Varför gapar/gäspar hästen?

Sv: Varför gapar/gäspar hästen?

Så gör ju många hästar. Vad skulle vi människor göra om vi fick en betallbit i munnen? Jo, gapa! Det skulle jag göra i alla fall. :)

Jag rider min häst på sidepull, utan bett, & när jag ska tränsa så sänker han huvudet & gapar. Det är bara för att hans riktiga ägare rider honom med bett. Så kan det vara helt enkelt. Inget fel på det om hästen inte har något fel på tänderna.

Cantilda skrev:
Jag har hört att när hästen gäspar slappnar den av och gäspningen släpper alla spänningar. Så ofta när en häst har vart spänd/nervös (då spänner den ju käkarna, läpparna) så gäspar den alltid efter.

Det har jag också fått lära mig på mentalträningen.. Samma sak med människor!

*kl

jag har för mig att man gäspar för att öka syretillförseln till hjärnan. Så det där med att förbereda sig och se fram emot lite skojjiga ridturer tror jag kan passa bra

Min pålle gäspar också, både före och efter promenaden. Tror det betyder att han är nöjd .. ser iaf ut så :love:

Och sen så vet jag ett varmblod som gapar när han blir nervös. Och det är ju något helt annat! Han spänner käkarna och håller på... Lite svårt att förklara. :o ;)

Min häst gäspar och grimaserar också vid av/påtagning av grimma, flughuva,träns

Det finns olika anledningar till varför din häst gapar en är att den kan ha varit spend eller stressad så då släper eller slapnar den av i käk musklerna så det är bra så låt din häst göra det.det kan oxå var att dne vill ut o rida så den bara hjälper dig så att du inte behöver ståpa in fingrana i munen på den den vill kanske ut o rida.Så du får se vad som låtter näsmast din häst.Men det brukar vara något utav desa jag har hafft häst som ville hjälpa mig och jag har en häst som gör så när den har varit stressad på träning eller något sånt.Så se vad som låtter mest rimligt på din häst.:D

om ändå bara kunde fråga hästen vare är för fel :)

Vad jag har hört så kan hästen vara spänd ( om det betyder nervös eller förväntansfull kanske är olika :)) Och att då gäspningen gör att spänningar släpper..
2 hästar jag har gör det jämnt och båda gillar att bli ridna så jag hoppas att det är för att de är förväntansfulla:D

Min har börjat gäspa också. han ser helnöjd ut! Jag gäspar också och då gäspar han :)

Hästen gäspar när de slappnar av o släpper spänningar. Det triggas nog igång av att du öppnar munnen på honom o stoppar in bettet och måhända han känner sig avslappnad med dig oxå. ;)

Jag fyller väl på trots att det är en gammal tråd:
Mitt sto gäspade alltid så fort jag tog tyglarna vid ridning på ridbanan och hon skulle gå i form. Jag tolkade det först som om hon tyckte det var tråkigt, men öronen var alltid framåt och hon var en mycket villig och positiv häst. Alltså kom jag fram till att hon slappnade av och kände sig tillfreds i kroppen.
Jag tror att vi feltolkar hästar om vi tror att de gäspar för att de tror att det ska bli tråkigt eller kul. De tänkre inte riktigt som vi människor. Hästar gäspar för att de är trötta eller avslappnade eller varit stressade.

Hundar som blir ivriga eller laddar upp energi för att de blir lite förvirrade börjar också ofta gäspa, nån annan som märkt det?
Oh ja, min hund sträcker på sig och gäspar massor när han märker att vi ska gå ut :p

Så gör ju många hästar. Vad skulle vi människor göra om vi fick en betallbit i munnen? Jo, gapa! Det skulle jag göra i alla fall. :)

Jag rider min häst på sidepull, utan bett, & när jag ska tränsa så sänker han huvudet & gapar. Det är bara för att hans riktiga ägare rider honom med bett. Så kan det vara helt enkelt. Inget fel på det om hästen inte har något fel på tänderna.
Fast så behöver det inte vara, att det gapar pga bettet.
Min häst dyker ner efter bettet och fångar det själv, det gör många glada hästar, så det har knappast med det att göra.

*kl

jag har för mig att man gäspar för att öka syretillförseln till hjärnan. Så det där med att förbereda sig och se fram emot lite skojjiga ridturer tror jag kan passa bra
Det också!

Gammal tråd :angel:
Har vi kommit fram till att de inte gäspar av obehag nu? Utan för att de slappnar av? :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 752
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama