Varför har du valt att ha din häst "barfota"?

S

Sofia W

Hejsan allihopa!
Jag skulle vilja få höra era erfarenheter av att ha hästen "barfota", fördelarna med det och om det finns någon nackdel?
Verkar man hästen på något speciellt sätt? Har ni någon särskilt hovslagare?
Hur gör ni på vintern? Tänkte när det är isgata, har ni ett uppehåll i ridningen då eller hur gör ni? :) Mycket nyfiken!!
Hälsningar
Fia

Sv: Varför har du valt att ha din häst "barfota"?

Mina går barfota av olika anledningar:
  • Jag spar pengar den del av året som jag inte kör så värst mycket.
  • Jag har ingen hovslagare som vill sko shettis, utan måste ringa in sådana som jag inte brukar anlita.
  • Ponnyerna är inte så värst hovömma.
  • Skadorna på framtänderna och framknän blir inte så allvarliga om de tuffar till sig och råkar smälla till varandra. (1 hingst och 1 nykastrerad)
Jag använder alltså ingen speciell "barfotametod", det också pga olika anledningar:
  • Jag blev riktigt dåligt bemött av en som utövar metoden. (någon typ till kursledare tillochmed...):mad:
  • Jag har ponnyer med mycket fina hovar och har inte behövt leta efter någon speciell hovslagarmetod.

Nu äger inte jag hästen jag har, men även om jag hade gjort det så hade han fått gå barfota.

Och det är av den enkla anledningen: Det funkar för han. Han trivs bra med det, har bra hovar och är inte ömfotad. Då ser jag ingen anledning till varför man ska slå på skor..
Eller jo, under våren så fick jag sko han just för att kunna ha han broddad, men det var enda tillfället..

Generellt sett vill jag ha dem barfota för att det är det som känns mest naturligt. När det är snömodd osv blir det inga styltor, jag behöver inte oroa mig för att de ska fastna med skorna i saker och/eller råka rycka av sig skorna i hagen och skada sig på olika vis. De har bättre fäste på gräs, betong, asfalt och i lera än de skodda(när de är utan brodd), de skadar inte varann lika mycket om de kickar till varann lite, särskilt vintertid. Jag har inga problem med att hästen blir halt vid tappsko och jag måste jaga hovslagare för att få dem ditsatta (jag vågar INTE spika i en hästhov själv).

Nackdelen är förståss när det blir isigt ute.
Är hagen ok så ger jag lite vintervila och hoppas isen försvinner snart (bor i stockholm där vi inte har så mycket vinter), blir det längre isperiod skor jag med brodd en vända, samma om det blir så isigt i hagen att det blir en fara för dem.

Min yngsta häst verkar ha mycket problem med separationer och hovbölder, en teori är att det är så lerigt och mjukt under så lång tid på vintern att hovarna inte får den cirkulation de behöver. Fortsätter han sådär så får han skor åtminstone vintertid på framfötterna.

Jag verkar mycket själv, gått några helgkurser inom olika inriktningar samt blivit visad av både hovslagare och hovvårdare. När vi bodde i norrland var det MKT svårt att hitta en hovslagare som kunde anpassa sin verkning när det gällde barfota, vilket ledde till ömma hästar, här i stockholm verkar de flesta ha koll på att man får göra lite annorlunda om hästen ska vara barfota. Jag tar regelbundet ut hovslagare och/eller hovvårdare för att hålla koll på att hovarna sköts korrekt och att vinklarna är bra.

Min häst har gått barfota från i våras fram till ett par veckor sedan, för att stärka upp hovarna och låta fräscht horn växa fram.

Under förra sensommaren/hösten började nämligen hovarna spricka sönder och liksom flaga runt sömhålen. De gjorde så bara ett par veckor efter varje skoning, så det blev svårare och svårare att fästa skorna bra. Jag började ge extra biotin då, och det har hjälpt.

Medan det biotinstärkta hornet växt ner så har hon dock gått barfota, och det har funkat bra. Nu har skorna suttit i några veckor och hovarna är fortfarande starka och friska runt sömhålen. :)

Min vanliga hovis har korrigerat henne mellan varven, men annars har jag jämnat till själv med rasp när det behövts.

Hon funkar dock inte barfota i längden, eftersom hon inte kan ridas fullt ut och har slitit hovarna precis så mycket som går utan att hon gått på sulorna. Det känns lite vanskligt att ha det så...

Vintertid går det inte att vara oskodd här, då måste man sanda till och från hagarna och bara rida i snön i hagarna. Det blir alltför begränsat för min smak. ;)

Min är barfota just nu, hon är nyköpt och förra ägaren hade henne så. Jag är dock tveksam. Rädd att hon får ont av olika underlag och så. Är sugen på att låta slå på skor...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 540
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka