Varför händer detta nu...

Domino_s

Trådstartare
Ligger tråden fel får moderator gärna flytta på den...

Ska åka och hämta hem nya ponnyn på lördag. Nu ringde de som har henne i förmiddags och säger att hon fick kolik imorse, hon var tydligen väldigt dålig.
Den veterinär som verkar i området hade inte möjlighet att komma ut då han stod och opererade.
Fick en uppdatering igen vid ca 16.00 om att hon inte var bättre, men nu hade de fått tag i en distriktare som var påväg ut...

Så jag väntar med oro på att få en uppdatering hur det går för henne. Usch, det känns jättejobbigt att inget kunna göra, håller bara tummarna för att allt går bra och att hon klarar detta...:(

Ville väl inget särskilt med tråden, bara skriva av lite oro tror jag...

Mvh Domino_s

Sv: Varför händer detta nu...

Usch så himla tråkigt!
Tur i oturen ändå att det kom nu och inte på lördag kväll då om man nu får vara kinkig och säga så... Hoppas dock pållen blir bra, kolik är så hemskt :(

Hoppas hästen blir frisk! Skickar kramar över nätet till både dig, hästen och den som har hästen nu!

Fick inte tag i dem igår kväll, men har pratat med dem nu på morgonen vid 8.30. De hade fått i henne paraffinolja, ca 3 dl igår vid 15.00 och då hade hon slutat försöka lägga sej ner sen vid 17.00. Efter 18.00 kom veterinären, sondade i henne 4 liter vatten och ytterligare 1 liter olja. De kollade tarmen och där fanns inte mycket, så det sitter förmodligen längre "upp".

Natten hade varit hyfsat lugn, hon har skitit 1 normal hög och ätit det uppblötta hö hon fått och ber om mer mat. Men hon dricker inte... Så de fortsätter med att ge mer olja och ska försöka få i henne betforvatten.

Så det ser ju ut att gå åt rätt håll, men än är inte faran över.

Mvh Domino_s

Hoppas det går bra!

Jag är lite överraskad över att hästen får äta hö när den är dålig. Hur är tänket runt detta?

Hoppas det går bra!

Jag är lite överraskad över att hästen får äta hö när den är dålig. Hur är tänket runt detta?

Jag vet faktiskt inte riktigt, veterinären hade sagt att de skulle ge henne lite, lite hö ordentligt uppblött... Så det är alltså inga mängder hon får, utan kanske ett halvkilo åt gången....

Mvh Domino_s

Jag har faktiskt fått olika besked när det gäller kolik och förstoppning vilket är mer än förvirrande.

Har full förståelse för att man inte vill proppa i mer om hästen har en propp någonstans, men om man tror att magtrasslet är över (bara magknip) vill man ju ha igång magen så fort som möjligt för att undvika skador.

Hon har haft lite avföring så helt stopp är det inte, annars hade jag också ställt med frågande till vets. ordination ang grovfoder...

Mvh Domino_s

Uppdatering:

Igår var vi och hämtade lilla prinsessan, en dag förtidigt, hon drack fortfarande dåligt och fick inte full grovfodergiva. Resan gick bra och hon har både druckit och ätit ordentligt inatt och idag i hagen. Hon ser superpigg ut och far i hagen tillsammans med min andra häst...:laugh:

Så nu gäller det att hålla en öga på henne hela tiden nämsta tiden så att inte detta händer igen!

Tack för alla uppmuntrande ord!

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
5 004
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30