Sv: Varför har du valt att ha din häst "barfota"?
Generellt sett vill jag ha dem barfota för att det är det som känns mest naturligt. När det är snömodd osv blir det inga styltor, jag behöver inte oroa mig för att de ska fastna med skorna i saker och/eller råka rycka av sig skorna i hagen och skada sig på olika vis. De har bättre fäste på gräs, betong, asfalt och i lera än de skodda(när de är utan brodd), de skadar inte varann lika mycket om de kickar till varann lite, särskilt vintertid. Jag har inga problem med att hästen blir halt vid tappsko och jag måste jaga hovslagare för att få dem ditsatta (jag vågar INTE spika i en hästhov själv).
Nackdelen är förståss när det blir isigt ute.
Är hagen ok så ger jag lite vintervila och hoppas isen försvinner snart (bor i stockholm där vi inte har så mycket vinter), blir det längre isperiod skor jag med brodd en vända, samma om det blir så isigt i hagen att det blir en fara för dem.
Min yngsta häst verkar ha mycket problem med separationer och hovbölder, en teori är att det är så lerigt och mjukt under så lång tid på vintern att hovarna inte får den cirkulation de behöver. Fortsätter han sådär så får han skor åtminstone vintertid på framfötterna.
Jag verkar mycket själv, gått några helgkurser inom olika inriktningar samt blivit visad av både hovslagare och hovvårdare. När vi bodde i norrland var det MKT svårt att hitta en hovslagare som kunde anpassa sin verkning när det gällde barfota, vilket ledde till ömma hästar, här i stockholm verkar de flesta ha koll på att man får göra lite annorlunda om hästen ska vara barfota. Jag tar regelbundet ut hovslagare och/eller hovvårdare för att hålla koll på att hovarna sköts korrekt och att vinklarna är bra.