Varför gör aldrig frisören som jag vill??

ponilover

Trådstartare
Ännu en gång som man går ifrån frisören med tårar i ögonen.. Jag sa noga innan att jag har stor frisörskräck och att det är VÄLDIGT noga att det blir EXAKT som jag vill.. Likförbannat blir det inte alls som jag har bett om.
Jag bad om samma frisyr som innan, bara ta bort det slitna. Hon visade ca 5 cm och jag sa okej.
I bak hade jag ett "v" och med uppklippt ca 4 cm. Vilket jag var noga med att fortsätta ha. Och jag sa att jag HATAR när det är spikrakt i bak så det fick det inte alls bli.

nu har jag istället något som liknar detta \_/ fast mer runt men det är rakt allra längst ner. Jag sa flera gånger att detta är inte vad jag tänkte och hon försökte åtgärda det men hon verkade ändå inte förstå vad jag menade...... Hur svårt ska det vara att kolla hårets form INNAN man börjar klippa om man som kund vill ha lika??

Och jag ville som sagt behålla så mycket längd som möjligt och hon visade 5 cm, jag räknade med 1 dm som ändå brukar bli när dom har "putsat". Nu räcker håret strax under axlarna när jag tar fram det, det räckte ända ner till midjan innan när man lade fram det.
Och när det är uppsatt i hästsvans så räckte det förut långt ner på svanken.. och nu räcker det inte ens till bh-bandet. det är alltså ca 2,5-3 dm kortare än innan.. Och dessutom inte ens den form jag ville ha på håret och med massa skarpa kanter som jag inte ville ha.....

Tack och lov så stod jag på mig och sa att jag absolut inte är nöjd trots hennes försök att rätta till det. Och jag struntade i att betala.
Hur svårt ska det vara att lyssna till sin kund??
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Tråkigt att höra att du inte blev nöjd. Jag hade också frisörskräck ett tag men nu har jag gått till samma frisör i ca 10 år. Har aldrig gått därifrån och mått dåligt. Det lättaste är ju att gå till en och samma frisör så att frisören lär sig kundens hår. Känns som du har en enorm otur när det gäller frisörer. Du har ingen vän som kan rekommendera en duktig frisör så att du kan känna dig trygg?
Starkt att du stod på dig!
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Kollar du upp dina frisörer ordentligt och väljer med omsorg eller tar du billigast möjliga?

Det är precis samma sak hos frisörer som andra yrkesgrupper, finns de som är bättre och de som är sämre på sitt jobb. Oftast är ju dessutom de dyrare frisörerna dyrare av en anledning. Sen, om man en gång hittat en frisör man trivs med (jag antar att du var nöjd med besöket innan om du ville ha håret likadant nu?) så är det väldigt smart att fortsätta gå till samma. Bara att fråga efter den frisören när men ringer och bokar tid. Det är inte alltid det enklaste att ha att göra med kunder heller, då många har en väldigt förskönande bild av hur enkelt det här med hår är och säger en sak som i frisörterm är något helt annat än i kundens huvud. Det låter lite väl extremt i ditt fall, men som sagt, man kan jobba som frisör utan att ens vara utbildad och även som utbildad behöver man inte vara bra på det man gör (eller, även om man kan klippa och färga behöver man inte vara fantastisk på att göra kunden nöjd), så det ligger ju lite i ens eget ansvar att kolla upp frisören och fortsätta gå till den bra om man hittar en. Underlättar ju även för frisören med återkommande kunder, då de efter en tid lär sig hur de vill ha det. :)
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

ja jag kollar upp de lite grann (inte grundligt det kan jag erkänna).. Och jag förstår helt vad du menar med att det även som frisör är svårt att få kunden nöjd alla gånger då man menar olika saker.. Men för mig som kund så känns det ju isåfall bättre om man tar lite i taget och hela tiden frågar isåfall om det är okej. I alla fall hos en som mig som klipper sig vartannat år för jag tycker det är jobbigt psykiskt..
Jag ringde dit jag var och klippte mig förut men då hade hon slutat och de hade någon ny som precis tagit sitt gesäll och det vägrar jag, vill ha någon erfaren och svensk så man förstår varandra..
Jag brukar inte gå till de dyraste då jag är sjukskriven och det finns lixom inga pengar men jag går heller inte till de allra billigaste utan till något där emellan..

Funderar på att sätta upp håret i en knut och ta ut den om ett år så kanske håret har växt ut.... just nu gråter jag så fort jag ser mitt hår!
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Jo absolut, jag försvarar inte alls den frisörens beteende, det är inte okej.

Varför vägrar du en nyutbildad? I många fall kan de vara riktigt bra. Du har ingen frisörskola i närheten annars? Då kan du få klippning av elev riktigt billigt, med bra lärare som övervakar hela tiden eftersom eleven är under träning. Finns ju även elever ute på salonger, med samma princip. Det kan ju underlätta om det är två som hör dina önskemål, menar jag. :) Plus priset då...
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Känner igen mig i allt du skriver.

Skulle klippa upp håret en gång. Hade strax nedanför bhbandet och när jag kom därifrån var det kortaste 3 cm långt och resten gick precis till axlarna.
Fy fan vad arg jag var!

Frisören skyllde på att det var en ny modern uppklippning. Sanningen var ju snarare att hon inte borde vara frisör.
När man säger att man vill klippa upp det lite så vill man inte gå därifrån med en helt ny frisyr. Att klippa upp fattar väl för fan alla hur man gör.

Men jag har också haft en superbra frisör men tyvärr slutade hon och jag vet inte vart hon jobbar nu. Men tog en annan från samma salong som är mästare, eller vad högsta rang är i frisörväg.
Henne kommer jag fortsätta gå till. Mitt hår blev exakt så som hon förklarade att hon skulle klippa.
Det kan vara värt att betala lite extra dom gånger man klipper sig.
Nu klippte hon mitt hår så bra så jag lär inte behöva gå tillbaka förens till våren och putsa lite bara.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Låter som ett kommunikations fel helt enkelt. Tänk igenom HUR förklarade du att du ville ha frisyren? Sa du bara "Jag vill ha det precis som det är men lite kortare" Eller sa du "Jag vill klippa bort det som är slitet, sen vill jag att håret ska vara klippt i en tydlig V form och lite lätt uppklippt. Jag blev klippt så sist jag blev klippt men det är ett och ett halvt år sedan så formen kanske har ändrats lite sedan dess"
Frisörer är inte tankeläsare och är man så extremt noggrann som du verkar vara då får man förklara noggrant också och ta med en bild. Håret växer olika snabbt på olika delar av huvudet så att klippa exakt efter den formen som ett hår som bara växt i ett och ett halvt år ger ingen snygg frisyr.

Ett annat tips är att klippa dig oftare. 9/10 som klipper sig så sällan som du gör blir missnöjda pga att det blir en för stor omställning när så pass mycket måste klippas av. Sen är det självklart inte okej att frisören klipper av mer än vad ni kommer överens om.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

När man säger att man vill klippa upp det lite så vill man inte gå därifrån med en helt ny frisyr. Att klippa upp fattar väl för fan alla hur man gör.

Ja, de flesta i alla fall. Testa att bildgoogla "uppklippt hår" så inser du nog att frisören inte gjorde så mycket fel om det var allt du sa. Sen visst, ni skulle haft en dialog om hur mycket uppklippt du hade tänkt dig, men säger man bara "klippa upp" tolkar nog de flesta frisörer det som att det ska vara ett par dm skillnad på det kortaste och längsta på hår i den längden.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Jo absolut, jag försvarar inte alls den frisörens beteende, det är inte okej.

Varför vägrar du en nyutbildad? I många fall kan de vara riktigt bra.

Min erfarenhet av nyutbildade eller de som är under utbildning är att det inte blir nå bra, de lyssnar inte, har inte fått samma rutin och känsla.
Och sist när jag klippte mig hos en som gick i skolan så sa hon "åh jag tycker att det är SÅÅÅ roligt att klippa så det är svårt att sluta" vilket resulterade såklart i mycket kortare än jag hade tänkt mig eftersom hon "tyckte det var så kul".
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Låter som ett kommunikations fel helt enkelt. Tänk igenom HUR förklarade du att du ville ha frisyren? Sa du bara "Jag vill ha det precis som det är men lite kortare" Eller sa du "Jag vill klippa bort det som är slitet, sen vill jag att håret ska vara klippt i en tydlig V form och lite lätt uppklippt. Jag blev klippt så sist jag blev klippt men det är ett och ett halvt år sedan så formen kanske har ändrats lite sedan dess"
Frisörer är inte tankeläsare och är man så extremt noggrann som du verkar vara då får man förklara noggrant också och ta med en bild. Håret växer olika snabbt på olika delar av huvudet så att klippa exakt efter den formen som ett hår som bara växt i ett och ett halvt år ger ingen snygg frisyr.

Ett annat tips är att klippa dig oftare. 9/10 som klipper sig så sällan som du gör blir missnöjda pga att det blir en för stor omställning när så pass mycket måste klippas av. Sen är det självklart inte okej att frisören klipper av mer än vad ni kommer överens om.

Ja dels så sa jag att jag vill ha samma form på håret som jag har nu, sen förklarade jag också att jag ALLTSÅ ville ha ett "v" med si och så uppklippt och såhär uppklippt i fram. Jag visade till och med hur mycket jag ville skulle vara uppklippt.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Känner igen mig i allt du skriver.

Skulle klippa upp håret en gång. Hade strax nedanför bhbandet och när jag kom därifrån var det kortaste 3 cm långt och resten gick precis till axlarna.
Fy fan vad arg jag var!

Frisören skyllde på att det var en ny modern uppklippning. Sanningen var ju snarare att hon inte borde vara frisör.
När man säger att man vill klippa upp det lite så vill man inte gå därifrån med en helt ny frisyr. Att klippa upp fattar väl för fan alla hur man gör.

Men jag har också haft en superbra frisör men tyvärr slutade hon och jag vet inte vart hon jobbar nu. Men tog en annan från samma salong som är mästare, eller vad högsta rang är i frisörväg.
Henne kommer jag fortsätta gå till. Mitt hår blev exakt så som hon förklarade att hon skulle klippa.
Det kan vara värt att betala lite extra dom gånger man klipper sig.
Nu klippte hon mitt hår så bra så jag lär inte behöva gå tillbaka förens till våren och putsa lite bara.

Fy 17 för dessa frisörer, om nu uppklippt är olika så borde man som frisör fråga hur man EXAKT vill ha det innan man utgår ifrån att man då vill ha det "moderna". Bättre att fråga för mycket och för ofta än att bara chansa. Håret växer ju inte ut på bara en natt lixom..
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Well, du är inte ensam. Jag var hos frisören igår, och var inte speciellt nöjd när jag gick därifrån. Jag hade en bob-frisyr med längre fram och sa till henne att jag bara vill klippa topparna och inte för kort. När hon hade klippt bak kläcker hon ur sig "jahaaa, jag såg inte att du hade längre fram.. Men så vill du inte ha längre va?" Och jag var nära att ge henne en käftsmäll o skrika "kolla vafan du ska göra innan du börjar!" Dock var skadan redan skedd. Så nu ser jag ut som en tant. Tack gud att det växer ut. :banghead:
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Självklart hade vi en dialog!

Jag ville behålla längden på håret. Och jag fick helt fel frisyr.

Sen skiljde det inte flera dm i längden på håret. Det kortaste var 3 cm långt och det längsta gick knappt till axlarna. Allt blev fel.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Tråkigt men sant är det många som känner såhär. Speciellt de med långt hår som sparat länge och oftast känner ett det är kort även om det fortfarande har en hel del längd. Jag är frisör själv och ytterst försiktig med hur mycket jag tar och visar hellre längden flera gånger under klippningens gång så kunden är med på hur det ser ut och att det känns bra.

Inte för att det försvarar frisören men oftast klipper de mer då det många gånger är slitet bra mycket mer än de kunden vill ha, även om det är kunden ska vara nöjd är det väldigt viktigt för många frisörer att det ser "perfekt" ut även om det innefattar att de tar för mycket då de tänker på sitt rykte som kanske skadas om de inte klippt det "friskt". Hoppas du förstår vad jag menar och givetvis, jag håller med, det är viktigast att den betalande kunden är nöjd!
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Inte för att jag försvarar frisören, men utifrån det du skriver så låter det som att du har varit hos flera frisörer och det har alltid blivit fel. Det får mig att tänka, precis som vissa andra varit inne på, att du inte lyckas förmedla vad du egentligen vill ha. Jag har väl varit hos tio olika frisörer senaste tio åren, har aldrig misslyckats med att förmedla vad jag vill ha och då har det varierat från "toppa inte mer än nödvändigt" till "jag vill ha en frisyr som uppfyller de här fem kraven".

Tips till nästa gång; ta med en bild eller rita. Och gör research innan du provar någon ny! Bor du i Umeå, Stockholm eller Örebro kan jag tipsa om toppenfrisörer.
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Jag har också lite frisörskräck, under hela min barndom och tonår hade jag en frisör som klippte av håret hur mycket som helst vid varje klippning och det enda jag ville var att ha låååååångt hår.

Iaf, jag går enbart till frisörer som jag VET inte klipper av en dm om jag ber dem klippa 2 cm. Jag chansar inte! Dock får jag betala en jäkla massa pengar för det, men det är det värt. Nu senast klippte hon tillochmed lite för lite :D
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Hej!

Jag vet precis hur det är, fast precis tvärt om.

Jag strunta fullkomligt i vad frisörerna gör, bara de låter mig ha min blonda slinga och sen gör det de ska kunna bäst- ger mig en ny fräsch frisyr. Jag ger dem helt fria händer och trots det har jag bara hittat EN frisör som inte bara klipper topparna och skickar iväg mig. Jag har testat samtliga närliggande frisörer och åker numera till min gamla frisör 4 mil bort.

Bra att du stog på dig och inte betalade!

/Lavinia
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Tack och lov så stod jag på mig och sa att jag absolut inte är nöjd trots hennes försök att rätta till det. Och jag struntade i att betala
Alltså shit vad tufft av dig! Jag är en sån där idiot som tackar jättemycket och sen går hem och gråter. Vågar aldrig säga nåt! :o
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Alltså shit vad tufft av dig! Jag är en sån där idiot som tackar jättemycket och sen går hem och gråter. Vågar aldrig säga nåt! :o

Jag är precis likadan:p Men min bästa kompis är stentuff i såna här situationer, vet inte hur många gånger hon har fått håret omslingat, färgat osv för att hon ärligt säger att hon inte är nöjd. Så borde man kanske göra:o
 
Sv: Varför gör aldrig frisören som jag vill??

Jag önskar så att jag vore som din kompis och som TS! Känner mig alltid som värsta idioten när jag fejkar ett leende, tackar så mycket och betalar. Vafan, säg att du inte är nöjd bara! Men näää, varenda gång samma sak.

Så borde man kanske göra :o
Kan vara så att det är rätt strategi! Kanske! ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 933
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 239
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp