Varför har man täcke när det är 16+

Sv: Varför har man täcke när det är 16+

var o här ser man hästar som går med täcke i gassande solsken.. Varför har man täcke på när det är sååå varmt? Bekvämlighet?

Jag såg en shettis med täcke i går :eek: strålande sol o supervarmt!
Djurplågeri ju .

Våra hästar går nakna ute nu dygnet runt .

Jag önskar man kunde "skylla" på bekvämlighet men uppe hos oss skiljer det mycket på graderna från morgon utsläppet till på dan när solen skiner. Hästen kommer ut strax efter kl 6 på morgonen å då kan det vara ganska många minusgrader. På dan sedan kan det var hur varmt som helst men då befinner man sig på jobbet å har ingen möjlighet att fara å täcka av.
Täcket av visst, om det finns möjlighet till det.

Då är det väl bättre att hästarna fryser en liten stund på morgonen o är lagom varma resten av dagen .
Överhettning är farligare än att dom fryser lite en stund på morgonen.

Nu har min fleecetäcke på nätterna. Och släpper ut honom med bucas turnout rain täcke..Går ut 05.00 på morgonen.Plockar av honom täcket vid 10.00 och han går sedan naken fram tills inläpp 20.30

* KL*

Ni som gnäller över hästar ni ser med täcke. vet ni VARFÖR de har täcke eller klagar ni bara utan att veta anledningen?

Tycker man ser såna trådar överallt men ingen vet egemntligen varför hästen står täckad.

Ta reda på fakta innan man blir upprörd kanske? Vem vet,hästen kanske är jättefrusen? Dammallergiker? eller dyl.

Min häst har gått nu med ett fleece fodrat regntäcke under våren här nu då snön äntligen försvann, men nu står han med ett ofodrat regntäcke dels för han har spatt och ska hållas varm om korset (Risk för regndagar) Annars går han nakenfis =) Trots att han är skimmel och vill rulla. + att blötleran torkat bort i hagen, det är ju tur ^^

* KL*

Ni som gnäller över hästar ni ser med täcke. vet ni VARFÖR de har täcke eller klagar ni bara utan att veta anledningen?

Tycker man ser såna trådar överallt men ingen vet egemntligen varför hästen står täckad.

Ta reda på fakta innan man blir upprörd kanske? Vem vet,hästen kanske är jättefrusen? Dammallergiker? eller dyl.

Läs det Mackan skrivit om täckesanvändning...sen kan du läsa de forskningsresultat som finns skrivet lite var stans. SLU är en bra plats att studera det, liksom hästens komfortzon vad det gäller temperatur. + att jag tillägger, är hästen frusen föreligger det troligtvis ett kroppsligt problem som man bör ta reda på och göra nåt åt.:cool:

Läs det Mackan skrivit om täckesanvändning...sen kan du läsa de forskningsresultat som finns skrivet lite var stans. SLU är en bra plats att studera det, liksom hästens komfortzon vad det gäller temperatur. + att jag tillägger, är hästen frusen föreligger det troligtvis ett kroppsligt problem som man bör ta reda på och göra nåt åt.:cool:

Absolut,MEN som min häst som inte tål damm,är det bättre att ta bort henne än att ha täcke på henne,dessutom har hon konstaterat av vet att hon inte ¨tål mygg/flug bett och får feber och bölder av dem,skall jag behöva skämmas som gör det bästa för min häst pga att några snorungar som uppenbarligen drar egna slutsatser tycker att jag är djurplågare???

Jag tycker att man bör ta reda på fakta innan man som i andra trådar håller på att börja gråta för hästarna man sers skull.

Jag har täcke bara om det regnar ute om det är 16+. Vid regn och 16+ så blir dom jätte kalla om ryggen och tappar vikt. ( en klippt och den andra ett känsligt fullblod)
nu går dom nakenfisar när solen har varit framme,Det är så härligt att se dom rulla sig dom bara njuter
Slippa sätta på täcken ett tag hoppas det håller sig ett tag detta väder:banana:
För snart åker väl flugtäcke på:(.

Det beror väl lite på om hästen är klippt eller inte, mitt fullblod får inte mer än ca 1 cm vinterpäls och skulle frysa nog frysa ihjäl efter en hel vinter,höst och vår utan täcke.
Frysa ihjäl menar jag att tappa vikt så det inte skulle finnas nån häst kvar under skinnet. (även med fri tillgång av hö) äter ca 13-16 kg om dan så mycket han orkar.

Har hästen gått utan täcke hela hösten och man vet att pälsen blir lång typ som mina shettisar så får dom jätte gärna gå utan täcke oavsett hur kallt det är.
Allt beror ju på vad man har för häst och vad man har för krav när man rider, blir hästen svettig varje ridpass så är det inte så schysst att inte ha den klippt. Tråkigt att få en häst som aldrig torkar från sitt svett och blir sjuk.

Det är inte längden på pälsen som är viktig utan tjockleken o kvaliten, så fullblodet ditt kanske skulle fixa livet helt utan täcken. Vem vet?

Många gånger är ju täcket för vår egen bekvämlighets skull och tro inget annat än att jag inser att det ska vara smidigt. Vissa hästar är och förblir fryslortar o måste ha täcken men tror det är 1 av 50.

Iofs, för att kunna hålla värmen är ju fritillgång på hö/halm att föredra, stor hage så de kan röra på sig, vindskydd osv,,,så lever ju inte alla hästar utan har en mindre hage utan träd ens så klart att täcket är snällt att ha?

men jag bor oxo i dalarna, som en av er sa,,,det är kallt på morron men solen kommer snabbt och jösses det blir varmt fort. Tror de flesta hästar klarar av en kall morron rätt bra. Det hade väl blivit tom 20 grader varmt en dag...

Sol på er iaf, hur nu än ni gör.

Absolut,MEN som min häst som inte tål damm,är det bättre att ta bort henne än att ha täcke på henne,dessutom har hon konstaterat av vet att hon inte ¨tål mygg/flug bett och får feber och bölder av dem,skall jag behöva skämmas som gör det bästa för min häst pga att några snorungar som uppenbarligen drar egna slutsatser tycker att jag är djurplågare???

Jag tycker att man bör ta reda på fakta innan man som i andra trådar håller på att börja gråta för hästarna man sers skull.

Jag tycker du har läst tråden oerhört slarvigt.
Knappast handlar den om att ha ett flug eller exemtäcke på i plusgrader. den handlar om dubbla eller tjocka vintertäcken. Där behöver jag inte dra ngra vidare kompicerade slutsatser ang. varför hästen har det, för det finns ingen bra anledning.
ang. snorungar så är jag 36 år och har en del koll på hur hästen reglerar sin temperatur, dessutom använder jag täcken själv, så tänk och läs innan du skriver.

Det beror väl lite på om hästen är klippt eller inte, mitt fullblod får inte mer än ca 1 cm vinterpäls och skulle frysa nog frysa ihjäl efter en hel vinter,höst och vår utan täcke.
Frysa ihjäl menar jag att tappa vikt så det inte skulle finnas nån häst kvar under skinnet. (även med fri tillgång av hö) äter ca 13-16 kg om dan så mycket han orkar.

det beror inte på längden på pälsen som redan påpekat.
jag har ett fullblod med mkt kort, men tät, vinterpäls. Fryser mindre än vissa av halvbloden i stallet.

Är det så som du beskriver finns det särskilda täcken som är anpassade för det. Läs Alexandras inlägg...

Tillägger hur jag gör (igen) med hästar som har olika kvalitet på pälsen:
I temperaturspannet +5 ner till -5 med hård blåst och hällregn/snöblask är det regntäcke på, lättfodrat. Efter hård träning och det är kallare än -10 grader åker ett lättare täcke på EFTER att jag torkat hästen. Klipper inte någon av dom. Annars är det helt otäckat oavsett väder. I Hälsingland var det inte ovanligt med temperaturer nere kring -35/40 och ingen av hästarna frös. Den fryskruka jag fick hem senare visade sig ha mag och tarmproblem och när det korrigerats med anpassad foderstat slutade han frysa.

Senast ändrad:

min häst har täcke på sig.. MEN det är ett flugtäcke, så det värmer inte alls. Han har det för att han annars blir jätte irriterad och gåår inte att hålla på emd. MEn annars går han naken., om det inte ösregnar/snöar. Och är dom ute under natten får han på sig ett tcäke, eftersom han är gammal vill jag inte att han blir kall o stel över kors o rygg. MEn annars tycker jag det bara är skummt att hästarna har täcke på sig i värmen.

Om du läser klagas det ganska friskt även på de som bara har ett tunnare täcke på hästen för att de tror att ägaren inte orkar borsta dem osv.

Jaså, det är inte vad jag har fått intryck av vid en snabb scanning ser jag 4 inlägg av 55 som säger att det är av bekvämlighet annars tycker jag nog att diskussionen är högst sansad över huvud taget. Konstigt att vissa blir så störda av att debatten är på tapeten.

Om du läser klagas det ganska friskt även på de som bara har ett tunnare täcke på hästen för att de tror att ägaren inte orkar borsta dem osv.

Men i många fall är det av bekvämlighet! Finns undantag såklart. Men högpälsade o oklippta hästar med täcken en solig dag utan blåst så funderar man.

O jag vet att det är pga bekvämlighet (inte alltid). Hagarna är ofta grymt leriga på vårsidan.

Det är sorgligt när det är fallet!

Igår passerade jag ett stall på väg till "mitt" stall. Hästarna där går i hagar utan skugga och med gassande sol, det var säkert 20 + då jag gick i kortärmat och jag är väldigt frusen av mig. Hur som helst så har flera hästar dubbla täcken där! Helt otroligt - hur tänker man som människa egentligen när man gör så mot sin häst. :confused:
Det var lika varmt dagen innan och idag och ändå går de så.

Någon i det stallet har nog läst tråden. :D Igår och idag gick de helt nakna och njöt.

Men i många fall är det av bekvämlighet! Finns undantag såklart. Men högpälsade o oklippta hästar med täcken en solig dag utan blåst så funderar man.

O jag vet att det är pga bekvämlighet (inte alltid). Hagarna är ofta grymt leriga på vårsidan.

Det är sorgligt när det är fallet!

Fast även om det är av bekvämlighet så måste det ju vara okunskap parat med bekvämligheten, när det gäller för tjocka täcken. Insåg man vad man gör mot hästarna och att de faktiskt mår dåligt och blir överhettade, så borde man ju faktiskt inte göra så även om man är bekväm, eller? :confused: Inte f-n låser ngn som insett vad det innebär, in sin hund i en bil på en solgassande parkering, om de vet vad som sker, nämligen att temperaturen kan stiga till kok-grader på kort tid. sånt sker ju bara av okunskap, inte ren och skär bekvämlighet, eller hur? :(

det som fascinerar och förundrar mig, om vi nu pratar om okunskap är dock att skräcken för att hästen ska vara kall, blivit så överväldigande stor de sista 10-15 åren i hästsverige, att allt annat liksom blir sekundärt, inklusive att hästen skulle vara för tok för varm - det finns inte ens på kartan, vilket är otroligt. Anledningen att djurskyddet nu gått in och skapat en paragraf om övertäckning säger väl graden av det hela, eller hur? dvs då har det gått LÅNGT åt helskotta när en sån paragraf om TÄCKNING kommer till! Helt sjukt.

Jag tror inte en häst kokar med ett tunnt täcke o 16+...

Men självklart är det okunskap! Och välmening att klä sitt djur så det inte fryser. Vet att sådant förekommer oxå. Försökte ta en sådan diskution då 2 hästar stog inne i ett varmstall med tjocka vintertäcken. De svettades nå våldsamt! Men det va i all välmening.. Men blir så fel!

Nu har de bytt ägare.

Men Många av dom jag i grunden tänkte på som jag känner är kunnigt hästfolk! Som inte vill ha leriga hästar. Vissa har även halstäcket så här års. O jag talar inte om flug eller soltäcke!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama