Varför har man täcke när det är 16+

Sv: Varför har man täcke när det är 16+

Igår passerade jag ett stall på väg till "mitt" stall. Hästarna där går i hagar utan skugga och med gassande sol, det var säkert 20 + då jag gick i kortärmat och jag är väldigt frusen av mig. Hur som helst så har flera hästar dubbla täcken där! Helt otroligt - hur tänker man som människa egentligen när man gör så mot sin häst. :confused:
Det var lika varmt dagen innan och idag och ändå går de så.

Ja, det är ledsamt :cry:

Mina tre hästar, ej klippta, åker ut klockan fem på morgonen. Då är det fortfarande minusgrader men de behöver inga täcken nu. De första 3-4 timmarna har de hö att äta och sen kommer solen och värmen - ingen risk att de fryser.

Immer

Jag kan meddela dig att här runt Kalmar är det runt en minus om nätterna.

Anym - som har ett tunt regntäcke på för att hon inte kan åka 6 mil om dagen för att ta av/på täcke. Hästen är FROM inatt naken. En häst som har varit sjuk, därav täcke. Annars har jag aldrig tidigare haft en häst som ens haft täcke på vintrarna.

Jag önskar man kunde "skylla" på bekvämlighet men uppe hos oss skiljer det mycket på graderna från morgon utsläppet till på dan när solen skiner. Hästen kommer ut strax efter kl 6 på morgonen å då kan det vara ganska många minusgrader. På dan sedan kan det var hur varmt som helst men då befinner man sig på jobbet å har ingen möjlighet att fara å täcka av.
Täcket av visst, om det finns möjlighet till det.

var o här ser man hästar som går med täcke i gassande solsken.. Varför har man täcke på när det är sååå varmt? Bekvämlighet?

Säger det samma, tycker faktiskt synd om de hästar jag ser som går med täcke nu när det är 20* om inte mer.

Mina är nu utedygnet runt, ej lösdrift. Det har gått under nollan på nätterna men dom verkar verkligen super nöjda med att få vara ute ändå. dom får massa hö på kvällen sen på mogonen igen så dom klarar allt att hålla värmen dom är inte rakade men 2st var täckade i vintras. börjar det att regna så väljer jag att stalla in på natt igen om inte natt graderna stiger såklart.

Senast ändrad:

Jag åker förbi ett stall på väg hem till min gård och där står det också hästar med dubbla täcken.. och det var inga nätta vindtäcken, utan det var tjocka täcken båda två. Hästarna stod ju bara och flämtade.. stackarna:(

Jag kan också bara svara för mig själv.
Hästen går ute från tidigt till sent, och det är minusgrader samt ofta blåsigt om morgnarna och kvällarna här. Det är inte alla dagar jag eller någon annan har möjlighet att åka upp och ta av täcke när solen börjar krypa fram, och då kan det tyvärr bli så att hon får gå soliga dagar med täcke på.

Det åker av när väder och tid tillåter, men sådant går inte alltid ihop när man har långt till stallet.

Mina har gått med täcke på sig tills för en vecka sedan ungefär.

Även om solen lyser och det är varmt så får man inte glömma att vinden är kall. Kyla i sig klarar hästar galant men kalla vindar kan ställa till med både det ena och andra.

Min häst har nyss blivit frisk från förkylning och han är helklippt.

Han har ett tunnt fleecetäcke inne och sen över det har han ett ofodrat regntäcke när han går ut.

Det är inte +16 på morgonen när han kommer ut.
Han går i hagen till 15.00 på dagen så det är inte så länge han står i solen.
Han har ganska så mycket skugga i sin hage.
Han är lite frusen av sig och har känslig rygg.
Jag har inte möjlighet att vara i stallet och klä av och på täcken beroende på vädret.

Om vädret håller i sig och fortsätter vara varmt så kommer jag ta av innetäcket. Men eftersom han precis blivit frisk så väntar jag ett lite tag till

Jag täcker en av mina nu, med ett flugtäcke men är osäker på om det syns att det är ett flugtäcke. och det är för att han inte ska bli lerig eftersom han hostar en hel del vid rykt annars. Den andra är inte lika dammkänslig så han är nakenfis - och det tycker jag är bekvämare.

Jag har hört många varianter men de flesta har varit att de int vill borsta leriga hästar.
Själv tycker jag att om man int vill/orkar/hinner borta en lerig häst så kanske man borde överväga att int ha häst. Borde man int ge dem ett riktigt hästliv någongång om året åtminstone? Täcke ingår int då.

Hur som helst.
Själv så har jag täcke på mitt fullblod vid minusgrader samt vid kyla (kall blåst/kallt regn) men är det fint väder så får han vara utan, vilket desstuom märks tydligt att han älskar!
Tar mig gärna tid att borsta bort ett lertäcke bara han är nöjd och lycklig. Är det "omöjligt" att lägga på en sadel så longerar jag, jobbar med markarbete (vid hand) eller går en promenad.

Pållarna går med ofodrade regntäcken fram till 12-13 på dagarna. Är det regn så blir det fleecefodrade regntäcken. Dom har både känsliga ryggar.

Den där debatten om täcke är inte riktigt hästliv och hinner man inte göra si eller så bör man inte ha häst alls börjar bli utjatad enligt mej det handlar inte om att aldrig nånsin ta av täcket det handlar om huruvida man gör det "förra veckan" eller "om ett par veckor" nu i mellanperioden "varför man har täcke när det är 16+"

Du gör säkert också saker med dina hästar som andra inte skulle drömma om att göra ;)!!

Ursäkta om jag tog i mer än nödvändigt det är mer generellt riktat än mot bara dej personligen egentligen...

Det är lugnt, jag tar int illa upp. Alla får ju ha sina åsikter.
Såg det dessutom int som något "påhopp"

Min häst har gått utan täcke i en vecka nu, men idag såg jag att de släppt ut med täcke - varför vet jag inte. Jag hann tyvärr inte köra upp till stallet innan jag körde till jobbet, så han får gå med täcke idag. Jag tror inte att han mår illa av det. Jag tycker att när det är så här fint så behövs inget täcke, men det kan ibland vara svårt att avgöra hur vädret skall bli och det har varit kallt här på morgnarna senaste veckan.

Jag har heller inte tid att köra upp till stallet innan jobbet (om jag inte planerar det innan) så sätter de på täcke vid utsläpp så får han ha det under dagen.

Jag får väl skriva en lapp att han bara skall ha täcke om det regnar vid utsläpp, men då kan det vara så att han får gå utan täcke i regn nästan hela dagen eftersom jag inte har möjlighet att köra till stallet under dagen. Vet inte vad som är bäst eller sämst - täcke när det är varmt eller gå ute några timmar i regn utan täcke. Evigt dilemma så här på våren när temperaturen skiftar från -3 till +15 under dagen.

KL
ETT alternativ kan vara att inte släppa ut hästarna så tidigt- om man inte har sol förrän vid 9-10-tiden.

alla HAR INTE möjlighet att ta av dem så fort solen tittar fram
här har vi dessutom pålandsvind som kyler ganska bra.

mina går ut i pyjamas vid 7.30 o tar sedan av dem när solen når dem.

ETT alternativ kan vara att inte släppa ut hästarna så tidigt- om man inte har sol förrän vid 9-10-tiden.

Jo, visst är det ett alternativ. Men alla har heller inte möjlighet att ta ledigt en halvtimme-fyrtio minuter från jobbet vid 9-10 för att åka en mil enkel resa för att släppa ut hästarna när solen värmer och sen helst duscha innan man åker tillbaka till jobbet.

Senast ändrad:

Ja, det är ledsamt :cry:

Mina tre hästar, ej klippta, åker ut klockan fem på morgonen. Då är det fortfarande minusgrader men de behöver inga täcken nu. De första 3-4 timmarna har de hö att äta och sen kommer solen och värmen - ingen risk att de fryser.

Immer

Precis. Hästen har ett mkt bredare komfortzon än människor dvs skillnaden mellan 5 grader hit eller dit är marginell för den, jämfört med oss.

KL
jag förstår inte varför man är så mkt mer paniskt rädd för att hästen skall bli det minsta lilla kall i 2 timmar innan solen blir megavarm, att man hellre täckar så att den resten av dagen hellre står och är överhettad, än att den gud förbjude blir lite sval precis i soluppgången. Det är helt absurt. Alla skyller på mega känsliga hästar och känsliga ryggar hit och dit. Jag köper det inte. Läs på om hur hästar fungerar!

(och ja - jag täckar min häst om nu ngn tror att jag är ngn anti täckar nisse, för det är jag inte, men jag skulle aldrig dröma om att täcka i plus 20 grader sol, för att det möjligen är 2 grader plus när jag släpper ut på morgonen i en timma innan solen gassar på mer och mer. Min häst har inte frusit en enda dag i sitt liv av den anledningen. Och inte heller har han ngnsin behövt bli överhettad som alla starkas hästjäklar i hagarna överallt omkring den här tiden på året. Jag förstår inte hur man kan utsätta sitt djur för detta. Det är samma som att lämna sin hund i en bil på en solgassande parkeringsplats. = Regelrätt djurplågeri.

Senast ändrad:

Ren lathet, tror jag! Stackars djur!(menar då tjocka täcken)
Våra går utan täcke vid minus när det inte snöar, men de går med täcke när de regnar snöblandat regn. . ^^

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023