Varför har man täcke när det är 16+

Sv: Varför har man täcke när det är 16+

Men i många fall är det av bekvämlighet! Finns undantag såklart. Men högpälsade o oklippta hästar med täcken en solig dag utan blåst så funderar man.

Å andra sidan kanske man hinner borsta en superlerig häst innan ridning men ponera att man har tre st som kanske behöver borstas närmre en timme var om dagen för att få bort all lera.

Då är det väl ganska smidigt att låta hästen ha ett tunt täcke på sig istället för att bara hinna rida en häst per dag om veckorna (om personen jobbar heltid tex) Nu menar jag typ regntäcke inte dubbla vintertäcken.

Det kallar jag snarare praktiskt än bekvämligt. Dessutom funderar jag på hur bra både hästens och människans luftrör mår efter timmar av borstning tex innomhus. Även om man borstat klart flyger ju dammet runt. (alla kan ju inte borsta ute)

Jag hade täcke året runt på min häst dels för dammet (både jag & hästen är dammallergisker,mest hon och dels för att hon inte tålde inskekterna.

Det finns hästar som måste ha täcke pga att de redan vid de första soldagarna börjar känna av sina solexemsproblem &när det är mulet & inte 16+ på morgonen är det förmodligen säkrare att sätta på rengtäcket (som de kanske gått med hela vintern/"våren") ist för solexemtäcket kan jag tänka!

Visst är det så.. Jag trodde i min enfald att min kuse skulle få gå naken ett bra tag till på dagarna men icke. Nu har han börjat klia sig i manen och svansen. :( Så det är bara att sätta på honom flugtäcke och luva.

Å andra sidan kanske man hinner borsta en superlerig häst innan ridning men ponera att man har tre st som kanske behöver borstas närmre en timme var om dagen för att få bort all lera.

Då är det väl ganska smidigt att låta hästen ha ett tunt täcke på sig istället för att bara hinna rida en häst per dag om veckorna (om personen jobbar heltid tex) Nu menar jag typ regntäcke inte dubbla vintertäcken.

Det kallar jag snarare praktiskt än bekvämligt. Dessutom funderar jag på hur bra både hästens och människans luftrör mår efter timmar av borstning tex innomhus. Även om man borstat klart flyger ju dammet runt. (alla kan ju inte borsta ute)

Jag hade täcke året runt på min häst dels för dammet (både jag & hästen är dammallergisker,mest hon och dels för att hon inte tålde inskekterna.

Men solexem är en sjukdom - det är väl en sak att lägga på täcke då, och isåfall ett täcke som är TILL för just den åkomman.

ang. resten av ditt resonemang så visst håller jag med dig i praktiken, om man har extrem tidsbrist osv osv. Men inte är det skäl nog att medvetet låta hästen stå och koka, om det är det det är frågan om? ett ofodrat regntäcke i + 16 grader blir som ett galon regnställ på sig ungefär.

... ponera att man har tre st som kanske behöver borstas närmre en timme var om dagen för att få bort all lera.

Då är det väl ganska smidigt att låta hästen ha ett tunt täcke på sig istället för att bara hinna rida en häst per dag om veckorna (om personen jobbar heltid tex) ....

Att inte ha fler hästar än man hinner med att sköta är en annan lösning på problemet! :mad:

.....hur bra både hästens och människans luftrör mår efter timmar av borstning tex innomhus. Även om man borstat klart flyger ju dammet runt. (alla kan ju inte borsta ute)

Min erfarenhet är att täcken verkligen ökar damm-mängden i stallarna. När jag blir tvungen att sätta på täcken på andras hästar gör jag det först när jag kommit utanför stalldören med hästen.

Varför kan inte alla borsta ute?:confused: :confused:

Min går med ett ofodrat regntäcke på nätterna. Vid 7 på morgonen tas det av och han går naken till kl 10 på kvällen :)

*KL*

Jag tycker det verkar som om antalet fall av solexem har ökat de senaste åren, eller? Förr hörde man bara talas om att islänningar hade problem, men nu verkar det gå hästar av alla raser i var och varannan hage med solexem. Kan det månne vara ett resultat av övertäckning där hudens normala funktion förstörs? Bara en fundering....

* KL*

Ni som gnäller över hästar ni ser med täcke. vet ni VARFÖR de har täcke eller klagar ni bara utan att veta anledningen?

Tycker man ser såna trådar överallt men ingen vet egemntligen varför hästen står täckad.

Ta reda på fakta innan man blir upprörd kanske? Vem vet,hästen kanske är jättefrusen? Dammallergiker? eller dyl.

Min erfarenhet är att det oftast är halvblod i stora ridstall som står täckade!
Alla dessa kan inte vara dammallergiker!;)
(Ursäkta om jag generaliserar men det är nästan uteslutande stora ridhästar i större stall som har dessa täcken på sig. I mitt stall kom det ett halvblod just från ett sådant stall och ägarinnan har verkl anammat det här med täcke! Hennes valack -som f.ö inte får gå i hage heller- står inomhus med termotäcke med hals!! Han är så känslig är svaret..)

Jag har i många år funderat på varför de står där i sina hagar, i gassande sol, med lite tjockare täcken på sig!!
En gissning kan vara att om jag tex. kommer med min häst till ett sådant stall där "alla andra" har täcken på sin häst så vågar jag inte gå emot utan följer stall-seden.
På så sätt förs den hela tiden vidare utan att någon egentligen ifrågasätter varför en häst måste ha ett termotäcke vid 18+ grader..

Senast ändrad:

Var kanske kallt på morgonen när ägarna åkte hemmifrån?

Det är skitsvårt att bedömma väder dagen innan man skall åka till jobbet.
SMHI är ju tyvärr inte 100% tillförlitliga

Jag är glad att jag är hemma & sjukskriven nu. Mina har gått helt otäckade dygnet runt i över 1½ vecka tack vare jag inte släpper ut dom förrän vid 8, i vanliga fall åker dom ut halv 5 på morgonen. Och då måste dom ha täcke på sig, annars fryser dom innan solen kommer fram. Kallblodet blir dålig omedelbart.
Minishettisen klarar en mindre istid utan problem.

Jag har själv 5 mil enkel resa till jobbet & inga möjligheter att åka hem mitt på dagen för att dra täckena.

I vnaliga fall åker inte täckena förrän i Maj, iår har dom kunnat vara "nakna" betydligt mer än vanligt.

Senast ändrad:

Min häst har aldrig kokat,visst varit lite svettig om hon sprungit mycket i hagen men aldrig kokat.

Där håller jag absolut med mig, jag förstår mig inte på varför man skall täcka mer än vad som är nödvändigt.

Sedan tror jag absolut täckeshysterin "smittar"
När jag stod inackorderad i ett stall var det min häst som var täckad och lindad efter att ha gått hårt inte annars. (reds ganska hårt 6 dagar i veckan och är en liuten tanig fullblodskorsning som fryser för allt och har svårt att lägga på sig)

Stallchefen en dressyryttare med täcken,lindor,skydd inne och jag vet inte allt,då snackar vi inte regntäcke om sommaren utan fleecetäcke och regntäcke om sommaren, tre tjocka thermotäcken om vintern osv.

Resten var en nordsvensk som aldrig reds och några ponnyer vars ägare kanske red i skogen 3 dagar i veckan.

Efter ett halvår vart resten av hästarna rejält täckta hela tiden samt lindade under natten. Så från att utsläppet tagit 20 minuter (linda av 6 lindor,byta täcke på halvblodet,slänga på regntäcket på min) så tog det snarare 40 min att göra allt det där på hästar som iaf enligt mig aldrig varit i behov av varken täcken eller lindor,så visst smittar det.

Rent krasst förstår jag mig inte på att lägga på täcken och lindor utan anledning,men småtjejerna såg ju upp till stallchefen såklart.

Fast jag ser ingen aledning till att sälja en häst som ju oftast är en älskad famlijemedlem för att man inte har tid med 3 timmars extra ryktning när det behövs de månader då det är riktigt lerigt ute.

Absolut dammar täcken också men jag tycker dammet lägger sig snabbare när man bara slänger av täcket än när man stött och borstat upp allt damm från hästarna, står det 25 hästar i ett stall som borstas dagligen på olika tider blir det ju kontant dammigt inne.

Nej alla stall har inte uppbindingsmöjligheter ute (eller tillräckligt många),och alla hästar är inte så snälla att de står lösa eller är schyssta och står still om man bara håller dem i grimskaft.

Nej alla stall har inte uppbindingsmöjligheter ute (eller tillräckligt många),och alla hästar är inte så snälla att de står lösa eller är schyssta och står still om man bara håller dem i grimskaft.

Att få en häst att stå still är grundkurs.
Kan inte hästen stå still utan att vara bunden tycker jag man ska träna det innan man börjar rida.
Och om man inte kan få hästen att ens stå still när man befinner sig på marken så lär man inte ha mycket kontroll på den när man befinner sig uppepå den heller.:confused:

Att få en häst att stå still är grundkurs.
Kan inte hästen stå still utan att vara bunden tycker jag man ska träna det innan man börjar rida.
Och om man inte kan få hästen att ens stå still när man befinner sig på marken så lär man inte ha mycket kontroll på den när man befinner sig uppepå den heller.:confused:

Det håller jag med om,men tyvärr är inte alla som vi,eller har tid ork lust eller kunskap eller ens tycker att det är viktigt att hästen står still när den borstas.

Jag tycker att var och en för göra som den vill med sin/sina hästar. Min häst står med täcke och lindor på natten året runt. Flugtäcke eller tunt sommartäcke när det är som varmast.

De dagar jag vet att jag har kort om tid när jag ska rida får min häst gå med ofodrat regntäcke ute. Om jag har gått om tid får ha gå naken dagar när det är varmt.

Men allt beror ju på i vilken situation man är. Jag jobbar heltid i stallet där min häst står, så för mig är det ju inga problem att springa ut och sätta på eller ta av täcken om det behövs. Det är ju svårare för folk som jobbar "borta" hela dagen och måste göra sitt val på morgonen.

min är klippt i oktober å får nästan ingen päls men har gått utan täcke i nästan en månad...inga problem alls!

Jag tycker att var och en för göra som den vill med sin/sina hästar. Min häst står med täcke och lindor på natten året runt. Flugtäcke eller tunt sommartäcke när det är som varmast.

De dagar jag vet att jag har kort om tid när jag ska rida får min häst gå med ofodrat regntäcke ute. Om jag har gått om tid får ha gå naken dagar när det är varmt.

Men allt beror ju på i vilken situation man är. Jag jobbar heltid i stallet där min häst står, så för mig är det ju inga problem att springa ut och sätta på eller ta av täcken om det behövs. Det är ju svårare för folk som jobbar "borta" hela dagen och måste göra sitt val på morgonen.

Fast den inställningen är så himla bekväma vägen ut tycker jag.
gäller det alltså vid all hantering, inklusive djurplågeri tycker du?

jodå - sanningen ärju faktiskt att hästägare gör precis det - dvs man gör som man vill med sin häst. Det är där det är hemskt ibland, när okunskap eller missriktad välvilja orsakar lidande för hästen.

därför är det bra med diskussioner och debatter där man kan lära sig saker man inte visste tidigare : )

ang. att måsta välja på morgonen så undrar jag fortfarande: varför är det mer ok att övertäcka hästen för att man är så paniskt rädd för svala temperaturer ett par morgontimmar, att man hellre låter hästen stå överhettad resten av dagen, dvs merparten av dagen?
Jo, därför att man inte inser att hästen lider av att vara överhettad, utan allt man bryr sig om är sin egen panik att man tror den ska frysa.

Måste hålla med mackan där, värför inte låta hästen frysa då på morgonen i några timmar i stället för att låta den svettas hela dagen. Om en häst blivit behandlad så från början står den nog inte och "fryser" på morgonen. Sen tror jag nog att fastän det står att hur bra regntäcket andas osv så andas det nog inte så bra en varm sommardag trots allt när det är fullt sosken ute, för de är inte gjorda till att användas i solsken.Ganska enkel matematik... Sen tycker jag personligen att det är ganska skenheligt att kalla lathet för "att i praktiken"... Att nått är praktiskt betyder inte alltid att det ska bli lättare för DIG. Undrar hur praktiskt det är för stallsägaren att stå och täcka flere hästar varige morgon i onödan.
Och nej jag är inte emot täcken, jag kan täcka mina isisar utan problem, men då ska det behövas, verkligen behövas...

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama