Varför gör hon så?

nyponros

Trådstartare
har en liten fundering om min lilla cockerspanielflicka, en grej jag inte riktigt blir klok på.

Varje gång vi kommer in från promenad och ska torka tassarna/ta av halsbandet så ger hon ut ett morrande ljud, som pågår tills hon sitter och väntar på "varsågod# för att få gå in vidare i huset.
Det är inget hotfullt morr, ögonen är helt normala (dvs hon har ingen orolig/arg blick eller ngt), inga tänder som visas eller ngt.
Skulle inte säga att det är ett vanligt morrljud heller, sådär låter hon inte när hon varnar Maja (andra hunden).

varför låter hon så, varför bara i den situationen och vad ska man göra åt det?

Har hört om två andra engelska cockrar som också varit såna, "morrat" mkt åt lite alla möjliga konstiga saker, men med samma "vänliga" morr såattsäga.

ngn med ideer eller erfarenheter?
 
Sv: Varför gör hon så?

Min äldsta tik morrar hejdlöst när hon leker och har även ett "gosemorr". Bägge grejorna gör hon enbart för att prata och har inget som helst att göra med ilska eller osäkerhet. Det är inte så att din tik är snacksalig bara?
 
Sv: Varför gör hon så?

Hon kanske tycker det är obehagligt? Min hund har haft för vana att morra lite tyst när jag torkat tassarna, men jag har kommit fram till att det beror på att han är rädd för att tappa balansen (han avskyr att gå på hala golv och i trappor också). Jag har inte brytt mig om det, men på senare tid gav jag mig sjutton på att nu var det färdiggnällt. Så jag har förbjudit honom att morra, samtidigt som jag är noga med att stötta honom när han lyfter på tassen, och att klicka/berömma när han är tyst. Det funkar bra, han lyfter nu självmant på framtassarna och är tyst (nästan jämt).

Fast jag hade ju kunnat leva med morret också, det betydde ju inget egentligen mer än att "du, jag gillar faktiskt inte det här".
 
Sv: Varför gör hon så?

Joo, hon är iof väldigt ljudlig av sig i många lägen, går under namnet "lilla grisen" här för att hon smågrymtar hela tiden när det är ngt hon gillar:D

men det konstiga är att hon bara låter så vid tasstorkning när man kommer in genom ytterdörren, aldrig när man kommer in genom altandörren:p :confused:

Helknasigt:p


Det känns liksom som att hon säger "maaatte, nääää varför mååste vi" med småbarnsgnällig röst, för ibland kan hon låta likadant när man lyfter henne till en plats hon inte vill vara på tex:p

men det är inget jag behöver bekymra mig över sas, utan bara lite humör?
 
Sv: Varför gör hon så?

Ja, hont ycker säkert inte att det är spec behagligt.
men jag försöker att inte klämma, inte hålla benet för sträckt åt ngt håll osv, hjälper inte alls.

Och att ta av ett halband kan ju inte vara så jobbigt, för henne iaf som bara behver sitta där:p

men jag tror inte jag ska bry mig om att försöka få bort det, utan låta henne hållas sålänge det inte blir ngt mer.
 
Sv: Varför gör hon så?

Hej!

Kan det vara så att hon är så ivrig på att få komma in att det kommer ett ganska dovt muller? Det kan ju helt enkelt vara att hon är exalterad och ivrig på att få komma in, om det inte låter hotfullt och hon inte ser hotfull ut i det övriga kroppsspråket.

Mvh
 
Sv: Varför gör hon så?

våran minsta tik är väldigt pratig och precis som din har knasiga ljud för sig bara vid ett speciellt tillfälle. tex hon slänger sig ner i liggande ställning drar upp huvudet med nosen mot taket och typ knarrar. skitfränt låter hon :P

din hund kanske är pratglad å så har det bivigt en vana att göra så hela tiden bara då!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 339
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp