Varför har dom tagit bort b-finalen i ponny sm?

S

Storbrun

Någon som vet?
Det känns konstigt att kvalen är det enda som merparten får rida, speciellt när det handlar om barn och ungdomar..

Sv: Varför har dom tagit bort b-finalen i ponny sm?

Jag vet inte om det stämmer men en anledning hörde jag var att de som vann b-finalen fick mer i premier än den sistaplacerade i a-finalen och det är ju faktiskt inte riktigt rätt.

Jag för min del tycker att en final ska vara en final där de bästa har kvalat in. Varför ska det finnas en till final? Ja, det är barn och ungdomar som rider men sm är sm.

Numera rider man ju inte om premier på ponny så den anledningen finns inte längre..

Jag tänker mer att SM är stort för ponnyryttare och en del åker långt för att delta.

När jag red ponny-sm fanns det b-final och det var jättekul. SM:et gick i skåne, jag kom från norrland och hade åkt nästan 100 mil. Nog fan var det kul att rida en b-final där de "sämre" red. De handlade ju inte om premier eller annat.. man tjänar ändå aldrig (sällan) på att tävla ponny.

Att inte ha några kringklasser gynnar inte direkt bredden i ponnydressyren, men det är väll inte den dom är ute efter heller. Inte heller bredden på ponny-SM som inte kvalar in till finalen..

Jag för min del tycker att en final ska vara en final där de bästa har kvalat in. Varför ska det finnas en till final? Ja, det är barn och ungdomar som rider men sm är sm.

självklart ska en final vara en final, där de bästa rider. jag pratar om de andra som inte kvalat in. VARFÖR har man inte en b-final?

Man har två kval på sig att rida och sen en final, tycker inte att det är mer en rätt. Är det final så är det, där ska de bästa mötas. Innan har det varit så fel för om du blev 6:a i a - finalen så fick du antagligen inget alls men om du vann b-finalen så fick man både stor rosett, täcke osv, osv, osv. ( och nån gång även bild i ridsport...)

Jag antar att jag snart får känna mig nerröstad men jag förstår fortf inte hur ni tänker.

Det handlar inte om en bild i ridsport, premier (kanske det har gjort tidigare) utan att de som inte är de bästa 40 (37 i d-ponnyernas fall) inte ska känna sig värdelösa. Jag fattar att en final är en final men hur kan en B-final eller en annan kringklass för de som inte kvalat till finalen inkräktat på sm-vinnarna? jag fattar verkligen inte.

Inte trodde jag på nått sätt att jag kommit fyra i sm med min fjärdeplats i b-finalen när jag var 15. hur kan det ens vara ett argument? jag tror nog att de som vinner en ev b-final är mkt väl medvetna om vilken klass dom placerat sig i...

för att förtydliga behöver det inte vara en b-final, snarare en consolation class eller vilken kringklas som helst.

Jag tror att motiveringen bla var att SM är en elittävling och då är det bara dom bästa som ska rida finalen. SM är ingen breddtävling...

Fast även jag tycker att borttagandet av B-finalen är lite trist även om jag förstår varför den togs bort.

Jag tycker att det borde finnas fler cuper/meetings för dom som är snäppet under SM. Gripens ryttarförening tycker jag är ett ypperligt exempel som ordnar sådant (både för ponny och stor häst).

Alla tycker vi olika. jag tycker det är helt ok att där är två kval, då får man ändå rida två klasser, det blir ett meeting. Men som tidigare skrev så ska det ju inte vara någon bredd tävling utan detta är tävlingen på året där de bästa i Sverige möts.

Visst hade där kunnat vara fler klasser runt om men det är nog mer än en arrangörs fråga. Sen har jag alltid varit ganska snål med antalet klasser jag rider på tävling och oftast rider jag alltid bara en om dagen även om där finns tillfälle att rida fler..

Sen ska en SM-Final vara speciell det ska vara fokus på den hela tiden. Detta är ju min åsikt men jag kan inte tycka att det är dåligt att b-finalen är borttagen.

Jag förstår mycket väl att man inte kör 100 mil för att rida en klass (eller möjligen 2). Ett sätt att kommar från detta kunde ju vara att man kvalat till a-final redan när man kommer dit. D v s genom de olika delkvalen runt om i Sverige så möts de 20? bästa i en final punkt slut, alltå att man är färdigkvalad när man kommer. Det kunde fortfarande vara så att man red flera klasser och blev totalsegrare.

Men lyckan är att komma till sm också ju! Och att få åka dit och bara vara där liksom..

#knapplån# Ja, att vara där är en stor sak:) Men varför heter det final när den inte är avgörande? Alla tre klasser räknas samman.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ponny-SM i dressyr är full gång och nu har tre av fem klasser haft sina båda kval inför lördagens finaler.
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 103
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V