Varför gör man allt från vänster sida?!

Nämen, flera har ju varit inne på svaret: man gör saker från vänster sida för att man sedermera måste hålla svärdet i höger hand, så att i värsta fall må du dra ditt svärd redan när du sitter upp, och då måste du ha högerhanden fri. Det är inte konstigare äm så; läs gärma Xenophonon.: :bump:

Man bör göra ALLT från båda sidor. Först fattar hästen med vänster öga. Sedam fattar hästen med höger öga. Inte förrän de förstått med först den ena hjärnhalvan och sen den andra så har de tillfullo förstått. Och helst ska de ju titta på dig med båda ögonnen samtididigt. Men som sagt det där med vänster sida beror på militären och att svärdet hölls i höger hand, därav uppsittningem till vänster. Annars är den faktiskt helt oviktig.
:bump: :banana:

Hej Boel, det var ett tag sedan!
Har läst Xenophonon, tycker inte att det är konstigt att man gör saker från vänster sida med tanke på svärdet.

Filosoferade bara kring tanken att många saker ÄR vänsterstyrda. (En eloge till England m.fl. som behöll vänstertrafiken... :bump:)

Vissa människor är ju högerhänta, likväl som vissa hästar ju är "högergalopperade". Min fundering gällde mest tiden INNAN ryttare på ryggen. Om högerhänta ryttare med svärd i hand genom avel har fått fram vänsterstarka hästar, eller omm hästens naturliga sida genom alla tider har varit vänster. Hästar i frihet väljer ju ofta vänster, utan ryttare.

Hästen hade ju liksom en hel del tid innan människan... :)

Hmm... ja, det har du ju rätt i... alltså i frågeställningen... vet inte hur det är i naturen.
Men det kan väl mkt väl vara mänskors hantering som gör hästar "vänsterställda", även om vi ju som du skriver faktiskt bara hanterat dem en bråkdel av den tid de funnits på jorden. Jag babblar så mkt skräp ibland så att hälften kan vara nog. Men när man tänker efter så är det en svår fråga. Det vore verkligen intressant att veta svaret.
Hur som helst så tyckte jag det var så bra när jag nu börjad om med häst för ett antal år sedan att man liksom plötsligt medvetet gör saker från båda håll.Av ngn underlig anledning visste man ju det innan på ett ungefär. Men varför? Och det är ju det där med hjärnhalvorna.
Fast det är ju lite en annat ämne egentligen antar jag.

Boel :o

Mm.. Det är nog ett annat ämne, lätt att sväva iväg...
Ha det bra!

Helena

:)
Helena,
Ja, det var länge sen... och på dina inlägg ser jag att alla mår bra. Trodde nog det var du. Du poffade förbi mitt medvetande när jag läste. Lustigt va? Och då kollade jag vad mer du skrivit!!
:rofl: :bump: :banana:
Må så gott!
Boel (o DETTA hör ju verkligen inte till diskussionen, sorry)

Just därför är det faktiskt enklare att sadla från högersidan. Man lägger på sadeln från höger fixar till allt där och går sedan runt hästen och fixar till vojlock/pad och drar gjorden.
Fast när jag tänker efter så kan man ju tom lossa sadelgjorden på höger sida istället om man har en engelsk sadel.

tacl för alla tipsen... nu ska jag nog börja variera mig lite och hoppa upp från höger sida, sadla från höger å så... :):)

Skulle testa att hoppa upp i sadeln från marken från hästens vänstra sida och det gick verkligen inte oavsett hur många försök. Sedan testade jag från högra och det gick faktiskt utan särskilt många försök.

(Brukar hoppa upp från en sten/mur el. liknande dels pga min vikt dels för att skona hästens rygg och utrustning, men det är lite lättare att hoppa upp från marken till westernsadel pga att stiglädren är längre!)

Jag varierar, och har alltid gjort det sedan jag började rida på äldre dagar. Nu är det islandshästar, och jag upplever att jag på ridskola etc fått uppmaningen att variera sida.

Å andra sida, i unghästprovet för islandshästar ingår att hästen skall hanteras och kunna sittas upp på från båda hållen.

Annars är det nog en traditionssak, och kanske ett slags säkerhetstänkande för att hästen är van vid just det. Å andra sidan, vore det då bättre att träna alla sidor ...

Jag håller med ! Hästen borde ju tränas på båda sidor:smirk:
............
Habby

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar