Varför gör hingsten sådär?

Sv: Varför gör hingsten sådär?

jag saxxar in ifrån en av kommentarerna till youtubeklippet:

I like this Vid!
The Stallion knows that the little foal couldn't stand, and it was a few hours old. A foal usually can stand after 30 minutes. If a lion came, it wouldn't run away and the lions would get it. It is better for his herd when the foal is dead.

låter vettigt

http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE
Kolla ganska sent i filmen typ vid 1.20
Gud va hemsk, varför detta beteende?
:confused: :cry:
Kunde inte höra ljudet ordentligt från filmen men av det man såg så skulle det tex kunna vara så att hingsten inte var far till fölungen och att fölungen var en hingstunge dvs en konkurrent. Därav själva elimineringen av fölungen...Fölungen kan även ha varit sjuk då det ser ut som han först trycker till honom framtill som för att be honom ställa sig upp.

Ingen som kan berättas vad som sades på filmen?

Senast ändrad av en moderator:

Fy vad hemskt!!:cry:
Kan det vara så att det inte är den hingsten som är pappan? Har läst någonstanns att hingstarna inte vill ha andras avkommor i sin flock och att de kan jaga dräktiga ston där han inte är fadern, tills de kastar. Vart har du hittat den här filmen? Är det rena vildhästar? Tyckte iallafall att det såg GRYMT ut... (Dog fölet, det såg så ut..)

Antagligen fel på fölet skulle ja kunna tro, eftersom dess mamma hade till å me gått därifrån å inte skydda den längre å eftersom den inte rest sej... men hemskt å se..

jag skulle leta efter en film på en hingst och hittade det där... ursch jag klarar inte av att se de igen! Det ser så grymt ut! Jag vet inte om det är vildhästar men det borde det ju vara... Men det kanske finns folk som tar den risken? Har jag svårt att tro...

De ja hört vad vildhingstar gör om de inte är fadern är att de våldtar stona så de kastar, men har inte hört att dom jagar dom..

Det var troligen fel på det?
Om nu fuxen var hans mamma, så såg hon märkligt ren ut för att vara nyfölad?
Om flocken skulle vidare och fölet inte kunde resa sig, så är det nog så det går till i naturen? Att hingsten dödar den lille?
Vet inte, men det är min gissning.
Naturen kan vara brutal.
mvh

Men jag tror att det är det mörka stoet som är mamma för hon försöker ju stoppa hingsten...

Jag som då hör vad de säger och är bra på engelska kan ju tala om att den har legat där i flera timmar, hela flocken har varit framme och uppmuntrat den, den är sjuk!

Jag tycker det hingsten gjorde var bra! annars hade fölet äventyrat hela flockens säkerhet.

Jag som då hör vad de säger och är bra på engelska kan ju tala om att den har legat där i flera timmar, hela flocken har varit framme och uppmuntrat den, den är sjuk!

Jag tycker det hingsten gjorde var bra! annars hade fölet äventyrat hela flockens säkerhet.
Tack för hjälpen med vad som sades på videon! :bow: Då kan vi sluta fundera på varför hingsten gjorde så.

Visst, hingsten gjorde det naturen gör...

Men fy tusan för de människor som filmade skiten...
Varför såg ingen till att fölungen fick hjälp eller avlivade den på ett humanare sätt om den nu var sjuk! :confused: :eek: :mad:

men herre jösses, du menar alltså att varenda gång man ser nåt grymt när man filmar en naturdokumentär så ska man hjälpa djuren? så när man filmar lejonen så ska man se till att deinte får äta under tiden som dokumentären spelas in?:crazy:

Det är nog möjligt att filmarna inte hade kommit på den tanken före hingsten. Och vad skulle man ända lidandet med? Jag skulle har svårt att slå ihjäl ett föl med ett kamerastativ. Alla har inte lämpliga vapen med sig. Och man ska inte lägga sig i vad som försiggår i naturen i första taget.

Senast ändrad:

När man lyssnar igenom hela så är det faktiskt så att fölets egen flock redan har gått därifrån pga att en annan flock kommer in. Den andra flockens ledarsto försöker också uppmuntra fölet att stå upp (det är hon som först kastar sig iväg när hon kommer fram till den).
Först därefter kommer hingsten...

När man lyssnar igenom hela så är det faktiskt så att fölets egen flock redan har gått därifrån pga att en annan flock kommer in. Den andra flockens ledarsto försöker också uppmuntra fölet att stå upp (det är hon som först kastar sig iväg när hon kommer fram till den).
Först därefter kommer hingsten...
Då är ju anledningen till att hingsten gör som han gör, att han inte är far till fölet...

Japp!
Men som sagts innan i tråden så var det nog ändå det bästa för fölet. Annars hade den långsamt tynat bort.
Mamman har ju faktiskt gett upp, annars hade hon stannat kvar hos sin fölunge. Mina ston som fölat har vaktat sina små mot allt och alla de första veckorna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka