Varför ha en häst om man inte har tid?

T

Thrse

Jag tycker synd om min medryttar ponny. Han har 2 ägare som båda rider honom. Sen är jag medryttare på honom och rider honom iallafall 1 gång i veckan + att han lånas ut relativt ofta till en annan flicka som också rider honom. Ibland lånas han även ut som ridlektionsponny.
Varför ha en häst om man inte har tid för den??

Sv: Varför ha en häst om man inte har tid?

vad menar du inte har tid for hasten? du rider den en gang i veckan, agarna minst 2 och sen en annan emellan at plus ridlektioner.. jag tycker det later som den ponnyn far val motion. man behover ju inte rida en hast 7 dagar i veckan..
har rider jag min 3 dagar i veckan, skogsmulling och sen har en kompis som rider honom 2 dagar i veckan.. mer an nog for honom. Och om du vill veta varfor de har hast men inte tid, tja fraga dem?? de ar de enda som kan ge dig ett riktigt svar. allt annat ar rena spekulationer.

jag menar att ÄGAREN inte har tid.:)

glömde att skriva att hästen är 5år. Anser inte att det är så hälsosamt att han rids av så många olika när han är såpass ung:/

Om man själv inte har tid för sin häst/ponny är det ju jätte bra att man tar hjälp. Tur för ponnyn att andra tar den biten ägaren inte hinner. Annars skulle det vara synd om den.
Om hästen klarar av att ridas av olika så tar den inte skada av det. Gäller att man har kontakt med ägaren så alla vet hur man ska hantera olika situationer bara. Många ridskole hästar går lektioner när de är 5 så det är inte heller så konstigt. Den går ju inte varje dag heller om jag förstår rätt.

glömde att skriva att hästen är 5år. Anser inte att det är så hälsosamt att han rids av så många olika när han är såpass ung:/

Men då är det väl bara att du slutar rida, så slipper ju hästen en ryttare i alla fall?

5 ar och riden flera dagar i veckan? ja det ar ju ett satt att slita ut den. Och som ovan postare sa, om du tycker det ar for manga som rider den, du kan ju borja med att sluta rida ponnyn, da ar det en mindre.
Eller kanske erbjuda att rida hasten mer ganger per vecka sa han har samma ryttare. Da elimineras ju en person, kanske....
Jag forstar inte riktigt varfor du tycker synd om ponnyn, han blir motionerad, tranad av olika manniskor och lar sig, det ar ju en ung hast.. Om du inte tycker om det, sluta och hitta en annan medryttarhast..

utifrån liknande som flera andra redan kommenterat i tråden:

du skulle åka ut på arslet om du var min medryttare och ansåg dig veta saker som du uppenbarligen inte gör av tråden att döma och skrev en tråd på internet där du dömer ut ägarna på det sättet du gör. Jisses.

när jag hade mina 4 åringar försökte jag få så mycket folk som möjligt att rida dom så dom skulle vänja sig.. Det är väl jättebra att många olika rider honom.. Tänk själv o sälja hästen när den är 8-9 tex och det bara vart en ryttare som ridit hästen.. Van med endast den ryttaren och alla ryttare har något "fel" tex, sitter lite snett, har ena benet längre bak osv.. Det skulle ju aldrig gå o sälja en sån häst.

utifrån liknande som flera andra redan kommenterat i tråden:

du skulle åka ut på arslet om du var min medryttare och ansåg dig veta saker som du uppenbarligen inte gör av tråden att döma och skrev en tråd på internet där du dömer ut ägarna på det sättet du gör. Jisses.

hahaha mackan det var det basta den har morgonen, du verkligen fick min dag att starta med ett leende pa mina lappar..

men du har ratt. jag kanner inte TS men var hon har och la ut sant pa natet ochjag fick se det, banne mig det blev goodbye dont come back and see us...

tack for skrattet...

Måste vara en märkvärdig ponny. Först i en annan tråd är den sju år och nu bara fem?
Du verkar inte ha sådan jättekoll, så lita helelr på att ägarna gör vad som är bäst.

Humm...vill minnas mig i alla fall två andra medryttare som kastat skit på hästägaren i trådar och åkte ur stallet ögonaböj.

Till TS. Om du anser att ägaren inte har koll så sluta rid ponnyn som flera andra sagt. Eller varför fortsätter du själv att "slita" på ponnyn?

Måste vara en märkvärdig ponny. Först i en annan tråd är den sju år och nu bara fem?
Du verkar inte ha sådan jättekoll, så lita helelr på att ägarna gör vad som är bäst.

Vem har sagt att det är samma häst?

Ingen alls.
Men om du har två att rida så avstå från femåringen då om den mår dåligt av att bli riden, som adnra påpekat i tråden:idea:

Konstigt att båda hästarna du rider har två ägare och i båda fallen så har ägarna lågt intresse för vissa saker och hästarna benämns som unga. MYCKET ovanligt.:crazy:

Du har dessutom gått ut med (en) hästs namn, ras mm. Lätt för ägarna eller en vän till dem att lägga ihop den ekvationen.

Åter igen så undrar jag varför du rider hästen om du tycker det är för många ryttare och att den går för mycket p.g.a sin ålder?

Hästen mår knappast dåligt enbart av det faktum att den har 3 fasta ryttare och rids på lektion ibland, om den behandlas väl och rids på ett bra sätt.
Håller med de andra, hade jag haft en medryttare som skrev sånahär saker på internet hade det snabbt blivit en föredetta medryttare...

Och varför skulle man inte få äga en häst trots att man inte hinner rida varje dag själv om man ändå ser till att hästen tas om hand och har det bra?

Att en häst rids och hanteras av olika människor, speciellt i låg ålder, anser jag endast är positivt. Mindre risk för att hästen tar efter en ryttares svagheter då.

Sen har du ingen aning om vad som pågår i ägarens liv, hon/han kanske är en period just nu då det inte finns allt för mycket tid över till hästen, inte för att jag anser att fyra dagar+ i veckan är att "inte ha tid". Då är det väldigt ansvarsfullt av ägaren att faktiskt fixa folk som motionerar och håller igång unghästen.

Håller med de andra i tråden! Snacka skit om ägare i ett forum för hästmänniskor är inte direkt smart!

Men tillbaka till din rubrik. Ja kan svara varför jag skaffade häst men ändå inte har hand om honom alla dagar i veckan. Det handla i mitt fall inte om tid, utan om att de inte är så superkul att åka ut varje dag, säga nej till alla aktiviteter för att man måste till stallet eller ständigt vara inom köravstånd till hästen för att ta hand om honom varje dag.
För mig är de en extrem frihetskänsla att veta att ja då och då kan hitta på annat och de gångerna ja är ute uppskattar ja mycket mer.

Om ni måste veta så är det som sagt inte samma häst. Utan två olika. Dessutom bor jag i Finland och båda ägarna är finsk språkiga så ingen risk att någon tar illa upp av detta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka