Varför gör hon så ?

Sv: Varför gör hon så ?

Hon är Envis och då menar jag verkligen ENVIS, om jag ska vänta ut henne så får jag väl vara redo på att ta med kudde .. (:

Mitt sto gör oxå så, fast hon sätter emot, sparkar & småstegrar när jag ber henne gå fram, (det händer oftast bara när andra hästar är med) det kan ta evigheter innan hon går fram, men tillslut ger hon upp & går fram , (hon går även om någon annan går först men det tycker jag inte är bra för då "vinner" hästen ändå)

Nu är hon mycket bättre & stannar bara någon gång ibland men går fram igen ganska så direkt när jag ber henne, & då öser jag över henne med beröm :banana:

Mitt halvblodssto är precis likadan, men enbart i sällskap med någon annan häst. Hon är hur cool som helst att rida ut på själv, då hon går fram överallt, men så fort någon annan häst är med så leker hon feg(?) och vill gå tätt bakom den andra hästen. Tss! :)

Hej!
Det antagligen för att din kompis sköthäst är i högre rang och då går först. Försök avvänja din kompis sköthäst med det om det är det som är problemet. Det kan ju vara så att kompisens sköthäst inte släpper förbi din?
Om hon har problem med att gå förbi andra hästar som är lägra i rang så är det nog inte det som är problemet. Då är hon bara envis.
Prata med hästen/ponnyns ägare och se vad hon tycker, hon kanske vet varför.

Hoppas att det är till någon hjälp!:rofl:

Samam problem här, hästen är så sjukt envis. Som idag, det blåste mycket och ja gva påväg till ridbanan, då blev hon rädd för plasten till hösilagebalarna och vägrade gå. Fössöker att alltid ha hennes huvud mot "målet" och driva , smacka, ev. spö. Efter allt från 1-40 min bruakr hon ge sig. Ibland har man ju inte tid så då hoppar jag av och leder henne, förlorar jag kampen då?

Samam problem här, hästen är så sjukt envis. Som idag, det blåste mycket och ja gva påväg till ridbanan, då blev hon rädd för plasten till hösilagebalarna och vägrade gå. Fössöker att alltid ha hennes huvud mot "målet" och driva , smacka, ev. spö. Efter allt från 1-40 min bruakr hon ge sig. Ibland har man ju inte tid så då hoppar jag av och leder henne, förlorar jag kampen då?

Nej, du förlorar inte kampen. Du visar att du är en värdig ledare när du går före och visar att det inte är farligt. Något som du aldrig kan göra med vare sig sporrar eller spö. :idea:

Till TS: Jag vet hur det är. Har en ponnyrackare som gör likadant. Tror att hon har börjat tycka ridturerna är för enformiga, men jag vet inte säkert vad det beror på. När någon mer häst är med så märks det ganska tydligt att hon inte törs gå före den andra. Då är hon ändå ledare över alla nadra hästar i stallet. Var bestämd, men slå ALDRIG. Jag följer tråden o spanar efter bra tips ;)

Testa att backa henne, de brukar fungera för mej när min pålle får för sig att inte gå. Har även en annan häst i stallet som ja rider ibland som inte gärna går först. Men efter ett antal gånger med backningar, kommer de på att det är roligare att gå framåt.. Pröva det får du se om det är till ngn hjälp.. *lycka till* ;)

Tack Alla ! , Era tips har verkligen hjälpt. Senast igår när jag red så stannade hon bara 1-3 ggr , och jag lyckades till och med galoppera först, blev överlycklig och hon fick rejält med beröm :D

Hon har märkt att så fort hon går först så får hon beröm och hon verkligen ÄLSKAR beröm, så nu gör hon nästan allt för att gå först, :)

Förutom när hon blir rädd då låter hon den andra hästen gå före så att hon slipper att bli anfallen om de skulle vara så ;) hah.. (:

Ska även testa nu på påsklovet att rida ut med henne själv, så får väl se hur det går då ,

TACK TACK O TACK TILL ALLA !:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama