Varför gör han så?snälla behöver allas åsikter nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tottoponny

När jag idag satt upp på min häst så började han att luta sig bakåt med kroppen och frambenen framåt.
Stog och vaggade nästan samt att han backar, vill inte gå fram så jag fick ryta i.

Gjorde direkt då jag satte mig i sadeln.
När jag 5 min senare tog bort sadeln så stod han still när jag satt upp men backade lite iaf.

Båda gångerna la han öronen bakåt men barbacka framåt i slutet.
Då var det bättre.
Han är grov i kroppen, korta ben och kort rygg och är viktbärande.
Men kan det vara ett tecken på att sadeln är fel el ryttaren för tung?
Han bär 70 kg och jag väger 75 kg.
Men jag skrittar bara och så.
Ont kanske?
Men han slutade vingla när jag satt barbacka men inte så fort jag sitter i sadeln.
:confused::crazy:

Sv: Varför gör han så?snälla behöver allas åsikter nu

tror inte ja förstår riktigt...

HEJ.
Menade att hästen backar när jag sitter i sadeln direkt
men när jag sitter barbacka står han still men backar när jag vill skritta.
alltså vill ej gå framåt utan tvång.

Kan vara så att du är för tung.... Det är väl bara en b-ponny du köpt?

ja en maxad b-ponny
men kan en häst betee sig så om man är för tung?
han är ju viktbärande jag jag går bara

ja en maxad b-ponny

viktbärande innebär att hästen orkar bära upp sig själv och (tyngre) ryttare i en korrekt bärnade form. inte att hästen klarar av att bära tungt!

de är ju hur stark hästen är muskulärt som räknas mest, är den viktbärande men inte har några muskler orkar den ju inte mycket mer än en "normal" häst..

hästar kan bete sej på många sätt om dom inte trivs och nåt galet är de ju när hästen gör så..
du kanske kan ringa o höra med vet. för o vara på den säkra sidan.

Hej.

Hur gammal är hästen? Är den ordentligt musklad?

Om det är spänningar i ryggen eller en gammal skada så resulterar det i att man blir för tung. Visst finns det många som rider B-ponny som väger runt 75 kg men då har hästen en frisk rygg och har säkerligen jobbat upp den i flera år.

Hur ser historiken ut för din häst - har den blivit riden kontinuerligt en längre tid, med mycket belastning, har den haft någon skada, en ny skada??

I ditt fall låter det som en klart tecken att hästen inte accepterar att bli riden på av anledningar som man kan rota i så fort man har mer info om hästen. Ingen kan göra någon bedömning här.

Travar och skrittar h*n utan minsta protest när man går brevid?

Släng upp en liten tjej, och se om hästen skrittar då.

Det går lixom inte att tänka att hästar klarar av att bära hur mycket som helst. Jag menar de är starka men det är endast förutsatt att de är friska! Du får köra uteslutningsmetoden.

Om din häst mot förmodan skulle fortsätta protestera när man leder hästen osv kanske det beror på annan bakomliggande sjukdom eller olater - men det är ju en helt annan femma..

När jag idag satt upp på min häst så började han att luta sig bakåt med kroppen och frambenen framåt.
Stog och vaggade nästan samt att han backar, vill inte gå fram så jag fick ryta i.

Låter som lite sadeltvång, då kan de börja svaja sådär med bakdelen.

jag tycker 75 kg på en b-ponny låter oerhört mycket. 60 kg brukar man prata om som max på så små ponnyer.

ja en maxad b-ponny

Ja, det kan den mycket väl. Eller om den har ont nånstans. Hur vet du att den är viktbärande? Bild?

Jag tycker faktiskt inte man köper en b-ponny när man väger 75 kilo, det är ju helt tydligt att den inte gillar sin arbetsuppgift att bära runt dig. Visst kan en vältränad b-ponny av rätt typ kanske klara att bära så mkt kortare stunder, men tydligen inte den där:(. Jag skulle aldrig köpa en b-ponny, och jag väger 15 kilo mindre än du. Jag gillar också små hästar och den mista av mina hästar är en korsning nordsv.-fjording på 140, ganska smäcker för sin ras, som funkar fint till mina 60 kilo.

Mankhöjden kanske inte är det viktigaste att titta på när man köper häst, men jag tycker att när man är en stor vuxen person så får man köpa en lite rejälare häst som med lätthet bär upp ryttaren. Inte bara att den orkar springa lite med en på ryggen utan att den kan röra sig lätt och luftigt, och dessutom villigt. :) Visst en stark exmoor kanske skulle klara dig, men jag tycker inte man ska lasta på till bristningsgränsen på hästen utan tänka på vad som är trevligt för ponnyn. Och så får man vara försiktig med att bara titta på ponnyn och tycka att den ser kraftig ut (ofta lite fet) och tro att den är viktbärande.

jag tycker 75 kg på en b-ponny låter oerhört mycket. 60 kg brukar man prata om som max på så små ponnyer.

Håller med... Tycker det låter sjukt rent utsagt.

Det sliter oerhört på hästen att "bara skritta" med en för tung ryttare.
En så liten häst måste ridas kontinuerligt i form av en lättare ryttare, för att sedan orka bära en tyngre ryttare mer sällan. Men även då i form! Man kan skada hästen allvarligt och kanske för livet om man låter den gå och stappla på framdelen med en för tung ryttare.

Håller verkligen med. :bow:
Jag skulle aldrig sätta mig på en liten b-ponny om jag vägde 75 kg.

Min omedelbara fråga är: VARFÖR köpte du en så liten häst???
T.o.m. jag som väger typ 55 kg känner mig jättestor på en B-ponny...

Vågar inte rida större hästar. Alltså rida ut och så.
Jag kan inte det.
Har försökt i 15 år men hjälper inte.
Men i denna storlek känner jag mig säker och trygg.

Men varför beteer ha sig annorluna med och utan sadel?
är det pga min vikt?
då borde han inte alls gå ju

Alltså bara för att du inte vågar rida större hästar måste du tänka på hästens bästa, har svårt att tro att en b-ponny klarar över 70 kg. Klarar det gör dom nog men frågan är om det är bra och rättvist för ponnyn??
Jag på mina 55 kg skulle aldrig sätta mig på en b ponny.

Hej jag tror att sadeln sitter illa speciellt med tyngd på !
Känner du nån som kan hjälpa dig? Nu finns det massa Islandshästar och små fjordingar osv som bär bra mycket mer än 75 kg så det beror ju på hur hästen ser ut exteriört, hur mycket den kan bära..''
Har du film eller bilder på din ponny och gärna med dig på, så kan du kanske få ett mer riktigt svar på om du är för tung eller inte.:)

Alltså bara för att du inte vågar rida större hästar måste du tänka på hästens bästa, har svårt att tro att en b-ponny klarar över 70 kg. Klarar det gör dom nog men frågan är om det är bra och rättvist för ponnyn??
Jag på mina 55 kg skulle aldrig sätta mig på en b ponny.

:bow: Håller verkligen med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 612
Senast: Saigon
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar