Varför går hästen med bett hela dagarna? Misskötsel?

H2SO4

Trådstartare
Jag brukar gå förbi en liten gård (läs ombyggd barack som bostadshus, jag har inte sett till något stall) där det finns två små sandhagar, med en häst i varje. Den ena hästen har varje gång som jag gått förbi haft bett i munnen, typ postkandar eller liknande med kindkedja. Jag undrar varje gång varför? Kan det verkligen vara bra för hästen att stå med bett hela dagarna?

Jag vet ju inte hur det är på natten, men jag har gått förbi varierande tider på dagen, allt mellan 10-19 och varje gång har den haft bettet.

Tänkte först att de kanske höll på att vänja den vid bettet, vilket iofs verkar lite märkligt då hästarna ser ut att vara äldre, pensionerade travare, men sen märkte jag att det var varje dag.

I övrigt ser hästarna dock ganska välskötta ut, i alla fall vad man kan se efter en snabb titt ifrån vägen, om än omusklade och ganska uttråkade:grin:.

Jag har aldrig sett någon människa där (dock vet jag vem som bor där), i så fall hade jag gärna frågat denne om varför hästen går med bett hela dagarna.

Vad tror ni? Bör man göra något?

Sv: Varför går hästen med bett hela dagarna? Misskötsel?

Jag läste i nån gammal bok att om man lät hästen gå med ett bett i munnen så skulle den äta mindre gräs.
De kanske försöker banta/undvika fång?

Hur effektivt det är och framför allt hur bekvämt det är för hästen är en helt annan fråga...

Om du vet vem som bor där kan du väl leta upp h*ns telefonnr på eniro och ringa denne och säga vad du sett och fråga varför hästen går så.
Jag själv kan inte komma på någon acceptabel anledning alls men man vet ju aldrig.

Fast om den står i en liten sandhage borde det väl inte vara någon risk för fång? Iofs behöver väl inte hela hagen vara sandig.

Någon risk för fång lär det inte vara, hagarna är ca 20x10 m med bara sand och grus. De verkar få hö på kvällen/natten för det ligger några gamla torra strån kvar ibland.
Jag vet dock inte vad han heter, har bara hört honom kallas Cowboy, vilket även står på brevlådan (han är lite av ett orginal..)

Det är svårt det här, man vill ju inte lägga näsan i blöt för mycket, oftast har ju folk en anledning till varför de gör på ett visst sätt, men samtidigt så kan jag ju inte bara ignorera det, ifall något inte står rätt till.

Men som sagt, hästarna ser ju ganska bra ut i övrigt, så det här är väl kanske egentligen en småsak jämfört med vad andra hästar går igenom:(

när du går förbi och denne herr cowboy (:D) är ute får du väl spela lite dum och säga något i stil med; oh, är det ett sånt där smaskigt gummibett med äppelsmak?

och så prata vidare, och kanske fråga varför han har det så.

Haha, bra idé:D om han bara ville visa sig ute nån gång så! Ser jag honom så ska jag absolut fråga, men tills dess verkar det som om jag får fortsätta leva i ovisshet.

Fler förslag eller åsikter?

Det kan ju vara så att hästen är luftsnappare! Finns en typ av bett som liknar ett stångbett med flera hål i som används på hästar med grava luftsnapparproblem.

Kicki :laugh:

Missade den biten om skänklar och kindkedja! Man ska aldrig läsa inlägg med ett ben ute genom dörren! :D

Kicki :laugh:

Är hela hagen sandig, asså inget spår av gräs ?. De är svårt att säga när jag inte sett hästen :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 589
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar