Varför gör jag så?

Nikkis

Trådstartare
Alltså när jag ska rida "dressyr" ..varför tittar jag ALLTID ner för??!!
fattar inte det försöker få upp blicken hela tiden men sen faller jag tillbaka med blicken-neråt! *morr*

Men det händer itne när jag bara rider,utan även när jag GÅR!
Minns ända sen jag gick själv till skolan glodde jag ner i marken! även idag - 11 år senare!
Kollar största delen av mina "promenader" neråt..

Kan det vara så att det är orsaken till att jag gör det när jag rider?
Inte när jag hoppar el rider ut då,men när jag ska "arbeta" hästen på tex banan/ridhus....ser så FULT ut! har inga problem med balansen el ngt när jag kollar ner då jag är "van" vid det och funnit min balans med det..men så fult det är!

vad kan jag göra för att "få bort" detta ??
ska jag sätta ett rep i mitt hår å dra ner över ryggen å fästa i byxorna,så att jag INTE kan titta ner? (känns som enda lösningen)
vad kan beror detta på? varför glor jag ner hela tiden?! (både när jag går och på hästryggen)

Alla tips tas glatt emot:bow:

Senast ändrad:
Sv: Varför gör jag så?

Som du gör nu, vara medveten om det. Hela tiden tänka på att titta upp. Ta på dig en keps när du är ute och dra ner den ordentligt över ögonen, då blir du tvungen att titta upp. Skaffa tröja med hög krage så den tar emot hakan så fort du tittar ner. Och tänk på det hela tiden.

Resterande hållning i bålen påverkar också hur du håller huvudet. Hur du har ditt bäcken påverkar hur du bär ditt huvud.

Många tittar ner om man ser sig omkring på stan. Många kan tom reagera om man går och tittar rakt fram, för det är vanligare att man tittar ner.

hmm..det dära med kepsen var en smart ide!:idea:

ska försöka tänka mer på det,iaf när jag rider..ser så fult ut när man rider! men måste även säga att när jag haft en jacka med krage som "tar emot" inte ens den har hindrat mig från att titta ner...

Det var faktiskt en tjej jag tränade för ett tag som var inne på det spåret. Att jag helt enkelt var osäker och inte hade någon attityd när jag red. Jag tittade nämligen endast ner på hästen när jag red med andra, inte när jag red ensam. :crazy: Hon peppade mig oroligt med att jag skulle vara med "här kommer jag - titta på mig" när jag red, och vilken otrolig skillnad det blir. :idea: Det kanske inte är ditt problem, men det är en tanke i alla fall.:idea:

Att man tittar ner på hästen ger ju så mycket bieffekter, du kan ju inte rida centrerat med en fast och oflexibel blick, speciellt inte om du har hakan in till bröstet. ;)

Så, precis som du skriver ,det största steget är att bli medveten om ditt problem, sedan är det bara att komma ihåg också.

Detta är ett mkt vanligt fel hos många ryttare, att de hela tiden tittar ner på hästen för att se hur den jobbar osv....det är ju inte så bra...bli ju lite framtungt för pållen och hästen rör sig sämre:D
Jag får tänka på det ständigt ....:crazy: Jag bruka säga till mig själv hela tiden, titta på antingen bokstäverna eller på något annat högre upp...andas,tackten, en sak till jag jobba mkt med på min ena heta pålle, är att jag ska resa mig upp sakta, sakta sakta när jag rider lätt...det är så mkt man måste hålla reda på för att det ska bli så bra som möjligt....det är inte lätt...är så beroende av mina instruktörer....;)

Jag gör precis likadant, men det börjar bli bättre sen min tränare
hotade med att knyta fast ett snöre i hjälmen ner till mina ridbyxor :p
Men det är bra att du är medveten om problemet och det är ju ett
steg i rätt riktning, för då kan du göra något åt det.

Eller så sätter du en lapp på framvalvet på sadeln där det står "Titta upp" :D ;)

många som rider på ridskola och precis har lärt sig att få hästen att kröka på nacken :smirk: vill titta efter så hästens huvud stannar mellan frambenen typ

jo så är det..tycker itne helelr att det känns spc skönt när man tittar ner hela tiden ahah..men det är enbart när jag rider "dressyr" på banan,aldrig vid uteritter,hoppning å all annan ridning så som barbacka etc...

fattar itne VARFÖÖR hehe..men jag försöker hela tiden påminna mig själv om "titta UPP" men sen när jag blir så koncentrerad när hästen börjar arbeta är jag "där nere " igen...

men jag ska verklgien göra allt jag kan för att titta på upp..hahaha jag får väl gå till sjukan å be om att få en "stöd krage" hahaha snyggt det skulle se ut:devil:

Jag gör det oxå.. Jätteirriterande ju!
Tränaren sa en gång "Jag loooovar å säga till om hästen blir grön". :D

Även jag tittar ner och måste påminna mig att titta upp och omkring. Frågan är kanske hur många som faktiskt tittar upp :devil: ? En dag när jag körde hem från stallet slogs jag av tanken, kan jag titta ner och köra bil? I 20 km/h vågade jag titta ner i knät ca 3 sek... Hur kan det komma sig att jag litar mer på en häst som lever ett eget liv än en bil som bevisligen bara gör det jag själv vill. Frågan är fortfarande olöst och jag tror att alla vi som tittar ner får jobba vidare mentalt, skaffa ett mantra som snurrar i huvudet: Upp med blicken, upp med blicken. Kanske ska vi lägga några ridpass på att BARA tänka på blicken. Titta framåt oavsett vad vi gör och vad hästen gör. Min erfarenhet är att ridningen går så mycket bättre när jag tittar upp och ändå...

Nu ska jag satsa på detta med min blick och se det som en utmaning till mig själv. Om fler söker graal i denna fåga och hittar den återkom gärna med lösningen :D

Jag gör det bara när jag rider ensam ... när jag rider med andra då måste man ju hålla koll ;) och även om jag ska rida ett program då går det bra...Tror att det är A och O att veta vart man ska rida .
Ha en plan... innan man hoppar upp på hästen...inte bara sitta och rida lite hursom helst...typ ah nu lägger jag en volt och här kanske vi gör lite serpentiner...och kanske en skänkelvikning...ni förstår vad jag menar...
Använder koner, andra riktmärken osv...Dragit ner hjälmen över ögonen...ridit i mörkret med pannlampa...Bäst går det om jag vet vad jag ska göra Att jag planerar min ridning innan...

Jag tittar också alltid ner när jag rider. Hur ska man annars vet huruvida hästen går på tygel eller inte?:crazy:
Jag tror bara att det är en vanesak. Man får tvinga sig att se vart man rider och hela tiden tänka på det.

keramin skrev:
En dag när jag körde hem från stallet slogs jag av tanken, kan jag titta ner och köra bil? I 20 km/h vågade jag titta ner i knät ca 3 sek... Hur kan det komma sig att jag litar mer på en häst som lever ett eget liv än en bil som bevisligen bara gör det jag själv vill.

bra tanke där!......hmm ngt att fundera över faktiskt,för du ahr helt rätt i det..egentligen..

men jag tror att när vi tex rider en häst på tex banan så "kan" vi redan vägen utantill (runt runt RUUUUNT) och att vi oftast är själva där...men om man kör bil så är det alla möjliga vägar,korsningar bilar,människor etc som man ska se efter över...
en häst stannar ofatst till ifall den kommer på ett staket,en grind,en människa el en annan häst (el flyttar sig själv) men en bil kör ju PÅ det är föraren inte ser det..

så därför tror jag att det ändå känns emr säkert att rida å kolla ne rän att köra bil och kolla ner:idea:

Schmetterling skrev:
Jag tittar också alltid ner när jag rider. Hur ska man annars vet huruvida hästen går på tygel eller inte?:crazy:

känsla :idea: arbetar bakdelen på rätt sätt känner man det, i sätet, och då hamnar även hästens huvud på rätt plats automatiskt

Schmetterling skrev:
Jag tror bara att det är en vanesak. Man får tvinga sig att se vart man rider och hela tiden tänka på det.

När du sitter och tittar ner på hästen, så blir det automatiskt att du luta dig lite framåt och du kan ju tänka dig själv att ha någon på ryggen som sitter på detta viset...du trillar framåt..samma sak händer med hästen....jag gör själv samma fel ibland, men jag tänker på det hela tiden....

http://www.levad.nu/markus/bok/7.htm

Ryttaren skall balansera i sadeln. I den lodräta sitsen skall hela tyngden vila i sadeln, och där skall vi sitta utan att klämma någonstans. Detta betyder att ryttarens tyngdpunkt måste vara mitt över sitsen (= rumpan).
När vi cyklar utan att hålla i styret sitter vi på samma sätt. Det går inte att cykla utan att hålla i styret om vi samtidigt lutar oss framåt. Det är först när vi rätar upp oss som vi kan styra cykeln med små förskjutningar av säte och tyngdpunkt. Lika raka och fina skall vi vara på hästryggen för att kunna använda vår sits på ett effektivt sätt.
Gör ett experiment: Ta tyglarna i en hand, sträck den andra armen uppåt och balansera handen en bit ovanför huvudet. Ta sedan ned handen igen utan att ändra din kroppshållning. Nu sitter du i lodrät sits. Så enkelt är det. Det är samma typ av balans som lindansaren och skridskoprinsessan har.

Låt aldrig hästen ta balansen ifrån dig. I alla situationer skall du fortsätta att sitta i balans uppe på hästen. Det är så lätt hänt att man i sin iver att uträtta något faller ihop och hamnar snett hit eller dit. Gör du detta försvårar du för hästen att göra det du vill, och du försvårar också för dig själv att göra det du vill. Fortsätt alltid att rida......;)

rocki skrev:
När vi cyklar utan att hålla i styret sitter vi på samma sätt. Det går inte att cykla utan att hålla i styret om vi samtidigt lutar oss framåt. Det är först när vi rätar upp oss som vi kan styra cykeln med små förskjutningar av säte och tyngdpunkt. Lika raka och fina skall vi vara på hästryggen för att kunna använda vår sits på ett effektivt sätt.
Gör ett experiment: Ta tyglarna i en hand, sträck den andra armen uppåt och balansera handen en bit ovanför huvudet. Ta sedan ned handen igen utan att ändra din kroppshållning. Nu sitter du i lodrät sits.

AHH smart där:bow: ..ska genast pröva det idag!:bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka