Varför gör han så???

R

Rigoletto

Min kompis har en Jack Russel hane som är fem år. Han är så fruktansvärt arg på min hundvalp, hon är tre månader. Han morrar, reser ragg och flyger på henne så fort han ser henne. Hon visar på alla sätt hur underlägsen hon är;hon hukar sej, tittar i marken, kissar på sej, viftar på svansen, lägger sej på rygg men han flyger på henne ändå, helt oprovocerat. Ofta attackerar han henne utan att ens varna innan, han morrar inte eller på annat sätt visar att han är arg, utan bara flyger på henne, utan att hon ens har hunnit undan.
Det börjar bli lite otäckt tycker jag, igår bet han henne i läppen så det började blöda, och jag vill inte att min hund ska bli rädd för hundar eller liknande.

Nu behöver dom ju inte träffas, men jag har min häst hemma hos min kompis så ibland blir det ju att dom träffas iallafall.

Är det vanligt att äldre hundar ger sej på valpar?

Min kompis säger att det är för att han är avundssjuk han beter sej sådär, har hundar sådan känslor som avundssjuka?

Sv: Varför gör han så???

En hanhund, som ger sig på en tik eller en valp är inte en mentalt frisk och sund hund..
Så en hanhund som ger sig på en tikvalp är det stora mentala fel på.
Skulle jag vara du så skulle jag Absolut Inte låta din valp träffa den hunden fler gånger.

Även om det skulle vara så att han hävdar revir, så ska han INTE under några som helst omständigheter attackera en valp som tydligt visar sig underlägsen!

Jag har haft mina funderingar att han inte är riktigt som han ska...

Jag ska försöka se till att de inte träffas mer, samtidigt så vill jag hemskt gärna ha med henne i stallet, då hon tycker det är jätteroligt att vara med där. (förutom när hon träffar Jack Russeln då förstås).:(

Dom ska kastrera honom snart pga av en del andra saker. Det kanske hjälper?

Tveksamt, iom att han hunnit bli så pass "gammal" och redan har befäst beteendet, så mycket.

Håller absolut med, en vuxen hund som ger sig på en valp anser jag är "felnavlad".

En liten undran, vad gör J-R:s matten när hennes hund ger sig på en valp?

Hon säger till honom och tar han lite i nackskinnet men han vänder gärna sin aggressivitet mot henne i stället. Han är lite lömsk sådär, jag tror ärligt talat att hon är lite rädd för honom själv :crazy:

Jag skulle aldrig "ta" i en hund som beteer sig så utan försöka avstyra med rösten.
Tycker inte att det låter som en mentalt frisk hund tyvärr och utsätt inte din valp för den hunden.

Avundsjuka.
Glöm inte bort honom. Han känner av att det är något nytt i huset som får uppmärksamheten.

bladaker skrev:
Avundsjuka.
Glöm inte bort honom. Han känner av att det är något nytt i huset som får uppmärksamheten.

Öhhh hundarna har inte samma ägare och de bor Inte i samma hus öht.. Läs vad hon skriver innan du svarar.

Hundar känner dessutom inte avundsjuka på det sätt människor gör :smirk:

Tycker verkligen inte att du skall låta din valp träffa den hunden mer! Har själv en hund som blivit överfallen som valp - den har blivit ordentligt hundrädd - har en tråd om det ute själv :(. Hoppas din valp inte får några bestående "men" av detta...

:confused: MIN valp (8 månaders terrierhane) skulle nog bli förbannad och bita ifrån, men trådskaparens tikvalp riskerar ju samma som din hund.

hör kanske inte riktigt hit men när vi hade vå gamla jr hane på besök blev han väldigt uppjagad/upphetsad när han träffade vår 12 veckors valp, juckade på henne när han kom åt... det är väl ändå inte riktigt beteende det heller? :crazy:
Vi sa till på skarpen och han lungnade ner sig efter nån dag och han var allt annat än arg utan lät henne bita i honom hur mycket som helst (sa inte till alls) och busade tillbaka till valpens stora glädje!:bump:
Måste slått fel i huvudet där ett tag...:smirk:

Gnist skrev:
Öhhh hundarna har inte samma ägare och de bor Inte i samma hus öht.. Läs vad hon skriver innan du svarar.

Hundar känner dessutom inte avundsjuka på det sätt människor gör :smirk:

Det håller jag med-jag orkade inte läsa hela alltihopa. Jag ögnade bara igenom och refererade snabbt till något som jag själv upplevt.

Känner inte hundar avundsjuka? Herre jösses-uttala dig inte om något som du inte verkar kunna något om.

:smirk: Åhå..du är en sådan som förvanskat hundens instinkter till mänskliga känslor..:eek: :cool:

Gnist skrev:
:D Normalt terrierbeteende skulle jag vilja säga :angel:
Nej, verkligen inte! Jag har fott upp Jack Russell i flera ar nu och hade en av "mina" hundar blivit sa i vuxen alder sa hade jag verkligen tagit mej en funderare pa vad jag holl pa med!!

Dock haller jag med dej om att en hanhund som visar agresivitet mot valpar ar det nagonting fel pa. Valpar lagger sej ju rent instinktivt pa ryggen och visar magen for att verkligen visa att de ar undergivna...och den vuxna hunden som inte kan lasa av det har verkligen problem.

Jag tror inte att det spelar nagon roll att kastrera hunden, det har gatt for langt!! Kastrering ska ske innan de har utvecklat ett beteende for att det ska funka, det ar darfor man ska kastrera sa tidigt som mojligt.

Det Är faktiskt inte ovanligt att en terrierhane tokjuckar på en ny hund några gånger, för att befästa sin position och sedan är det bra med det. Dvs hunden juckar ju inte i parti och minut på allt som finns i tid och evighet....

Tyck vad ni vill-våra hundar räknas som våra barn och därför blir de också mänskliga.

*kommer strax-ska byta på lillen,,,,:*

-sluta sprattla med alla 4 tassarna-mamma ska byta blöja på dig pufsenufsen!* :love: :)

När en hund går emellan husse/matte och en annan hund som husse/matte klappar, den morrar inte utan går bara och ställer sig mitt emellan och vill bli klappad istället för den andra hunden. Det tolkas lätt som att hunden är svartsjuk då, för den gör precis som små barn gör när ett annat barn sätter sig i mammas eller pappas knä.

Men är det egentligen så att hunden då intar försvarsställning även om den inte morrar och att den även står och viftar på svansen?

Vad kan man klassa det beteendet som?

Jack Russel hanen det skrivs om i denna tråd är då deffenitivt inte svartsjuk/avundsjuk.....han är MENTALT SJUK! :eek: Om jag var ägaren skulle jag ta mig en ordentligfunderare vad jag skulle göra med hunden! Så håll din valp borta ifrån den hunden så du inte får en hund som antingen blir rädd för hundar eller hundelak!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar