hästen är dammallergisker,mest hon och dels för att hon inte tålde inskekterna.

Då kanske man ska se över om det är dags att fixa medryttare eller rent av sälja nån.... Om man måste ha täcken för att hinna rykta. Det va inte logiskt nånstans!:crazy:

Gällande damm så är det en smäll man kanske får ta då man köper djur.. Jag har själv astma. Nu framför allt ansträgnings astma. Men damm åverkar mej om jag ska ut o röra på mej direkt efteråt. Det är en smäll jag tar. (Nu har jag inte så svårt över lag med astma, men får problem då o då)..

Har även haft häst som va damm känslig. Vi fick spola hans hö ¨så han inte skulle få problem. Han gick naken han oxå!

Min häst tål iaf inte damm och kan jag göra något så enkelt som att slänga på henne ett täcke så gör jag gärna det.
Sedan är det ett plus att jag faktiskt tål henne även under dammperioderna.

Ja alla prioriterar vi olika, jag skulle dock aldrig sälja,skaffa medryttare eller dyl pga hästen/hästarna får ha täcke på sig när det är som geggigast ute.

Ingen av mina hästar har lidit av att ha täcke på sig heller vare sig den dammallergiska som har täcke året om eller de som bara täckas vid värsta leran.

Sedan bryr jag mig inte så speciellt mycket om vad folk tror om min hästhållning eller att hästarna skulle lida så länge de inte ens sett dem.

Ja alla prioriterar vi olika, jag skulle dock aldrig sälja,skaffa medryttare eller dyl pga hästen/hästarna får ha täcke på sig när det är som geggigast ute.

Ingen av mina hästar har lidit av att ha täcke på sig heller vare sig den dammallergiska som har täcke året om eller de som bara täckas vid värsta leran.

Sedan bryr jag mig inte så speciellt mycket om vad folk tror om min hästhållning eller att hästarna skulle lida så länge de inte ens sett dem.

Varför stör du dig på ämnet och diskussionen? jag förstår inte varför. vad har att täcka hästen vid extrem lera att göra med det hela? vad jag vet är det inte extrem lera om det generellt är plus 16 grader och sol, vilket är debatten och ämnet av tråden. dvs inte att det olyckas en dag att man har varma täcken på utan att det är jämnt och konstant väder med mkt varma plusgrader och man ändå täckar sin häst varmt.

som redan nämnts i tråden så är man fel ute om man tror att ett vanligt standard regntäcke med andasfunktion fungerar utmärkt i varmgrader och gassande sol. det blir som ett regnställ på hästen, dvs ångande varmt. då får man skaffa ett funktions täcke som är gjort för sådana grader, tex som nämnts, ett visst sunshower täcke.

det du stör dig på ang. ämnet är inte så hårdnackat som du tycks tro.. Iallafall inte i min värld. Jag debatterar inte mot täcken av ren princip - bara fel täcken och okunning täckning, som orsakar att hästen blir överhettad och besvärad av extrem värme som orsakas av täckningen : ) finns det täcken som passar vädret (vilket det faktiskt finns), så är det nog färre folk som har ngt att tillägga till ditt damm argument till exempel.

Senast ändrad:

Det blir ganska tidigt 16 grader i solen tex.
Och lerigt ja det är det väl främst när tjälen går ur marken men även nu när det är varmt är det väldigt lerigt på sina ställen.

Det blir ganska tidigt 16 grader i solen tex.
Och lerigt ja det är det väl främst när tjälen går ur marken men även nu när det är varmt är det väldigt lerigt på sina ställen.

vad har du för hagar? :confused: Om det generellt varit 16 grader och sol, som jag skrev, så är det sällan extremt lerigt i normal leriga hagar. och återigen - då får man väl förbanne mig se till att anpassa typen av täcken som sagt, istället för att koka hästen i ångkok pga den anledningen att ha hästen täckad som man bestämt, dvs att det är lera som är orsaken och inte att bibehålla värmen på hästen vilket annars är definitionen av anledningen att använda täcke.

fast numera har ju folk gått ifrån även den regeln, dvs att täckning används för att hjälpa hästen att behålla sin egen värme. Numera används ju täckning för att värma hästen YTTERLIGARE. :eek:

Senast ändrad:

...för att det fortfarande finns dagar som är rätt blåsiga. I vår hage är det rätt öppet, både i och runtom. Har hästen plus detta order av kiropraktor att inte stå i drag så blir det regntäcke på dessa dagar.

*KL* delvis...

Du har en god poäng i mycket av vad du säger även om jag för min del ftf har täcke på några av mina och kommer så fortsätta ha ett tag till!

Sen tycker jag det blir för mycket svart-vitt tänk ibland och så nu i denna tråd det handlar ju inte för alla om att ha täcket på "för evigt" utan huruvida man tar av förra, denna eller nästa vecka typ (eller om ett par veckor) Värmen kommer ju olika i olika delar av landet och de flesta försöker väl efter bästa förmåga och förutsättningar ta hand om sin häst!!

Jag tycker egentligen inte att det värsta är att folk har täcke på sina hästar när det är "varmt" för det är godtyckligt med vad som är varmt - Det är värre med folk som har täcke på hästen oavsett årstid och som inte kan svara på frågan VARFÖR de har täcke på hästen??!!

Senast ändrad:

KL
Nu verkar problemet vara löst- i mellansverige iallafall.
Det har nu varit 7-8 grader om nätterna:banana:

Nakna hästar 24-7

KL
Nu verkar problemet vara löst- i mellansverige iallafall.
Det har nu varit 7-8 grader om nätterna:banana:

Nakna hästar 24-7

Japp, äntligen :bump:

Får väl erkänna en bekvämlighet åt motsatt håll, visst är det skönt när man slipper krångla med alla täcken vid in- och utsläpp :)

Varför skriver man sånna här trådar?? Som det finns typ 15000 st av. Det är samma visa varje år. Folk som har sina hästar täckade hävdar sin rätt och de som inte har sina hästar täckade tycker att det är djurplågeri. Hört talas om sköt er själva och skit i andra??!!

/Penny_Lane som gör vad som är bäst för den aktuella hästen oavsett vad förståsigpåare tycker.

Varför skriver man sånna här trådar?? Som det finns typ 15000 st av. Det är samma visa varje år. Folk som har sina hästar täckade hävdar sin rätt och de som inte har sina hästar täckade tycker att det är djurplågeri. Hört talas om sköt er själva och skit i andra??!!

/Penny_Lane som gör vad som är bäst för den aktuella hästen oavsett vad förståsigpåare tycker.

varför svarar du i såna trådar. jag förstår inte varför man behöver bli irriterad, det är väl bara att hålla sig utanför tråden om du stör dig. Eftersom debatten är så frekvent så är den uppenbarligen intressant för väldigt många eller hur. Att du har koll och anser att du har det innebär väl inte att alla har det eller hur? det gäller väl rent allmänt, vilket ämne man än plockar : )

Jag tycker att det är varje djurägares skyldighet att sätta sig in i hur djuret man har fungerar i sitt fria tillstånd. Oavsett djurslag. Att slänga på en frisk häst täcke istället för att ge fri tillgång på mat så att hästen kan hålla värmen själv är i mitt tycke fullständigt vansinne. Och när anledningen är att man inte orkar/hinner rykta sin häst är det minst lika vansinnigt. Hästar har ett alldeles utmärkt system för att hålla värmen om man bara låter de ha de rätta förutsättningarna för det. Det är inte bara en rättighet att ha djur. Det innebär också skyldigheter. Att så många hästar som har täcken skulle vara särskilt känsliga eller sjuka tror jag inte det minsta på. När jag åker till stan ca två mil härifrån ser jag 10 hästar. Av dem är sju täckade varje gång jag åker förbi. Oavsett väder.
Några skriver här om att det är några minusgrader på morgnarna. Jag läste om en studie som visar att hästarna inte behöver öka fodermängden förrän graderna sjunker till runt minus tjugo för att kunna hålla värmen. Fram för fri tillgång på grovfoder och täckeslösa hästar. (Såvida de inte är sjuka på något sätt förstås)

I stall där några kompisar har sina hästar är det också problem med skav från täckena. Så då måste de ha någon slags hood eller vad de kallas under täcket för att motverka skavet. Men om man tänker efter lite så skapar detta obehag av att täcket ligger och trycker emot någonstans spänningar i kroppen. Det behövs inte något större tryck för att musklerna ska reagera med spänning. Hur bra är det på en skala:mad:

Annika

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama