Varför gör han så?snälla behöver allas åsikter nu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför gör han så?snälla behöver allas åsikter nu

Ja, du är definitivt för tung för din ponny.

Sätter han bakbanen långt under sig och sträcker ut frambenen framför sig samt går stappligt kan han tom ha fått överbelastningsfång pga din tyngd.

Låt bli att rida honom och låt veterinär titta på honom!

Och, snälla du, ta hand om din ponny! Lyssna på vad han försöker säga dig med sitt beteende...

även om du inte vågar rida större hästar ska väl ponnyn inte behöva ta skada av de?

Vågar inte rida större hästar. Alltså rida ut och så.
Jag kan inte det.
Har försökt i 15 år men hjälper inte.
Men i denna storlek känner jag mig säker och trygg.

Är det ponnyns fel då eller? Ska den straffas för det?

Jag har samma problem som dig. Rödd för att rida stora hästar. Därför köpte jag en stor c-ponny, men jag väger 45kg....

Sätter han bakbanen långt under sig och sträcker ut frambenen framför sig samt går stappligt kan han tom ha fått överbelastningsfång pga din tyngd.

Fy tusan vad hemskt om det är så. Människor är hemska varelser.:o

Nej.
han går som vanligt när jag väl sitter upp och ska rida iväg.
men han gjorde detta med sadeln och inte utan.

Inga ben så som de beskrev uppe
Utan han kan stå och gå som alla andra bara att han lutade sig bakåt i början.
Sen inget mer.

Sadeln passar troligen inte. Jag säger inget om vikten då jag inte sett hästen eller vet hur musklad den är. Den går utan problem utan sadel men reagerar negativt med sadel...kopplar jag till att sadeln är dåligt anpassad.

En häst som beter sig som du beskriver har dels en dåligt passande sadel (därför reagerar han mer med sadel än utan) dels så visar den tydligt att ryttaren är alldeles för tung.

Att han avlastar som han gör tyder på att det gör ont, jag hoppas att du inte sätter dej på hästen mer utan ringer vet, det kan var fång också.

Om hästen är frisk så sälj den och köp en som orkar bära dej, eller börja kör den om du vill ha den kvar.
Hästen ska inte behöva lida för att du inte vågar sätta dej på en större häst.

Jag hoppas att du tar ditt förnuft tillfånga och tänker på hästen i första hand, snälla:(

För det första låter det som sadeltvång..sen måste jag ju säjja att det verkar lite för tungt för en så pass liten ponny...Jag skulle aldrig rida en så liten häst..o jag väger inte mer än 52 kg..

Kan ju vara så att sadeln inte passar 100% och med din vikt på blir det kanske lite för mycket?
En b- ponny är kanske lite litet. Varför inte en fjording i storlek c-ponny?

Men du skriver ju själv att de bara är problem när sadeln är på och inte annars?
Är det svårt att fatta att sadeln inte passar?? :mad:

Innan du har råd att ta ut en sadelinprovare samt köpa en passande sadel får du INTE rida mer i den sadeln.

Dessutom tycker jag att du bör överväga om du kanske ändå är för tung för din ponny.
Visa oss gärna bild när du rider, det brukar inte vara svårt att se om hästen är nöjd med ryttaren.

knappen

Skulle rekommendera att du utmanar din rädsla och köper en grövre häst. Räcker med tex en d-ponny. Hur ska du komma över din rädsla om du inte utsätts för den? Hitta en snäll gammal läromästare och du ska se att rädslan försvinner. Uppenbart har du inte gjort rätt på de 15åren du försökt.

75 kg på en b-ponny? Jag väger 40kg och är 157cm lång. Skulle ALDRIG ens tänka på att sätta mej på en B-ponny. Knappt att jag vill prova C-ponny heller, för ponnyns skull.

"Han reagerar bara med sadeln på" alla klockor ringer och en röst talar till mej och säger = SADELTVÅNG. Be en bra vet titta på ryggen och sadeln. Tills dess tycker jag att du kan göra nått annat med pållen. Longera, tömkör, kör, allt utom att rida.

Bara för att den kan gå måste det inte vara lämpligt med din vikt. Den visar ju redan att det är jättejobbigt, tänk vad ont den måste få i ryggen i längden. Kör in den istället:) Eller börja tömköra och promenera med den.

Man vänjer sig vid större hästar, du måste ju inte ha en som är 170, utan en kraftig en på 140-150 kan ju räcka fint. Det handlar om att rida rida rida så vänjer man sig vid det också.

Jag tror som många andra att sadeln inte ligger bra.
Sedan kan jag tycka att du väger i mesta laget för en liten b-ponny. Jag väger lika mycket och tror knappt att en d-ponny skulle orka bära mig. :crazy:

Men hur du ska lösa problemt att du inte vågar rida ut på en större häst vet jag inte. Men för ponnyns skull så sluta rid den.

Alltså bara för att du inte vågar rida större hästar måste du tänka på hästens bästa, har svårt att tro att en b-ponny klarar över 70 kg. Klarar det gör dom nog men frågan är om det är bra och rättvist för ponnyn??
Jag på mina 55 kg skulle aldrig sätta mig på en b ponny.

:bow::bow:

Hur självisk får man vara bara för att du inte vågar rida större häst så ska hästen få lida?! :(:eek:

Snälla säg att detta är troll... Ingen normal människa på 70 kg skulle väl köpa en B-ponny?!

Hur kan du svara att många b-ponny kan bära 70 kg? Låter inte klokt att sätta så tung ryttare på en c-ponny ens så får den vara hur grov som helst.När skall folk lära sig köpa häst som passar när någon kan svara så korkat!!!

nä och ingen NORMAL människa skulle väll SÄLJA en b-ponny till denna mäniska???!!:devil:
undrar om du har barn och vart du bor??!!och om det var barnet som var och provred hästen ??!!!
har hittat ett lika konstigt inlägg med ett annat användarnamn,det har reggats ungefär samtidigt och undrar om det är samma mäniska (jag är nästan säker på det)..
men skulle vilja få tag på gamla ägaren till denna ponny o :devil::devil::devil: ( h*n skulle garanterat ALDRIG sälja en ponny igen!!!!)

Som jag ser det har du två alternativ skaffa större häst ,minst d-ponny till den vikten eller sluta rida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 612
Senast: Saigon
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar