Varför gör hon så ?

V

v_Ninja_v

Jag och min kompis har varsin sköthäst på ett ställe, men när vi te x rider ut så vill min aldrig gå först, hon stannar och tvävägrar, jag kan bli riktigt arg o ryta till men ingenting händer hon bara står där helt oberörd. (?) :confused:

Jag har testat att vända o då går hon först, så kommer jag i trav mot den andra hästen som står still, men när hon väl kommer fram till den så saktar hon av, hur mkt man än håller om.

Jag fattar ingenting, vad ska jag göra för att få henne att gå fram ? Det går inte änns att leda henne fram hon följer inte med ändå, detta är väldigt jobbigt.. :cool:

Skulle vara mycket tacksam för svar.. !:bow:

Sv: Varför gör hon så ?

Jo så gott som, men hon kan ibland få för sig att stanna och liksom stå helt oberörd medan jg håller på o kämpar,, men efter en kvart så kanske hon går igen..

Låt det ta sin tid. GE INTE UPP! Beröm mycket när hon går fram och ge dig inte. Det lär dom sig direkt, "gör jag såhär får jag gå hem snart". Ta en dag då du har mycket tid på dig ge dig inte förens hon gör som du säger.

Ska göra det med min häst i helgen. Rida på en väg där han jämt krånglar. Ska se till att vara utvilad och mätt för det lär ju ta sin tid förstår jag :smirk:

Okej, tack :)

Hon är verkligen VERKLIGEN envis.. alltså, hon går inte änns fram för spöet och står lika oberörd :S

Hon kan stanna och göra såhär även om vi är påväg hem, det kvittar, kommer hon först så tvärvägrar hon att gå !:cool:

Hej
Just så som du beskriver din "sköthäst" var den häst jag var "medryttare" på tidigare. Hon bara tvärvägrade att gå först.
Men om jag red ut på henne själv försökte hon jävlas först - men när hon märkte att jag inte gav mig så gav hon upp.

Det bästa är just precis som någon skrev i sitt inlägg - ge mycket beröm när hon gör framsteg och gör som du vill - det lönar sei till slut - även om det kan ta en jädrans tid.......

Ge inte upp!!

kan väl också bero på att hästen är ranglåg... att den därför inte vill gå framför sin "ledare"...

vissa hästar trivs ju bara bättre att gå efter o andra med att vara först...

Tror också att det kan vara en rangfråga, hon underkastar sig den andra hästen.
Alternativt testar hon dej som ryttare men det är det väl inte om hon funkar när du rider ut själv!!

Jo visst kan de va så ! :idea:

Men det är inte alltid hon gör så, ibland kan hon gå först utan några problem alls.. Men när hon inte känner för det så bara stannar hon,, ;/

Lite sent och testa mig kanske.. har haft henne i 2 år !

Men men..

kan väl också bero på att hästen är ranglåg... att den därför inte vill gå framför sin "ledare"...

vissa hästar trivs ju bara bättre att gå efter o andra med att vara först...

Håller med! Har en valack som är precis som den hästen du beskriver. Han vill inte gå om stoet när vi rider ut ihop och försöker man så brukar han stanna. Likadant om han tycker att något är läskigt och han går först (han kan göra det, men föredrar att inte göra det) så stannar han så hon kan gå om. Stoet är ju ledare :)

Hon kör med dig! Du måste få övertaget för att få bukt med det här problemet, men frågan är hur du ska gå till väga när det inte är din egen häst. Hur är h*n när ägaren rider ut i sällksap med en annan häst?
Jag hjälper en kompis med hennes ponny då och då. När jag rider ut ensam med honom så går han som en klocka, men när det är i sällskap med en annan häst så är han precis som din sköthäst. Jag bryr mig inte så mycket om detta eftersom jag rider hästen så pass sällan att om jag skulle sätta mig och läxa upp honom för det här så skulle det bara bli förvirring. Vore det däremot min egen häst/en häst jag rider ofta så skulle jag nog börja jobba på att visa vem som bestämmer.

det låter som om din häst är lägre i rang och då blir det helt naturligt att han vill att den andera hästen går först och varnar för ev faror.

Min häst är lite liknande men hon går emot spöet om ja klatshar till henne :P Jobbiga häst ;) MEn jag brukr vänta ut henne då vill hon vända eller backa så får hon inte det utan då får hon stå på den fläcken hon tröttnar ganska snart och går då frivilligt fram.

Nu har hon nästan gett sig och jag har heft henne i en vecka och två dagar idag :)
KNAPPLÅN*
Men idag när jag var ute och red blev hon rädd för ett par får och vill esticka hem och började galoppera i nedförsbacka nej tnkte jag och hon vägrade att väja åt skogshållet utan jag var tvungen att styra in i ett staket. Då fasta hon med hoven för hon springer på som vanligt fast stanna när hon kände det :O

Då åkte skon av :( Men som tur var rätt av både hover och skon var som oskadda :P 'Nu går hon utan skor för vi drog av den andra med för vi hade inga sömmar att slå på med :( MEn det funkar och på onsdag kommer hovlsagaren

Ninja :
Men kämpa på ! Har du provat att vänta ut h*n ?Då kanske h*n inte tycker det är så roligt att stå still på samma ställer hur länge som helst ;')

Min sköthäst är exakt likadan. Vi rider oxxå ut på två hästar och han vägrar att gå fram ibland, men ibland så är det inga problem. Oerhört frustrerande ibland ;) Jag har försökt att vänta ut han och att inte ge mig och då brukar han för det mesta tröttna och fatta att om han lyssnar kommer han fortare hem till stallet :) Det tar tid, men det går! :)

Mvh Envis 13åring :D

Har bara läst inlägget inga andra svar, så jag kankse srkiver samma som någon Men,

Det kan bero på att han/hon är ranglåg ? och inte vill passera förbi sin "ledare". Vet du något om den andra hästen är högre i rang än "din" häst ?

Den andra hästen har inte högre rang än min ..(:

Ägaren rider henne inte eftersom hon är en b-ponny ,

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama